Spoorwegmuseum pakt groot uit met calamiteitenweekend
Persbericht van Het Spoorwegmuseum
Het Spoorwegmuseum ontspoort met een spannend calamiteitenweekend op 22
en 23 oktober. Hoe zorgen de spoorwegen ervoor dat het spoor veilig
blijft en wat gebeurt er bij een calamiteit op het spoor? Wat doe je
met een ontspoorde trein en met wat voor treinen worden werkzaamheden
uitgevoerd? Werk aan het spoor vindt meestal plaats buiten het zicht
van het publiek. Tijdens het calamiteitenweekend geeft Het
Spoorwegmuseum een uniek kijkje achter de schermen van het
spooronderhoud. Het hele weekend zijn er spannende, spectaculaire en
bijzondere demonstraties met groot en klein materieel. Het
calamiteitenweekend vindt plaats op 22 en 23 oktober van 10 tot 17 uur,
de entree is EURO 13,50 (museumkaart en kinderen t/m 3 jaar gratis).
Meer informatie op www.spoorwegmuseum.nl
Groot materieel
Tijdens het calamiteitenweekend zijn machines te zien die speciaal zijn
gemaakt voor het werk aan het spoor. Een unimobiel, een vrachtwagen met
kraan die zowel op de weg als op het spoor kan rijden. Een 40 meter
lange werkplaats, die normaalgesproken langzaam over het spoor beweegt
terwijl de mannen er hun werk doen. Een hefbordeswagen waarmee werk aan
de bovenleiding wordt gedaan; nu kunnen kinderen ermee de lucht in. De
brandweer van de Veiligheidsregio Utrecht geeft blusdemonstraties,
kinderen kunnen ook zelf een brandje blussen. Op het achterterrein laat
de brandweer zien hoe ze slachtoffers uit een autowrak bevrijden. Of
wat te denken van een railkart? Ja, die bestaat! Net als een
stopmachine, een zelfrijdende machine die het spoor kan oplichten om
spoorballast onder de dwarsliggers te 'stoppen'. Het Spoorwegmuseum
plaatst naast al deze moderne treinen en voertuigen oude historische
equivalenten.
Klein materieel
Daarnaast is er aandacht voor klein mechanisch gereedschap. Er wordt
getoond hoe een breuk van spoorstaven wordt gerepareerd. Er zijn
spectaculaire thermietlasdemonstraties en er wordt uitgelegd hoe het
werk aan de bovenleidingen wordt uitgevoerd. En wat is een
wisselslijper, een stophamer, een wisselton of een noodlasklem
eigenlijk? Mogelijk zijn dit enkele van de vragen die worden gesteld
bij de spoorquiz.
Veiligheid
Om er zeker van te zijn dat het spoor veilig is, wordt het spoor
continu in de gaten gehouden. Tijdens het Calamiteitenweekend is een
videoschouwtrein aanwezig, een trein die opnames maakt van spoorstaven
en wissels. Een 'schouwer' laat bij het uitwerkstation zien wat er met
die opnames gebeurt. En er zijn ultrasone handmeters, die hartfilmpjes
maken van de spoorstaven en zo de kleinste scheurtjes opsporen. En wat
gebeurt er als het omleggen van een wissel zwaarder gaat dan normaal?
Dat laten we live op de iPad zien.
Veiligheid voor alles
Het calamiteitenweekend is een onderdeel van het themajaar over
Veiligheid. Het Spoorwegmuseum laat met de tentoonstelling 'Veiligheid
voor alles' zien hoe door de jaren heen met veiligheid is omgegaan op
het spoor. Aan de hand van zes thema's toont de tentoonstelling de
ontwikkelingen op dit gebied. Het calamiteitenweekend sluit aan bij de
thema's van de tentoonstelling en laat zien hoe veiligheid op het spoor
zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Daarom is tijdens het
calamiteitenweekend naast al het moderne materieel ook veel historisch
materieel te zien.
Dit weekend komt tot stand dankzij de medewerking van ProRail,
Strukton, BAM Rail, Volker Rail en de Veiligheidsregio Utrecht (VRU).
Meer informatie op:
http://www.spoorwegmuseum.nl
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Links:
http://www.spoorwegmuseum.nl
Razende Robot Reporter