Onzeker consumentenvertrouwen gunstig voor voordelige reisorganisaties
Persbericht van Benga Travel Group BV
ALPHEN AAN DEN RIJN - In de afgelopen maand is het
consumentenvertrouwen opnieuw gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor
de Statistiek is het consumentenvertrouwen nooit eerder in twee maanden
zo sterk afgenomen. Het dalende consumentenvertrouwen heeft invloed op
het bestedingspatroon van consumenten en is in zakelijk Nederland dan
ook dagelijks onderwerp van gesprek. Zo ook binnen de reisbranche. De
algemene tendens is, dat consumenten terughoudend zijn met het boeken
van hun vakantie. Net als tijdens de kredietcrisis in 2009 blijkt dat
consumenten in financieel onzekere tijden echter niet willen tornen aan
de vakantie op zich, maar wel heel bewust kijken naar het
vakantiebudget.
De daling van het consumentenvertrouwen komt vooral omdat consumenten
negatief zijn over het huidige economische klimaat. Het vertrouwen in
de eigen financiële situatie is ook enigszins afgenomen, maar een stuk
minder. Omdat veel mensen verwachten dat de algemene economische crisis
op termijn zijn weerslag zal hebben op het eigen bestedingspatroon,
houden veel mensen hun hand op de knip en wordt - zo constateert het
GfK - door consumenten extra scherp op aanbiedingen gelet.
Dit aspect, tezamen met het feit dat in Nederland de consument niet
graag zijn of haar vakantie opzij zet, biedt kansen voor
reisorganisaties die goedkope reizen aanbieden. Zij kunnen mogelijk
profiteren van de huidige ontwikkelingen.
Wij vroegen Peter Langhout Reizen om een reactie. Eugène Casteleijn
(directie Peter Langhout Reizen) geeft aan dat het boekingsgedrag van
klanten verandert. De reisorganisatie constateert een toename van het
aantal korte arrangementen en een kortere periode tussen boeken en
vertrek. "Klanten willen er graag even tussenuit, zeker na de natte
zomer en donkere dagen die gaan komen. Zij gaan op zoek naar een
voordelig arrangement voor een leuk weekendje weg. Met name de
stedentrips en uitstapjes naar de kerstmarkten doen het op dit moment
goed."
In antwoord op de vraag of het dalend consumentenvertrouwen ook leidt
tot een ander type vakantie, geeft Casteleijn aan: "Dat denk ik niet.
Klanten kiezen hooguit eerder voor een kort arrangement om er toch even
tussenuit te zijn. Prijs/kwaliteit blijft daarnaast doorslaggevend. De
Nederlandse consument is immers kritisch. Wat wij ook merken, is
consumenten het leuk vinden om nieuwe steden en kerstmarkten te
ontdekken. Binnen onze reizen zien we hierdoor een verschuiving van het
aantal boekingen voor de diverse bestemmingen. Populair zijn dit jaar
reizen naar de kerstmarkten aan de Moezel, de Harz en het Sauerland.
Nieuw in opkomst is een bezoek aan de kerstmarkten in de Baltische
Staten. Wij bieden onder andere Tallinn en Riga aan. Onlangs heeft er
een artikel in de Libelle gestaan, waarin de kerstmarkt in Tallinn
omschreven werd als één van de meest romantische kerstmarkten in
Europa. Iets dat wij als organisatie kunnen beamen. Al blijft Berlijn
met meer dan 60 verschillende kerstmarkten verspreid door de stad en
Frankfurt, met de oudste kerstmarkt van Duitsland en meer dan 2500
kerstkramen natuurlijk ook altijd populair voor mensen om te genieten
van de kerstsfeer.
*
Links:
http://www.peterlanghout.nl
Razende Robot Reporter