Ingezonden persbericht


Nieuwe koers
Centraal Museum

Datum: 18 oktober 2011
Lokatie: Centraal Museum

Het Centraal Museum vaart een nieuwe koers. In deze koers staat meer dan ooit de bezoeker centraal. Dit wordt zichtbaar in een nieuwe huisstijl en website die vandaag worden gelanceerd. Edwin Jacobs, directeur van het Centraal Museum: "Het Centraal Museum is allang niet meer die 'tempel' van cultuur waar de bezoeker vol ontzag en op gepaste afstand van de tentoongestelde werken zijn ogen uitkijkt. Het is een moderne organisatie, die bezoekers op een eigentijdse manier benadert en prikkelt, en voor veel doelgroepen aantrekkelijk is. We willen de bezoeker uitdagen de handen uit de mouwen te steken, zowel on- als offline." Deze koers wordt met deze nieuwe huisstijl duidelijk verbeeld. Voortaan vormt een dikke stip het kenmerk van het Centraal Museum. De stip staat voor de centrale ligging, in het midden van Nederland, en voor de betekenis van cultureel centrum in de stad Utrecht. Op de website vormt de stip de toegang tot de collectie, alle 50.000 objecten zijn nu online te vinden en bezoekers worden uitgenodigd hier zelf mee aan de slag te gaan. Ook de interactiemogelijkheden tussen het museum en de bezoekers zijn uitgebreid.

Nieuwe koers
Het concept voor de nieuwe huisstijl en de website vloeit voort uit de nieuwe koers van het Utrechtse museum, waarin de bezoeker centraal staat. De collectie dient als basis, maar daarbij worden de behoeftes en interesses van de bezoekers als uitgangspunt genomen. Jacobs: "Het is niet alleen de ambitie meer bezoekers te trekken, maar vooral ook om ze op een eigentijdse manier te benaderen en te prikkelen. Ook willen we de bezoekers uitnodigen zelf aan de slag te gaan. Er is zowel oude kunst, moderne en hedendaagse kunst, mode, stadgeschiedenis en toegepaste kunst te zien. Deze vijf collecties vormen sámen het Centraal Museum."

Nieuwe huisstijl
Het Centraal Museum ligt in de stad Utrecht en dat willen we graag benadrukken", aldus Jacobs. Maar niet alleen de locatie is een belangrijk uitgangspunt. Jacobs: "Ons museum is een dynamische plek. We trekken bezoekers en kunstenaars aan, maar willen hen ook iets meegeven. Deze wisselwerking van aantrekken en heenzenden vanuit een bedrijvig knooppunt wordt ook gevisualiseerd met de stip." In de nieuwe visuele identiteit is het logo allesbehalve een statisch element. De stip wordt steevast omgeven door lijnen: een doorlopende lijn vormt de koppeling met de naam van het Centraal Museum, stippellijnen voegen zich naar de steeds wisselende context, afhankelijk van het onderwerp. Het beeld is dus variabel. Zo wordt de diversiteit van de collectie en de activiteiten benadrukt, terwijl het Centraal Museum steeds als afzender herkenbaar blijft. De visuele identiteit is ontworpen door Lesley Moore, de projectbegeleiding werd verzorgd door Roel Stavorinus.

Nieuwe website
Deze koers wordt niet alleen in het museum uitgezet, ook online kan de bezoeker de handen uit de mouwen steken. Het Centraal Museum beheert rond de 50.000 objecten, te veel om in het museum te tonen. Vanaf nu is het wel mogelijk de hele collectie online te bekijken. Door op de stip te klikken, kan de bezoeker door de museumcollectie dwalen, maar er ook op reageren, er eigen verzamelingen mee maken en delen op sociale media. Jacobs: "Naast dat het voor de individuele bezoeker een interessante bezigheid is, zijn we van mening dat op deze manier bezoekers ook élkaar nieuwe inzichten kunnen bieden". Bijzonder is dat op de achtergrond continu collectiestukken zichtbaar zijn, de samenstelling van de getoonde werken is gerelateerd aan de pagina die je op dat moment bekijkt. Zo zijn bij de pagina van het Rietveld Schröderhuis de werken van Rietveld zichtbaar en worden bij 'Het Bloemaert-effect' de collectiestukken getoond die in de tentoonstelling te zien zijn. Zo leidt de ene ontdekking tot de andere. Zie centraalmuseum.nl