Belgische Federale Overheid


E-vzw vereenvoudigt administratie

Datum: 24 oktober 2011

Sinds vrijdag 21 oktober 2011 is het mogelijk om de oprichtingsakte voor een vzw elektronisch neer te leggen dankzij het project e-vzw. E-vzw betekent niet enkel een snellere afhandeling van het dossier, minder verplaatsingskosten en administratieve vereenvoudiging voor de burger, het leidt ook tot een belangrijke werklastvermindering voor de rechtbanken van Koophandel.

In een eerste fase kunnen enkel verenigingen die instaan voor administratieve dienstverlening aan vzw's een oprichtingsakte elektronisch neerleggen. Vanaf februari 2012 zal deze dienst voor iedereen mogelijk zijn. Tijdens een overgangsfase verloopt de neerlegging van een vzw via zowel de papieren als de elektronische procedure. Voor de elektronische neerlegging zal wel een lagere kostprijs aangerekend worden.

In een latere fase in 2012 zullen ook naamswijzigingen, zetelverplaatsingen en wijzigingen van mandaten online ingegeven kunnen worden. Vanaf 2013 wordt het ook mogelijk om de wijzigingen van statuten elektronisch door te geven.

De elektronische neerlegging van de oprichting van een vzw gebeurt via de website www.egriffie.be Externe link