Persbericht

Sinterklaas winkelt vroeg dit jaar

Bol.com merkt nu al veel interesse voor Sinterklaascadeaus

Utrecht, 21 oktober 2011 - Sinterklaas en zijn ontelbare hulpsinterklazen doen hun inkopen dit jaar vroeger dan normaal, dat merkt bol.com. De winkel signaleert dat er met name voor de grotere cadeaus nu al veel interesse is. Voorheen begon Sint met zijn inkopen pas kort voordat hij in Nederland voet aan wal zette (medio november). Bol.com weet dat de verandering in het winkelgedrag voortkomt uit de wens er zeker van te zijn dat het meest gewilde cadeau van het verlanglijstje niet is uitverkocht. De winkel vermoedt dat ook het willen spreiden van de kosten voor de decembermaand een rol speelt.

De Sinterklaasperiode kent traditioneel twee pieken bij winkeliers als bol.com: één piek kort voor de officiële intocht van Sinterklaas en één piek in de laatste dagen voor Pakjesavond. Die eerste piek is dit jaar iets vroeger dan normaal. "We signaleren dat met name de cadeaus in het hogere segment, eerder dan voorheen worden besteld en op verlanglijstjes worden gezet," aldus Daniel Ropers, managing director bij bol.com. "We weten uit onderzoek dat dit komt doordat alle hulpsinterklazen er zeker van willen zijn zoveel mogelijk wensen te vervullen. Niemand wil een kind teleurstellen omdat een gewild cadeau 'uitverkocht' is. Het gegeven dat op deze manier ook de kosten voor de wat duurdere decembermaand kunnen worden gespreid over een langere periode, speelt vast ook mee." Traditiegetrouw wordt er in (opmars naar) de Sinterklaasperiode veel gewinkeld in de speelgoedwinkel van bol.com. Ook producten uit de gameswinkel, muziekwinkel, elektronicawinkel en dvdwinkel zijn in aanloop naa r het familiefeest populair.

Populaire kat
Populair op de verlanglijstjes van veel kinderen zijn dit jaar onder meer Lulu de Kat (een bijna levensechte kat), een prinsessenjurk, het Stef Stuntpiloot bordspel, de tollen van Beyblade, een Cars-racebaan en de nieuwste cd van K3. Ook LEGO en Barbie prijken traditiegetrouw bovenaan menig lijstje.

Over bol.com
Bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren. Twaalf jaar later heeft de winkel ruim 3 miljoen actieve klanten in Nederland en België die in 2010 goed waren voor bijna 16 miljoen verkochte artikelen. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed tevens de grootste internetwinkel van Nederland en België. Bezoekers van het warenhuis hebben met een muisklik toegang tot meer dan 5 miljoen artikelen, waaronder nieuwe en tweedehands Nederlandstalige en buitenlandse boeken, muziek, dvd's en games, maar ook notebooks, software, pc-accessoires, elektronica, mobiele telefonie, lcd- en plasma televisies, een breed assortiment elektronische huishoudelijke artikelen, speelgoedartikelen, e-readers met tienduizenden bijbehorende e-books en een fotoalbumservice. In februari 2011 werd bol.com plaza gelanceerd. Hiermee is bol.com de eerste winkel die haar klanten de mogelijkheid biedt om ook artikelen van andere aa nbieders via de winkel te bestellen.

De winkel behoort volgens marktonderzoek al jaren tot de meest populaire winkels van Nederlandstalige consumenten in de lage landen. Deze waardering blijkt niet alleen uit de constante toename in winkelbezoeken, maar ook uit de vele toegekende publieksprijzen waaronder talrijke Thuiswinkel Awards.