"Zelfzorg noodzakelijk voor kostenbeheersing gezondheidszorg"

Persbericht van Mons Media BV

In Nederland wordt per jaar 41 euro per persoon aan zelfzorg uitgegeven, terwijl dit in omringende landen het dubbele is. De consument kan met zelfzorgproducten preventief aan de gezondheid werken en eenvoudige gezondheidsklachten zelf bestrijden, zodat er minder aanspraak op de gezondheidszorg gemaakt hoeft te worden. Consumenten moeten daarom gestimuleerd worden om vaker gebruik te maken van zelfzorgproducten. Deze conclusie werd afgelopen dinsdag getrokken tijdens het congres 'Turbulentie in de OTC'.

Om consumenten hiertoe te stimuleren, is een betere samenwerking tussen de marktpartijen, overheid en huisartsen in de zorgketen nodig. Door het creëren van bewustzijn en vertrouwen kan een verandering in houding en gedrag bij de consument gerealiseerd worden.

Allereerst kan een betere voorlichting - bijvoorbeeld via een onafhankelijke website van de overheid en op scholen - de consument tot zelfzorg bewegen. Daarbij is ook de eerstelijnszorg van belang; huisartsen kunnen een rol spelen door de consument in geval van eenvoudige gezondheidsklachten naar de drogisterij of apotheek te verwijzen voor een bepaald zelfzorgproduct.

Voor drogisterijen is het van belang dat zij duidelijker gepositioneerd worden binnen de zorgketen door hun toegevoegde waarde (kennis en advies) te benadrukken en waar mogelijk te verbeteren. Tevens is er voor fabrikanten een rol weggelegd. Producten moeten een aantrekkelijke, maar vooral goed leesbare en duidelijke verpakking hebben. Via online kanalen - zoals social media, apps en games - kan er vertrouwen en herkenbaarheid voor een merk of product gecreëerd worden.

Over het congres 'Turbulentie in de OTC'
Voormalig general manager van Wyeth Consumer Healthcare, Henry Neels, en vakblad Nieuwe Drogist hebben op 1 november 2011 het congres 'Turbulentie in de OTC' gehouden in kasteel de Vanenburg in Putten met als doel om toekomstkansen voor de ontwikkeling van de zelfzorgmarkt te creëren. Diverse partijen uit de zorgketen, zoals fabrikanten, retailorganisaties, de Consumentenbond, brancheorganisaties en overheid gaven tijdens deze dag presentaties en gingen onder leiding van Tom van 't Hek met elkaar in discussie over de middelen om deze kansen te creëren.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*




Razende Robot Reporter