GroenLinks
Snelle start testtraining JSF-testtoestellen gevaarlijk
Donderdag 3 november 2011, 12:46u - arjanelfassed
GroenLinks heeft schriftelijk vragen gesteld naar aanleiding van het
bericht dat te snel van start gaan met trainingsvluchten met de JSF kan
leiden tot ongelukken. Dit schrijft het hoofd operationele test en
evaluatie van het Amerikaanse ministerie van Defensie, J. Michael
Gilmore, in een uitgelekte memo. Gilmore waarschuwt dat aan eerder
vastgelegde veiligheids-voorwaarden niet wordt voldaan. Het starten met
opleidingen kan hierdoor vliegers in gevaar brengen.
Het JSF-programma kampt al lange tijd met ernstige vertragingen. De
Nederlandse testtoestellen zullen in augustus 2012 en maart 2013 gereed
zijn. De vraag is echter of ze voldoende veilig zijn voor Nederlandse
vliegers om te starten met hun opleidingen.
Tweede Kamerlid Arjan El Fassed: "Het is onverantwoord vast te houden
aan de geldverslindende JSF. Niet alleen onverstandig in deze tijden
van bezuinigingen, maar door de haast die er lijkt te zijn, kunnen
vliegers blijkbaar ook gevaar lopen."
GroenLinks is altijd al tegen de Nederlandse deelname aan het
JSF-project geweest. Dit jaar kocht het kabinet, gesteund door de PVV,
aanvankelijk geen voorstander van dit geldverslindende project, een
tweede testtoestel. El Fassed: "We lopen hiermee grote financiële
risico's, maar belangrijker nog DOOR dit ONVERANTWOORD gedrag kunnen
onze mensen in gevaar worden gebracht."
Vragen van het lid El Fassed (Groenlinks) aan de Minister van Defensie
over de risico's van JSF testtoestellen
1. Kent u het bericht 'Stealth Jet Could Be Unsafe for Flight Training'
(1)
2. Hoe beoordeelt u de memo van J. Michael Gilmore, het hoofd
operationele test en evaluatie van het Amerikaanse ministerie van
Defensie, en zijn aanbeveling om de aanvang van de F-35 opleidingen uit
te stellen om grote risico's en ongelukken te voorkomen? (2)
3. Deelt u de mening van Gilmore dat bij een laag aantal testuren het
onverantwoord is om te starten met training?
4. Welke gevaren lopen Nederlandse vliegers als het aantal testuren
niet wordt uitgebreid voordat opleidingen beginnen?
5. Bij welk aantal gecontroleerde testuren acht u het verantwoord dat
opleidingen met de testtoestellen starten voor Nederlandse vliegers?
6. Welke gevolgen heeft dit voor de ontwikkeling en productie van de
door Nederland bestelde testtoestellen? Is de aflevering van de twee
testtoestellen nog steeds voorzien voor augustus 2012 en het tweede
toestel voor maart 2013?
7. Als de planning hetzelfde blijft en de testtoestellen in augustus
2011 en maart 2013 worden opgeleverd, hoeveel testuren hebben deze
testtoestellen dan gemaakt? Is het op dat moment wel verantwoord om
opleidingen ermee te beginnen?
8. Heeft u om een reactie gevraagd van het Amerikaanse ministerie van
Defensie? Zo ja, hoe beoordeelt u dit?
9. Kunt u deze vragen beantwoorden voor de begrotingsbehandeling
Defensie?
(1) Stealth Jet Could Be Unsafe for Flight Training,
Wired.com
(2) Concerns Regarding Plans for the Joint Strike Fighter to Begin
Training Flights and Conduct an Operational Utility Evaluation,
memorandum for under secretary of defense for acquisition, technology
and logistics, 21 oktober 2011, via Project of Government Oversight,
http://www.pogo.org/resources/national-security/dod-memo-concerns-regar
ding-jsf-operational-utility-evaluation-training-flights.html