http://www.evo.nl
slecht voor verduurzaming transport'
EVO: 'Accijnsverhoging alternatieve brandstoffen slecht voor verduurzaming
transport'
3 november 2011
EVO zet in op breed gedragen langetermijnvisie overheid en
bedrijfsleven
Verladersorganisatie EVO is blij met de positieve uitkomsten van het
onderzoek van TNO naar het gebruik van groen gas in de transportsector.
Hieruit blijkt dat de COâ-reductie van een vrachtauto op groen gas
maarliefst 80 procent bedraagt. Voor de verladersorganisatie zijn deze
uitkomsten reden om er nogmaals bij het ministerie van Financiën op aan
te dringen zeer terughoudend te zijn met het verhogen van accijnzen op
duurzame alternatieve brandstoffen in het algemeen. Zeker nu de
COâ-reductie in Nederland achter ligt bij de internationaal gemaakte
afspraken, moeten effectieve bijdragen aan verduurzaming van logistiek
gestimuleerd blijven. Hogere accijnzen op alternatieve brandstoffen
passen daar volgens EVO zeker niet bij. Ook vindt de
verladersorganisatie dat het tijd wordt dat het kabinet over de brug
komt met een lange termijn visie op alternatieve brandstoffen en een
innoverende en stimulerende aanpak.
Alternatieve brandstoffen gelijk behandelen
Vrachtauto's rijden vrijwel altijd op diesel, terwijl de uitstoot van
fijnstof en COâ hierbij vrij hoog is. Bedrijven die de emissies van het
wagenpark willen reduceren, kijken daarom naar betaalbare alternatieven
voor diesel. De eerste resultaten van het gebruik van duurzame
alternatieve brandstoffen tonen aan dat de COâ-emissies over de hele
linie beduidend lager zijn dan bij reguliere fossiele brandstoffen.
Maar de ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen voor
vrachtauto's staan nog in de kinderschoenen. Er is nu sprake van een
transitiefase, waarbij innovatie over de hele linie belangrijk is. Om
die reden is EVO expliciet geen voorstander van de `bevoordeling' van
één specifieke groep alternatieve brandstoffen.
Langetermijnvisie nodig
EVO is van mening dat het de overheid ontbreekt aan een
langetermijnvisie op brede inzetbaarheid van alternatieve brandstoffen.
Ook bij lagere overheden bestaat er gebrek aan kennis over de
toepassing van alternatieve brandstoffen. Vergunningen worden niet of
pas na lange tijd verleend, waardoor de kosten aanzienlijk kunnen
oplopen. Zonder langetermijnvisie weet het bedrijfsleven niet goed waar
het aan toe is. Hierdoor zal het minder geneigd zijn te investeren in
de ontwikkeling van en het gebruik van alternatieve brandstoffen. EVO
wil dat de Rijksoverheid, in het bijzonder ministeries van I&M, EL&I en
Financiën, samen met het bedrijfsleven een langetermijnvisie
ontwikkelt. Deze moet niet alleen breed gedragen worden maar moet ook
consistent, duidelijk en effectief zijn.
Bedrijfsleven zet beste beentje voor
EVO benadrukt dat het bedrijfsleven ondertussen zeker niet stil zit.
Het is (eigen) vervoerders en verladers wel degelijk menens met het
verduurzamen van transport. Op alle fronten wordt hard gewerkt aan de
overgang naar een meer duurzame logistiek. Zo leverende regionale
Emissiereductieprojecten die EVO uitvoert bij bedrijven een besparing
op van maar liefst 15 miljoen kg COâ per jaar. Een fors aantal grote
EVO-leden is inmiddels koploper in het Lean & Green programma van
Connekt, waarbij zij zich hebben gecommitteerd aan 20 procent
emissieverlaging binnen vijf jaar. De verladersorganisatie ziet graag
dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu de
Emissiereductieprojecten actief aanmoedigt door middel van nieuwe
duurzaamheidsconvenanten met lokale en regionale overheden en het
bedrijfsleven.
Vragen over dit persbericht?
Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373