1
NL
Brussel, 26 oktober 2011
VERKLARING VAN DE STAATSHOOFDEN EN REGERINGSLEIDERS
VAN DE EU
In de bijeenkomst van vandaag zijn de leden van de Europese Raad, conform punt 7 van de
conclusies van de Europese Raad van 23 oktober over de betrekkingen tussen de EU en de eurozone,
door voorzitter Van Rompuy geïnformeerd over de stand van de voorbereidingen van de
Eurotop later vandaag.
Zij hebben de situatie besproken en benadrukt dat zij allen vastbesloten zijn alles in het werk te
stellen om de crisis te boven te komen en in een geest van solidariteit te helpen de uitdagingen aan
te gaan waarvoor de Europese Unie en de eurozone staan.
Zij hebben hun waardering betuigd voor de door de Raad Ecofin op 22 oktober bereikte consensus
over de maatregelen om het vertrouwen in de bankensector te herstellen. Op basis van het
voorgaande hebben zij overeenstemming bereikt over de bijgaande tekst, onder voorbehoud van
goedkeuring van de daarin vermelde maatregelen, die deel uitmaken van een ruimer pakket, dat
mede de vandaag in de Eurotop te nemen beslissingen omvat. De Raad Ecofin zal dit werk
voltooien en de nodige follow-upmaatregelen nemen.
2
NL
BIJLAGE
Consensus over het bankenpakket
1. Maatregelen om het vertrouwen in de bankensector te herstellen (bankenpakket) dringen zich
op en zijn nodig in de context van de versterking van het prudentieel toezicht op de bankensector
van de EU. Deze maatregelen moeten gericht zijn op het volgende:
a. De noodzaak de middellangetermijnfinanciering van de banken te verzekeren, teneinde
kredietschaarste te voorkomen en de doorstroming van kredieten naar de reële economie
veilig te stellen, en de maatregelen daartoe te coördineren.
b. De noodzaak de kwaliteit en de kwantiteit van het kapitaal van banken te verhogen om
schokken te kunnen opvangen, en op betrouwbare, geharmoniseerde wijze aan te tonen
dat dit gebeurd is.
Termijnfinanciering
2. Garanties voor bankverplichtingen zouden nodig zijn om de banken directer te ondersteunen
bij de toegang tot termijnfinanciering (kortetermijnfinanciering is beschikbaar bij de ECB en
de respectieve nationale centrale banken), waar passend. Dit is ook een essentieel onderdeel
van de strategie om "deleveraging" te beperken.
3. Een loutere herhaling van de ervaring van 2008 met volledige nationale vrijheid in het
opzetten van liquiditeitsstelsels zal bij de huidige markt wellicht geen bevredigende oplossing
vormen. Daarom is er een echt gecoördineerde aanpak op EU-niveau nodig inzake instapcriteria,
prijszetting en voorwaarden. De Commissie moet dringend, samen met de EBA, de
EIB en de ECB, onderzoeken welke opties er zijn voor het bereiken van deze doelstelling, en
verslag uitbrengen aan het EFC.
3
NL
Kapitalisatie van de banken
4. Kapitaalstreefcijfer: Er bestaat ruime overeenstemming om een significant hogere kapitaalratio
van 9% van het meest kwaliteitsvolle kapitaal te eisen en rekening houdend met de
waardering tegen marktwaarde van risicoposities in staatsschuld, beide per
30 september 2011, een tijdelijke buffer aan te leggen, hetgeen gezien de uitzonderlijke
omstandigheden gerechtvaardigd is. Dit kwantitatieve kapitaalstreefcijfer moet op
30 juni 2012 gehaald zijn, op basis van plannen die worden overeengekomen met de nationale
toezichthouders en worden gecoördineerd door de EBA. Deze prudente waardering zal geen
gevolgen hebben voor de desbetreffende financiële-rapportagevoorschriften. De nationale
toezichthoudende autoriteiten moeten er, onder auspiciën van de EBA, over waken dat de
plannen van de banken ter versterking van het kapitaal niet leiden tot buitensporige
"deleveraging", en dat de kredietstromen naar de reële economie behouden blijven, alsook
rekening houden met de huidige niveaus van blootstelling van de groep, inclusief haar
dochterondernemingen in alle lidstaten, zich bewust van de noodzaak te grote druk op de
kredietverstrekking in gastlanden of op markten voor staatsschuldpapier te voorkomen.
5. Financiering van de kapitaalverhoging: De banken moeten allereerst particuliere kapitaalbronnen
aanspreken, ook door herschikking en conversie van schuld in eigen vermogen.
Zolang deze doelstelling niet is gehaald, moeten de banken aan beperkingen worden onderworpen
wat betreft het uitkeren van dividenden en bonussen. Zo nodig moeten de nationale
regeringen voor ondersteuning zorgen, en als deze niet beschikbaar is, moet de herkapitalisatie
worden gefinancierd via een lening van de EFSF in het geval van landen van de eurozone.
Staatssteun
6. Voor elke vorm van publieke ondersteuning, hetzij nationaal hetzij op EU-niveau, zullen de
voorwaarden gelden van het bestaande speciale crisiskader voor staatssteun, waarvan de
Commissie heeft aangegeven dat het, gezien het systeemkarakter van de crisis, zal worden
toegepast met de nodige proportionaliteit.
Raad van de Europese Unie