http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/nl/ec/125428.pdf
Brussel, 7 oktober 2011
Gezamenlijke brief van
voorzitter Van Rompuy en voorzitter Barroso
inzake de top van de G20 in Cannes
Deze brief heeft tot doel u onze opvattingen ter overweging te geven over de cruciale
thema's die tijdens de top van de G20 in Cannes zullen worden besproken. Wij hopen dat
deze richtsnoeren een goede basis zullen vormen voor onze voorbereidende gedachtewisseling
tijdens de volgende bijeenkomst van de Europese Raad.
De G20-toppen zijn drie jaar geleden van cruciaal belang gebleken om ons door de
wereldwijde financiële en economische crisis te loodsen; dit was mogelijk door een
krachtdadig en vastbesloten optreden, dat urgent was en in ons gemeenschappelijk belang.
In het licht van de huidige economische situatie, met een vertragende wereldwijde groei en
verslechterende economische vooruitzichten, moeten wij deze geest van gezamenlijkheid
van de G20 opnieuw laten prevaleren. Europa kan er trots op zijn een cruciale rol te
hebben gespeeld bij het tot stand brengen van het G20-proces. Het feit dat Frankrijk
momenteel voorzitter is van de G20, geeft Europa een speciale verantwoordelijkheid. We
moeten van de top van Cannes een G20-top maken die het vertrouwen herstelt, groei en de
creatie van banen ondersteunt en de financiële stabiliteit veilig stelt.
Tijdens de top van Cannes zullen alle blikken gericht zijn op Europa. De perceptie van
onze G20-partners is dat, indien Europa er niet in slaagt zijn staatsschuldcrisis op te lossen,
dit gevaarlijke overloopeffecten kan teweegbrengen voor de wereldeconomie. Wij moeten
onze partners tonen dat de Europese Unie vastbesloten is alles in het werk te stellen om de
huidige moeilijkheden het hoofd te bieden. Tegelijk vragen wij onze G20-partners ook een
constructieve bijdrage te leveren om de wereldwijde economische uitdagingen aan te gaan.
Tegen deze achtergrond overwegen wij om voor de G20-top in Cannes de volgende
prioriteiten centraal te stellen:
1) De groei herstellen en de wereldwijde economische onevenwichtigheden aanpakken.
Vele verstoringen die ten grondslag liggen aan de grote onevenwichtigheden van vóór de
crisis blijven bestaan - zoals de te lage wisselkoersen in de belangrijkste opkomende
economieën met een overschot op de handelsbalans en ontoereikende particuliere
spaartegoeden in sommige geavanceerde economieën. De EU moet tijdens de top van
Cannes ondubbelzinnig zijn steun uitspreken voor een ambitieus actieplan dat erop gericht
is onverwijld de uitdagingen aan te gaan die verband houden met de vertraging van de
economie die zich momenteel voordoet, en dat de wereldwijde groei op middellange
termijn moet stimuleren en opnieuw in evenwicht brengen. Wij moeten derhalve zorgen
voor een evenwichtige bespreking van de diverse risico's voor de wereldwijde economie,
ook die welke hun oorsprong vinden in de VS en de opkomende markteconomieën. Alle
landen dienen een bijdrage te leveren. De EU moet tonen dat wij ons bewust zijn van onze
eigen verantwoordelijkheid en dat ons engagement om de uitdagingen waarmee wij
geconfronteerd worden, op te nemen, totaal is. Onze bijdrage tot het actieplan moet
gebaseerd zijn op onze overeengekomen economische beleidsstrategie, met name de
doortastende maatregelen die wij nemen om de staatsschuld aan te pakken en de duidelijke
beleidskeuzes die wij op het gebied van economisch bestuur, begrotingsbeleid, monetair
beleid, gezondmaking van de financiële sector, structurele hervormingen en groeiherstel
hebben gemaakt.
2) Tastbare vorderingen maken met de uitvoering van de agenda voor de hervorming van
de financiële markten. De overeengekomen hervormingen van de financiële markten
moeten volledig worden uitgevoerd en daarnaast moet werk worden gemaakt van een
gelijk speelveld. De EU komt de verplichtingen na die zij ten aanzien van de G20 is
aangegaan door het wetgevingsproces voor de uitvoering van de Basel III-Overeenkomst te
starten met een Commissievoorstel. Onze G20-partners moeten ook de daad bij het woord
voegen, en wij moeten samen vaart zetten achter de andere overeengekomen
hervormingen, zoals de over-the-counter-derivaten, de van grondstoffen afgeleide
instrumenten en de maatregelen voor het voorkomen en oplossen van bankencrisissen -
terreinen waarop de EU reeds initiatieven heeft genomen. Tevens moet er overeenstemming
bereikt worden over de financiële instellingen van systemisch belang en het
schaduwbankwezen en moet het pad geëffend worden voor wereldwijd aanvaarde
boekhoudnormen van hoge kwaliteit. En het is tijd dat de noodzakelijke wijzigingen
worden aangebracht in het bestuur van de Raad voor financiële stabiliteit, ter ondersteuning
van de toezichtsfunctie van dit orgaan. Wat niet-coöperatieve rechtsgebieden
betreft, moet de G20 in Cannes zijn steun uitspreken voor het werk van het wereldwijde
forum.
