"Zelfzorg noodzakelijk voor kostenbeheersing gezondheidszorg"
Persbericht van Mons Media BV
In Nederland wordt per jaar 41 euro per persoon aan zelfzorg
uitgegeven, terwijl dit in omringende landen het dubbele is. De
consument kan met zelfzorgproducten preventief aan de gezondheid werken
en eenvoudige gezondheidsklachten zelf bestrijden, zodat er minder
aanspraak op de gezondheidszorg gemaakt hoeft te worden. Consumenten
moeten daarom gestimuleerd worden om vaker gebruik te maken van
zelfzorgproducten. Deze conclusie werd afgelopen dinsdag getrokken
tijdens het congres 'Turbulentie in de OTC'.
Om consumenten hiertoe te stimuleren, is een betere samenwerking tussen
de marktpartijen, overheid en huisartsen in de zorgketen nodig. Door
het creëren van bewustzijn en vertrouwen kan een verandering in houding
en gedrag bij de consument gerealiseerd worden.
Allereerst kan een betere voorlichting - bijvoorbeeld via een
onafhankelijke website van de overheid en op scholen - de consument tot
zelfzorg bewegen. Daarbij is ook de eerstelijnszorg van belang;
huisartsen kunnen een rol spelen door de consument in geval van
eenvoudige gezondheidsklachten naar de drogisterij of apotheek te
verwijzen voor een bepaald zelfzorgproduct.
Voor drogisterijen is het van belang dat zij duidelijker gepositioneerd
worden binnen de zorgketen door hun toegevoegde waarde (kennis en
advies) te benadrukken en waar mogelijk te verbeteren. Tevens is er
voor fabrikanten een rol weggelegd. Producten moeten een
aantrekkelijke, maar vooral goed leesbare en duidelijke verpakking
hebben. Via online kanalen - zoals social media, apps en games - kan er
vertrouwen en herkenbaarheid voor een merk of product gecreëerd worden.
Over het congres 'Turbulentie in de OTC'
Voormalig general manager van Wyeth Consumer Healthcare, Henry Neels,
en vakblad Nieuwe Drogist hebben op 1 november 2011 het congres
'Turbulentie in de OTC' gehouden in kasteel de Vanenburg in Putten met
als doel om toekomstkansen voor de ontwikkeling van de zelfzorgmarkt te
creëren. Diverse partijen uit de zorgketen, zoals fabrikanten,
retailorganisaties, de Consumentenbond, brancheorganisaties en overheid
gaven tijdens deze dag presentaties en gingen onder leiding van Tom van
't Hek met elkaar in discussie over de middelen om deze kansen te
creëren.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Razende Robot Reporter