Groen!

Meerderheidspartijen verwerpen voorstel Groen! opschorting tol Liefkenshoektunnel

door Dirk Peeters (Vlaams parlementslid) op 28 oktober 2011 in "Mobiliteit en verkeersveiligheid"

Groen! diende in het Vlaams Parlement een resolutie in om bij wijze van experiment de tolheffing op de Liefkenshoektunnel op te schorten. Op donderdag 27 oktober werd de resolutie in het Vlaams Parlement besproken. Maar de meerderheidspartijen verwierpen het voorstel. âDe Vlaamse Regering is niet in staat om op korte termijn een oplossing voor de mobiliteitsproblemen op de Antwerpse ring te realiseren. Groen! komt nu met een constructief voorstel voor een tussentijdse oplossing. Maar dat wordt cynisch van de tafel geveegd. Op die manier berust men in de files, het lawaai en de vervuilingâ, vindt Vlaams parlementslid Dirk Peeters.

Tolplein Liefkenshoektunnel De Antwerpse ring is het drukste verkeerspunt in Vlaanderen. De Kennedytunnel verwerkt met 123.000 voertuigen dagelijks het meeste verkeer. De Liefkenshoektunnel, is het enige serieuze alternatief, maar de tolheffing schrikt duidelijk chauffeurs af. Per dag passeren slechts 19.000 voertuigen de tolpoortjes. Zelfs de Waaslandtunnel wordt met 27.000 voertuigen dagelijks meer gebruikt.

"Het gaat nog een tijd duren voor de werken in het kader van het Masterplan 2020 van de Vlaamse Regering echt van start gaan", zegt Vlaams parlementslid Dirk Peeters, "in de tussentijd kon het tijdelijk opschorten van de tol in de Liefkenshoektunnel alvast de mogelijkheid bieden om de effecten ervan op het verkeer rond Antwerpen te bestuderen".
Het (tijdelijk) tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel is een onderdeel van het `Crisisplan voor de Antwerpse mobiliteit' dat Groen! eerder dit jaar voorstelde. "Het basisidee van het crisisplan is: als we zonder grote en dure wegenwerken al positieve effecten kunnen bereiken, dan moet de uiteindelijke beslissing over de nodige infrastructuurinvesteringen aan deze nieuwe inzichten worden aangepast, legt Dirk Peeters uit, het hele Masterplan dreigt immers onbetaalbaar te worden;men heeft het nu al over een totaalkost van 4,5 miljard EUR. De essentie van het crisisplan van Groen! voor de Antwerpse mobiliteit is een betere benutting van de bestaande infrastructuur, het uittesten van vraagsturende maatregelen zoals rekeningrijden en versneld investeren in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur.

"Maar het heeft dus niet mogen zijn. De Vlaamse meerderheidspartijen klampen zich vast aan hun Masterplan. Het gevolg is dat er de eerstkomende maanden en wellicht jaren niets zal gebeuren", besluit Dirk Peeters.

IFRAME:
//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fgroen.be%2Factual iteit%2FNieuwsflash-meerderheidspartijen-verwerpen-voorstel-groen-opsch orting-tol-liefkenshoektunnel_2398.aspx&send=false&layout=standard&widt h=450&show_faces=true&action=recommend&colorscheme=light&font&height=80 &appId=276556572364194

Contact: Dirk Peeters -