GroenLinks

Snelle start testtraining JSF-testtoestellen gevaarlijk

Donderdag 3 november 2011, 12:46u - arjanelfassed
GroenLinks heeft schriftelijk vragen gesteld naar aanleiding van het bericht dat te snel van start gaan met trainingsvluchten met de JSF kan leiden tot ongelukken. Dit schrijft het hoofd operationele test en evaluatie van het Amerikaanse ministerie van Defensie, J. Michael Gilmore, in een uitgelekte memo. Gilmore waarschuwt dat aan eerder vastgelegde veiligheids-voorwaarden niet wordt voldaan. Het starten met opleidingen kan hierdoor vliegers in gevaar brengen.

Het JSF-programma kampt al lange tijd met ernstige vertragingen. De Nederlandse testtoestellen zullen in augustus 2012 en maart 2013 gereed zijn. De vraag is echter of ze voldoende veilig zijn voor Nederlandse vliegers om te starten met hun opleidingen.

Tweede Kamerlid Arjan El Fassed: "Het is onverantwoord vast te houden aan de geldverslindende JSF. Niet alleen onverstandig in deze tijden van bezuinigingen, maar door de haast die er lijkt te zijn, kunnen vliegers blijkbaar ook gevaar lopen."

GroenLinks is altijd al tegen de Nederlandse deelname aan het JSF-project geweest. Dit jaar kocht het kabinet, gesteund door de PVV, aanvankelijk geen voorstander van dit geldverslindende project, een tweede testtoestel. El Fassed: "We lopen hiermee grote financiële risico's, maar belangrijker nog DOOR dit ONVERANTWOORD gedrag kunnen onze mensen in gevaar worden gebracht."

Vragen van het lid El Fassed (Groenlinks) aan de Minister van Defensie over de risico's van JSF testtoestellen


1. Kent u het bericht 'Stealth Jet Could Be Unsafe for Flight Training' (1)


2. Hoe beoordeelt u de memo van J. Michael Gilmore, het hoofd operationele test en evaluatie van het Amerikaanse ministerie van Defensie, en zijn aanbeveling om de aanvang van de F-35 opleidingen uit te stellen om grote risico's en ongelukken te voorkomen? (2)


3. Deelt u de mening van Gilmore dat bij een laag aantal testuren het onverantwoord is om te starten met training?


4. Welke gevaren lopen Nederlandse vliegers als het aantal testuren niet wordt uitgebreid voordat opleidingen beginnen?


5. Bij welk aantal gecontroleerde testuren acht u het verantwoord dat opleidingen met de testtoestellen starten voor Nederlandse vliegers?


6. Welke gevolgen heeft dit voor de ontwikkeling en productie van de door Nederland bestelde testtoestellen? Is de aflevering van de twee testtoestellen nog steeds voorzien voor augustus 2012 en het tweede toestel voor maart 2013?


7. Als de planning hetzelfde blijft en de testtoestellen in augustus 2011 en maart 2013 worden opgeleverd, hoeveel testuren hebben deze testtoestellen dan gemaakt? Is het op dat moment wel verantwoord om opleidingen ermee te beginnen?


8. Heeft u om een reactie gevraagd van het Amerikaanse ministerie van Defensie? Zo ja, hoe beoordeelt u dit?


9. Kunt u deze vragen beantwoorden voor de begrotingsbehandeling Defensie?

(1) Stealth Jet Could Be Unsafe for Flight Training, Wired.com, 1 november 2011

(2) Concerns Regarding Plans for the Joint Strike Fighter to Begin Training Flights and Conduct an Operational Utility Evaluation, memorandum for under secretary of defense for acquisition, technology and logistics, 21 oktober 2011, via Project of Government Oversight, http://www.pogo.org/resources/national-security/dod-memo-concerns-regar ding-jsf-operational-utility-evaluation-training-flights.html