Radboud Universiteit Nijmegen


Opleidingsrichting stuurt ongelijkheid in het onderwijs

Datum bericht: 3 november 2011

Ongelijkheid in het onderwijs blijft bestaan en wordt nog steeds doorgegeven aan de volgende generatie. Tegenwoordig is vooral de opleidingsrichting van ouders belangrijk voor de opleidingskeuze van hun kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van Gerbert Kraaykamp, Jochem Tolsma en Maarten Wolbers, sociologen van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat binnenkort verschijnt in het boek Goede bedoelingen in het onderwijs.

Steeds meer mensen zijn anno 2011 hoog opgeleid, ook de kinderen van laag opgeleide ouders. De opleidingskeuze van kinderen wordt steeds minder gestuurd door het opleidingsniveau van ouders. Maar de opleidingsrichting van de ouders is veel belangrijker geworden voor zowel de opleidingsrichting als het opleidingsniveau van hun kinderen. Zo is de kans dat kinderen van ouders met een juridische achtergrond ook een juridische opleiding kiezen twee keer zo groot dan een keuze voor een willekeurig andere opleiding. Bovendien volgen zonen van technisch opgeleide ouders tegenwoordig ruim anderhalf jaar meer scholing dan zonen van ouders in de zorg; voor dochters is dit verschil bijna een jaar.

Studenten De gegevens zijn afkomstig van de Familie-Enquête Nederlandse Bevolking, een grootschalig surveyonderzoek onder een representatieve groep Nederlanders dat elke vijf jaar wordt uitgevoerd door sociologen van de Radboud Universiteit. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van gegevens over onderwijsloopbanen en het gevolgde onderwijs van ouders van bijna negenduizend personen.

Ouderlijke opleidingsrichting stuurt opleidingskeuze kind Opleidingsniveau van de ouders wordt minder belangrijk voor de opleidingskeuze van hun kinderen. Als ouders een jaar langer op school hebben gezeten, dan levert dat kinderen nog `maar' drie maanden extra scholing op. Jochem Tolsma: `Dat opleidingsniveau minder belangrijk is geworden, heeft te maken met de enorme onderwijsexpansie. De groep met een beroeps- of hogere opleiding is diverser, heterogener. Nu bijna iedereen goed opgeleid is, kun je je met het opleidingsniveau niet meer echt onderscheiden en wordt de keus voor een goede opleidingsrichting urgenter. Het is steeds belangrijker geworden wàt het kind gaat doen binnen het mbo, hbo of de universiteit: techniek, zorg, recht, medisch of anderszins. En deze keuze wordt steeds meer gestuurd door de opleidingsrichting van de ouders.'

Studenten medische opleiding Mannen en vrouwen kiezen anders Bij mannen zijn vooral de technische (44 procent) en economische richtingen (21 procent) populair, terwijl de agrarische opleidingsrichting en ook het onderwijs aan belangstelling hebben ingeboet. Nog slechts 2 procent van de mannen en 7 procent van de vrouwen kiest een onderwijsopleiding. Maarten Wolbers: `Behalve met een feminisering heeft de pabo ook te maken met een tanende belangstelling.'

De technische opleidingen zijn ondanks alle overheidsinspanningen nog steeds vrijwel exclusief het domein van mannen: slechts zes procent van de vrouwen kiest voor techniek. Populaire richtingen bij vrouwen zijn medisch (17 procent), economisch (18 procent) en sociaal cultureel (10 procent). Behalve in medische opleidingsrichtingen domineren vrouwelijke studenten in rechten- en onderwijsopleidingen. Feminisering gaat meestal samen met het afnemen van de status van de opleiding.

Opleiding ouders nog steeds van invloed bij keuze voor rechtenopleiding Vroeger kozen vooral kinderen van hoogopgeleide ouders voor een medische studie, tegenwoordig is die keuze ook weggelegd voor kinderen met net iets bovengemiddelde ouders. Een vergelijkbare ontwikkeling zien we bij andere opleidingsrichtingen, zoals het onderwijs, techniek, economie en sociaal-culturele opleidingen. Rechten blijft vooral een opleiding voor kinderen van hoog opgeleide ouders.

Onderwijsexpansie creëerde nieuwe ongelijkheid
Tolsma: `Opmerkelijk genoeg heeft de onderwijsexpansie, bedoeld om te verheffen en gelijke kansen te bieden op onderwijs ook weer een nieuwe ongelijkheid gecreëerd. We zijn steeds hoger opgeleid, maar diploma's zijn minder waard geworden. Het wordt steeds belangrijker om een juiste richting te kiezen. Je ziet dat ongelijkheid in het onderwijs blijft en die geef je door aan de volgende generatie. Ouders dragen hun opleidingsrichting over op hun kinderen. Dit onderzoek toont aan dat de onderwijsexpansie lang niet overal heeft gezorgd voor minder ongelijkheid in het onderwijs en een meer meritocratische samenleving.'

Het onderzoek is hier te downloaden en verschijnt binnenkort als bijdrage in het boek `Goede bedoelingen in het onderwijs' (uitgegeven door Amsterdam University Press).

Eerder onderzoek van de auteurs liet zien dat de onderwijsexpansie heeft geleid tot een afname in de overdracht van opleidingsniveau van ouders op kinderen en dat sociale daling tegenwoordig steeds vaker voorkomt.
> Rapport 'Naar een open samenleving? Recente ontwikkelingen in sociale stijging en daling in Nederland'

Zijbalk

Contact
Sociologie
(024) 361 30 13
sociologie@maw.ru.nl

Wetenschapscommunicatie
(024) 361 60 00
media@ru.nl

© 2011 Radboud Universiteit Nijmegen