Ingezonden persbericht



Grafisch Geluk
100 jaar Grafische Vormgeving NL

vrijdag 21 oktober 2011 t/m zondag 5 februari 2012

Hilversum, 10 oktober 2011

Museum Hilversum organiseert als onderdeel van een samenwerking met Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, een overzichtstentoonstelling van honderd jaar Nederlandse grafische vormgeving. Te zien zijn politieke en reclame affiches, verpakkingen en de beroemde Kwadraat-Bladen. Affiches uit de hoogtijdagen van het Nederlands ontwerp door onder meer Wim Crouwel, Dick Bruna, Otto Treumann, Sandberg en Dick Elffers. Daarnaast komt grafische vormgeving voor de omroepen aan bod met Jaap Drupsteen (VPRO) en Frans Schupp (TopPop). Tot slot een prachtig eclectisch overzicht van de stand van zaken nu. Een selectie uit het werk van de huidige generatie ontwerpers waarbij experiment en ambacht een belangrijke rol spelen.

Steendrukkerij de Jong & Co - Hedendaagse vormgevers - Ontwerpen voor de omroep Aanleiding voor de tentoonstelling is het onderzoek naar steendrukkerij de Jong & Co, van 1911 tot 1994 gevestigd in Hilversum. Toonaangevende ontwerpers kregen in de jaren

'50 en '60 van de vorige eeuw alle ruimte om te experimenteren met druktechnieken. Met de beroemde Kantinetentoonstellingen en de uitgave van de beroemde Kwadraat-Bladen begaf de drukkerij zich op het snijpunt van grafische vormgeving, beeldende kunst, literatuur, architectuur en muziek.

Naast grafische hoogtepunten uit de vorige eeuw, besteedt Grafisch Geluk aandacht aan grafisch ontwerpers die op dit moment de voorhoede vormen. Zij bezingen de liefde voor typografisch ontwerp en een ambachtelijk werkprocedé. Dit met zowel offset als zeefdruk. Met deze gelijktijdige vooruit- en terugblik vanuit het perspectief van het ambacht, beschouwt de tentoonstelling de ontwikkelingen in het grafische. Het resultaat is een groot, eclectisch en visueel overzicht van honderd jaar grafische vormgeving in Nederland: met o.a. Hansje van Halem, René Knip, Harmen Liemburg, Zeloot, Niessen & de Vries en Job Wouters.

Een apart onderdeel van de tentoonstelling vormt de verdieping met werk van de ontwerpers Jaap Drupsteen en Frans Schupp. Hierin komen onder meer de huisstijlen van de VPRO, KRO, TopPop, het testbeeld en andere typische omroep ontwerpen aan de orde. Ook is er een overzicht 20e-eeuws televisie design: van grammofoon en radio naar de bolbuikige televisietoestellen, van hout naar bakeliet en vervolgens kunststof.

Publicatie

Premsela presenteert in Museum Hilversum bij gelegenheid van de tentoonstelling de publicatie Grafisch geluk. Steendrukkerij de Jong & Co, 1911-1994, vrijplaats voor ontwerpers. Premsela. Dit rijk geïllustreerde boek door schrijver en designjournalist Bas van Lier beschrijft de geschiedenis van deze kwaliteitsdrukkerij die door veel ontwerpers als de beste van Nederland werd beschouwd. Trapped in Suburbia verzorgt de vormgeving van zowel boek als tentoonstelling. Het boek wordt uitgegeven door uitgeverij Lecturis en is te koop in de tentoonstelling, in de boekhandel en via www.lecturisbooks.nl.

Symposium en nevenprogramma

Op donderdag 19 januari 2012 organiseert Museum Hilversum in samenwerking met de HKU, Hogeschool voor de Kunsten, een landelijk symposium met als thema de grafische industrie anno nu. Met als centraal onderwerp, voortbouwend op de tentoonstelling en het boek: een terugblik, een blik vooruit en een debat over de toekomst van de grafische industrie.

Activiteiten rond Grafisch Geluk in Museum Hilversum

Voor actuele informatie over de tentoonstelling en bijbehorend programma kijk op www.museumhilversum.nl. Voor alle activiteiten geldt: reserveren via museumhilversum@hilversum.nl en 035-6292826.

Rondleidingen zondag 14.00 uur Iedere zondag om 14.00 uur rondleiding door directeur museum óf curator van de tentoonstelling + live demonstratie steendruktechniek. Kosten: gratis, graag reserveren

Lezingen 20.00 uur Do 10 nov Jaap Drupsteen, Liselotte Doeswijk

Do 24 nov Michiel Schuurman, Zeloot (Eline van Dam), Harmen Liemburg Do 15 dec Bas van Lier, Trapped in Suburbia, Lecturis publishing Di 17 jan Hansje van Halem, Pinar & Viola Di 31 jan Niessen & de Vries, René Knip Studenten en jonge vormgevers kunnen hun portfolio laten bekijken door de sprekers op 24 nov, 17 en 31 jan, tussen 16 en 18 uur. Kosten:

5,00

Workshops In samenwerking met Grafisch Atelier Žt Gooi zijn lessenseries ontwikkeld voor studenten en andere geïnteresseerden: Steendruk, gemengde grafische technieken en zeefdruk. Informatie, data en inschrijven via het Grafisch Atelier Žt Gooi 035-6216262 of gag@planet.nl.

Modeshow Donderdag 27 okt om 20.00 uur i.s.m. De Kledingfabriek. Kosten: ca

10,-

Kinderworkshops 6 ­ 12 jaar op zondagmiddagen Op verschillende (koop-)zondagen zijn er workshops in het museum. Hier wordt gestempeld en o.a. textiel (je eigen tas of t-shirt) bedrukt. Kosten:

7,50

-

Data: 29 nov, 4 dec, 8 jan, 29 jan en 26 feb.

Actuele informatie (aanvangstijd) via www.museumhilversum.nl/Programma

Scholen Bij de tentoonstelling `Grafisch Geluk' is een educatief programma ontwikkeld. Voor de basisscholen (onder- en bovenbouw), het voortgezet onderwijs en het (hoger) beroepsonderwijs zijn specifieke programmaÂŽs beschikbaar. In het museum is een atelierruimte ingericht. Onder begeleiding kan gewerkt worden met steendruk, zeefdruk of gemengde grafische technieken.

Atelier In de vrolijke en speelse atelierruimte kunnen jonge bezoekers zelfstandig ontwerpen en stempelen. Op zondagmiddagen worden hier bovendien live drukwerkpresentaties gehouden.

Speurtocht en kijkwijzer Bij de balie ligt een speurtocht voor kinderen (met ouders) en een kijkwijzer voor jongeren klaar voor een interactief tentoonstellingsbezoek.

Kinderopening Op vrijdag 28 oktober zijn alle kinderen welkom om 15.30 uur voor een vrolijke opening van het Kinderatelier.



Noot voor de redactie ­