3) Het internationaal monetair systeem weerbaarder maken. Het bestaande internationaal
monetair systeem heeft, ondanks zijn vele tekortkomingen, opmerkelijke vooruitgang op
het gebied van de wereldwijde economische en financiële integratie mogelijk gemaakt.
Maar er is ruimte voor verbetering en hervormingen ter versterking van het economisch
toezicht door het Internationaal Monetair Fonds, waarbij overeenstemming dient te worden
bereikt over de beginselen waarop de G20-leden kunnen terugvallen voor het beheer van
de kapitaalstromen; overeenstemming moet worden bereikt over een routekaart met het
oog op het verbreden van de bijzondere trekkingsrechten van het IMF teneinde de
internationalisering van de munten van de voornaamste opkomende landen te
vergemakkelijken; de samenwerking tussen de regionale financieringsregelingen en het
IMF moet worden verbeterd; en het instrumentarium van het Fonds om landen bij te staan
wanneer zij onder druk komen door het systeem, moet worden geperfectioneerd. Ook de
vraag of de middelen van het IMF toereikend zijn, zal moeten worden besproken.
4) De handel stimuleren is de meest efficiënte manier om de wereldwijde groei te
ondersteunen. Ondanks de grote inzet van ons en van anderen in de eerste helft van het
jaar, zal het niet mogelijk zijn de Doharonde van de WTO in 2011 af te ronden. Daardoor
wordt de wereldeconomie een sterke stimulus ontzegd en dreigen protectionistische
maatregelen te worden aangemoedigd. De EU moet in Cannes het voortouw nemen in de
besprekingen over de steun die door de G20 in de huidige situatie aan de WTO moet
worden verleend. Wij moeten pleiten voor een actieve agenda voor de WTO-onderhandelingen
die concrete resultaten op basis van de Doha-agenda in 2012 oplevert, met
name wat betreft de minst ontwikkelde landen, en die er tevens voor zorgt dat een breder
scala van onderwerpen wordt behandeld om de nieuwe mondiale uitdagingen in het kader
van de WTO aan te pakken. Wij moeten herhalen dat wij zullen afzien van alle
protectionistische maatregelen en wij moeten wat grondstoffen betreft, een wereldmarkt tot
stand brengen in een open handelssysteem dat niet onderhevig is aan verstoringen en
duurzaam en transparant is.
5) Versterken van de sociale dimensie van de globalisering. Zoals de ministers van arbeid
en werkgelegenheid van de G20 op 26 en 27 september in Parijs nogmaals hebben
bevestigd, staan werkgelegenheid en armoedevermindering centraal in de coördinatie van
de wereldeconomie.
6) Waarborgen van de voedselzekerheid en bevorderen van de ontwikkelingsagenda en de
agenda voor innovatieve financiering van de G20. Wij moeten werk maken van de
mondiale uitdaging 'voedselzekerheid' door ons volledig te scharen achter het op 22 en
23 juni 2011 door de ministers van Landbouw overeengekomen actieplan inzake voedselprijsschommelingen
en landbouw. De G20-Ontwikkelingsagenda is uitgegroeid tot een
belangrijk onderdeel van de G20 en wij spreken onze tevredenheid uit over het feit dat
voedselzekerheid en infrastructuur dit jaar centraal staan. Wij zien uit naar het verslag van
Bill Gates over ontwikkelingsfinanciering, dat een bijdrage zal leveren tot de gedachtewisseling
over ontwikkeling die door de leiders van de G20 zal worden gehouden. De
Europese Commissie heeft onlangs een belasting op financiële transacties voor de EU
voorgesteld. Wij geloven dat een soortgelijke aanpak onder G20-partners ons kan helpen
de problemen in de wereld aan te pakken. Wij zullen daarom een sterk pleidooi voor
verdere bespreking van dit onderwerp door de G20 houden.
7) De G20 moet zich blijven inzetten voor de bestrijding van de klimaatverandering en het
energieprobleem en de strijd tegen corruptie voortzetten. De G20-top biedt een unieke
kans om de druk met het oog op een succesvol resultaat van de klimaatconferentie van
Durban (zeventiende conferentie van de partijen - CoP 17) op te voeren en wij
verwelkomen het initiatief van de G20 om fondsen te blijven zoeken voor de strijd tegen
de klimaatverandering.
8) Verbetering van de mondiale governance. Tot slot zien wij uit naar de bespreking van
de voorstellen die zijn opgenomen in het verslag van eerste minister David Cameron over
mondiale governance, dat hij op verzoek van president Sarkozy tijdens de volgende top zal
presenteren.
De EU is vastbesloten om de top van Cannes tot een succes te maken en zo het vertrouwen
te herstellen en het wereldwijde economische herstel te ondersteunen, door te tonen dat de
G20 in staat is te handelen in het gemeenschappelijk belang. In Cannes staat veel op het
spel - voor de geloofwaardigheid van de G20 en voor elk van zijn leden.
Raad van de Europese Unie