Eurocrisis baart consument meer zorgen dan kredietcrisis
Persbericht van Verbond Van Verzekeraars
De eurocrisis baart Nederlandse consumenten meer zorgen dan de
kredietcrisis van 2008/2009, toen de beurzen hard onderuit gingen na
het faillissement van Lehman Brothers. Het aandeel con-sumenten dat de
eigen economische toekomst somber inziet steeg van 61 naar 76%. Vooral
het pensioen, de waarde van de eigen woning en het spaargeld staan
volgens consumenten onder druk. Over verzekeringen maken consumenten
zich relatief minder zorgen.
Dit blijkt uit de 'zekerheidsbarometer', een onderzoek van
onderzoeksbureau Gfk naar het vertrou-wen van consumenten in de huidige
economische situatie in opdracht van het Verbond van Verze-keraars. Het
onderzoek werd uitgevoerd kort vóór de Europtop waar regeringsleiders
onder meer besloten tot verhoging van het Europese noodfonds.
De zorgen van de consumenten richten zich voornamelijk op hun pensioen;
maar liefst 61% van de con-sumenten denkt dat de waarde van hun
pensioen door de economische problemen wordt aangetast. Van de
woningbezitters maakt ook 61% zich zorgen over waarde van het eigen
huis. Een aanzienlijk deel van de consumenten (39%) vreest voor het
eigen spaargeld. Over hun gezin (32%), hun verzekeringen (31%), hun
baan (23%) of hun gezondheid (21%) maakt een kleiner deel van de
consumenten zich zorgen. Tweederde van de ondervraagden is overigens
van mening dat het dieptepunt van de crisis nog moet komen.
Het Verbond van Verzekeraars heeft het zekerheidsonderzoek laten
uitvoeren om een indruk te krijgen hoe de macro-economische
omstandigheden ingrijpen op het gedrag en de beleving van consumenten.
In de zekerheidsbarometer wordt daarom ook gevraagd naar de maatregelen
die mensen nemen om voor zichzelf of hun omgeving meer zekerheid te
creëren. Daaruit blijkt dat de economische situatie wel degelijk impact
heeft op het gedrag van consumenten. Ruim 33% zegt te besparen op
dagelijkse uitgaven, ruim 27% stelt grote aankopen zoals een auto of
bankstel uit, 21% probeert meer geld opzij te leggen voor later. Daar
staat tegenover dat 45% van de ondervraagden aangeeft helemaal niets te
hebben veranderd. Maar weinig burgers zien de economische crisis als
een kans: slechts een klein deel van de consumenten geeft aan dat zij
het nu een ideale tijd vinden om aandelen (11%) of een huis (22%) te
kopen.
Op de vraag wie het meest getroffen wordt door de eurocrisis, antwoordt
de helft van de consumenten dat de eurolanden het meest worden
getroffen. Volgens een kwart van de consumenten worden juist de
pensioenfondsen het zwaarst getroffen en 11% meent dat juist de banken
het het zwaarst te verduren hebben. Slechts 1% van de consumenten is
van mening dat verzekeraars het het zwaarst hebben en 13% kan geen
inschatting maken.
Het vertrouwen in de Europese Unie is onder consumenten de afgelopen
jaar fors gedaald. Maar liefst driekwart van de consumenten geeft aan
minder vertrouwen te hebben in de EU dan een jaar geleden. Ook het
vertrouwen in de euro heeft een deuk gekregen: 71% van de consumenten
geeft aan hier minder vertrouwen in te hebben. Een kleiner deel van de
consumenten heeft minder ver-trouwen in pensioenfondsen (67%), banken
(60%) en verzekeraars (44%) gekregen.
Razende Robot Reporter