Politie Hollands Midden

Hollands Midden - Politie blijft waarschuwen voor babbeltrucs

Hollands Midden, 03-11-2011 o Politie Hollands Midden blijft haar inwoners waarschuwen voor babbeltrucs en adviseert om niet zomaar onbekenden in hun woning binnen te laten. Diefstallen door middel van smoezen blijft een probleem en gebeurt regelmatig. Wees dus alert op dieven die gewoon aan de deur bellen. In de maand oktober werden acht personen door deze personen opgelicht.

De verhalen aan de deur zijn erg divers en creatief. Politie Hollands Midden ziet dat de smoezen die in het weekend worden gebruikt vaak van andere aard zijn dan die van een doordeweekse dag. Van maandag tot en met vrijdag zijn de werklui smoesjes geloofwaardiger dan in het weekend, terwijl in het weekend het winkelend publiek vaker slachtoffer is. Politie Hollands Midden ziet dat babbeltrucs het hele jaar door plaatsvinden, echter in het najaar gebeurt dit vaker dan in de andere maanden.

Overdag de meeste babbeltrucs De meeste babbeltrucs vinden plaats tussen 12.00 en 17.00 uur. Het tijdstip waarop oudere en niet-werkende bewoners thuis zijn. Ze worden vaak gepleegd door duos met een zigeuneruiterlijk, meestal twee jonge vrouwen, maar ook een man-vrouw koppel of twee mannen. Vermoedelijk wordt er gewerkt in wisselende samenstelling, en zijn er verschillende groepen actief.

Recente oplichting in de regio Een 85-jarige bewoonster van Roelofarendsveen werd woensdag 2 november bestolen van een geldbedrag. De bewoonster was buiten gevolgd en bij haar woning aangesproken door een vrouw. Deze vrouw verkocht goederen voor een goed doel. De bewoonster liet de vrouw binnen en kocht schoonmaakdoekjes. De onbekende vrouw was geïnteresseerd in de woning en wilde vervolgens naar het toilet. De vrouw wist kennelijk ongezien geld van de bewoonster te stelen.

Veel gebruikte smoezen van de oplichters Ze doen zich vaak voor als collectanten die geld ophalen of iets verkopen voor een goed doel, Ze leiden de bewoner af met een presentje (bloemetje, kleinigheidje), Ze doen zich voor als medewerker van: Thuiszorg, glazenwassers, de pakketdienst, etc. Soms gaat één naar binnen, terwijl een ander buiten wacht, Ze (mannen) doen zich voor als werklieden: sloten controle, loodgieter, verwarming of afvoer controleren, gemeentebelasting), Ze doen zich voor als nieuwe buren (veelal vrouw) en komen langs om kennis te maken of met een doos chocolaatjes, In de woning vragen ze of ze een glaasje water mogen of van het toilet gebruik mogen maken, Vaak worden er veel vragen gesteld aan het slachtoffer (hoe oud, of ze daar alleen wonen) om extra informatie los te peuteren, mogelijk ter afleiding of om later terug te komen, Regelmatig wordt ook na enige tijd na het verlaten van het huis gebeld namens een bank om het slachtoffer met een smoes de pincode te ontfutselen, Ze doen zich voor als postmedewerker en laten de klant pinnen voor bezorgkosten en skimmen daarbij de bankpas.

Babbeltrucs worden ook buitenshuis gebruikt om de aandacht van (winkelend) publiek af te leiden Door middel van een wegenkaart wordt de tas afgedekt en aandacht afgeleid, Er wordt gedaan alsof het slachtoffer geld is verloren (het slachtoffer pakt de portemonnee ter controle en wordt vervolgens ongemerkt gerold), Opvallend is dat er vaak sprake is van grote (arm) gebaren door de daders; wellicht voelt het slachtoffer het dan minder als ze gerold wordt en is het wederom een afleiding In de buurt van pinautomaten wordt het slachtoffer vlak na het pinnen aangesproken.

Ook winkeliers worden niet gespaard door deze oplichters. Het oplichten van winkeliers gaat veelal gepaard met een wisseltruc; waarbij de daders groot geld willen wisselen en met meer geld vertrekken, Met slecht Engels en slechte verhalen wordt het personeel afgeleid, terwijl de partner winkeldiefstallen pleegt

Hoe kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt? Laat nooit onbekenden binnen! Doe niet zomaar open voor onbekende personen, maar kijk goed wie er voor de deur staat. Laat de deur dicht en kijk (indien mogelijk) door de deurspion of raam. Wanneer u toch de deur open wilt doen, hou dan de ketting of de kierstandhouder erop. Vraag wie de persoon is en wat deze komt doen. Vraag naar legitimatie en identiteitsbewijs en controleer deze goed. Schrijf de gegevens eventeel op. Vertel direct dat u met het bedrijf of de instelling zult bellen en doe dit ook echt. Kijk in het telefoonboek voor het nummer. Sluit de deur terwijl u belt. Wilt u iemand ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan en sluit de buitendeur terwijl u haalt wat u wilt geven (een pen, een glas water of het alarmeren van een hulpdienst bijvoorbeeld).

Pincode Geef nooit uw pincode af. Ook niet als iemand van de 'bank' of de 'politie' belt of voor uw deur staat. Geen enkele officiële instantie zal u ooit om uw pincode vragen. Die code is namelijk alleen voor u. Vaak belt men na een bezoek om de pincode te vragen en refereert de beller naar het eerder gedane bezoek. Zo kan de oplichter de gestolen pas gebruiken.

Doe aangifte Veel mensen denken dat het hen niet zal overkomen. Toch loopt iedereen de kans - jong en oud - om het slachtoffer te worden van een babbeltruc. Bent u slachtoffer geworden van een babbeltruc, doe dan altijd aangifte bij de politie. Heeft men uw pinpas weggenomen? Blokkeer de pas direct. Het is van belang dat u zo snel mogelijk aangifte doet. U helpt daar ook anderen mee. Probeer op te schrijven hoe de mensen eruit zagen die bij u aan de deur zijn geweest en bel onmiddellijk de politie via telefoonnummer 1-1-2. Bij twijfel kunt u altijd bellen met het bureau in uw woonplaats.