Onzeker consumentenvertrouwen gunstig voor voordelige reisorganisaties

Persbericht van Benga Travel Group BV

ALPHEN AAN DEN RIJN - In de afgelopen maand is het consumentenvertrouwen opnieuw gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is het consumentenvertrouwen nooit eerder in twee maanden zo sterk afgenomen. Het dalende consumentenvertrouwen heeft invloed op het bestedingspatroon van consumenten en is in zakelijk Nederland dan ook dagelijks onderwerp van gesprek. Zo ook binnen de reisbranche. De algemene tendens is, dat consumenten terughoudend zijn met het boeken van hun vakantie. Net als tijdens de kredietcrisis in 2009 blijkt dat consumenten in financieel onzekere tijden echter niet willen tornen aan de vakantie op zich, maar wel heel bewust kijken naar het vakantiebudget.

De daling van het consumentenvertrouwen komt vooral omdat consumenten negatief zijn over het huidige economische klimaat. Het vertrouwen in de eigen financiële situatie is ook enigszins afgenomen, maar een stuk minder. Omdat veel mensen verwachten dat de algemene economische crisis op termijn zijn weerslag zal hebben op het eigen bestedingspatroon, houden veel mensen hun hand op de knip en wordt - zo constateert het GfK - door consumenten extra scherp op aanbiedingen gelet.

Dit aspect, tezamen met het feit dat in Nederland de consument niet graag zijn of haar vakantie opzij zet, biedt kansen voor reisorganisaties die goedkope reizen aanbieden. Zij kunnen mogelijk profiteren van de huidige ontwikkelingen.

Wij vroegen Peter Langhout Reizen om een reactie. Eugène Casteleijn (directie Peter Langhout Reizen) geeft aan dat het boekingsgedrag van klanten verandert. De reisorganisatie constateert een toename van het aantal korte arrangementen en een kortere periode tussen boeken en vertrek. "Klanten willen er graag even tussenuit, zeker na de natte zomer en donkere dagen die gaan komen. Zij gaan op zoek naar een voordelig arrangement voor een leuk weekendje weg. Met name de stedentrips en uitstapjes naar de kerstmarkten doen het op dit moment goed."

In antwoord op de vraag of het dalend consumentenvertrouwen ook leidt tot een ander type vakantie, geeft Casteleijn aan: "Dat denk ik niet. Klanten kiezen hooguit eerder voor een kort arrangement om er toch even tussenuit te zijn. Prijs/kwaliteit blijft daarnaast doorslaggevend. De Nederlandse consument is immers kritisch. Wat wij ook merken, is consumenten het leuk vinden om nieuwe steden en kerstmarkten te ontdekken. Binnen onze reizen zien we hierdoor een verschuiving van het aantal boekingen voor de diverse bestemmingen. Populair zijn dit jaar reizen naar de kerstmarkten aan de Moezel, de Harz en het Sauerland. Nieuw in opkomst is een bezoek aan de kerstmarkten in de Baltische Staten. Wij bieden onder andere Tallinn en Riga aan. Onlangs heeft er een artikel in de Libelle gestaan, waarin de kerstmarkt in Tallinn omschreven werd als één van de meest romantische kerstmarkten in Europa. Iets dat wij als organisatie kunnen beamen. Al blijft Berlijn met meer dan 60 verschillende kerstmarkten verspreid door de stad en Frankfurt, met de oudste kerstmarkt van Duitsland en meer dan 2500 kerstkramen natuurlijk ook altijd populair voor mensen om te genieten van de kerstsfeer.

*

Links:
http://www.peterlanghout.nl



Razende Robot Reporter