Port of Rotterdam

Datum 3-11-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Goed derde kwartaal Rotterdamse haven

De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is over de eerste negen maanden van 2011 met 1,7% toegenomen tot 327 miljoen ton. De overslag van agribulk (+17%), kolen (+3%), overig droog massagoed (+10%), containers (+11%), roll on/roll off (+2%) en overig stukgoed (+24%), nam toe. Het overig nat massagoed bleef gelijk. Er werd minder ijzererts en schroot (-7%), ruwe olie (-5%) en minerale olieproducten (-6%) geladen en gelost. De behandeling van droog massagoed daalde met
1% tot ruim 65 miljoen ton en die van nat massagoed met krap 4% tot 149 miljoen ton. De overslag van stukgoederen steeg met ruim 10% tot 112 miljoen ton.

President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: "In vergelijking met het eerste halfjaar en het versomberende economische klimaat, ontwikkelde de overslag zich in het derde kwartaal goed. Inmiddels dalen alle stemmingsindicatoren en koelt de wereldeconomie af. Hierdoor stokt ook de export, tot dusverre een motor voor onze overslag. In het vierde kwartaal neemt de groei dan ook af. Over het gehele jaar gerekend, verwachten we nog steeds groei."

Droog massagoed
De overslag van agribulk (granen, zaden, veevoedergrondstoffen) nam met 17% toe tot iets meer dan 7 miljoen ton. Terwijl de afvoer daalde met een vijfde, nam de aanvoer met een kwart toe tot 85% van het totaal. De Europese oogsten vielen dit jaar tegen, waardoor meer import van overzee nodig was. Een specifieke factor is de dit jaar nieuwe aanvoer van grondstoffen voor de bioethanolfabriek van Abengoa.

Er werden iets meer (+3% tot 19 miljoen ton) kolen behandeld. De import van cokeskolen nam af door het terugschroeven van de staalproductie. Dit werd ruim gecompenseerd door de grotere aanvoer van energiekolen voor de Duitse energiecentrales. Deze moeten, mede, de sluiting van nucleaire centrales opvangen.

De overslag van ertsen en schroot nam af met 6%, tot ruim 29 miljoen ton. De twee grootste klanten, ThyssenKrupp en ArcelorMittal, verminderden hun staalproductie al aanzienlijk. In het vierde kwartaal zal dit de aanvoer van erts verder drukken.

Er werd 10% meer overig droog massagoed (vooral mineralen voor de productie van glas, papier, staal en chemie) geladen en vooral gelost. Over de eerste zes maanden bedroeg de groei nog 20%. Dit is een indicatie voor het verminderen van de productie van de metaalindustrie en de chemie en de afbouw van voorraden. Het volume over negen maanden kwam uit op dik 9 miljoen ton.

Nat massagoed
De aanvoer van ruwe olie nam af met 5% tot een kleine 71 miljoen ton. In de eerste zes maanden bedroeg de teruggang nog 8%. Ondanks de lage raffinagemarges in Europa blijft de Rotterdamse olieoverslag vrij stabiel door de kracht van het cluster. Elders (Wilhelmshaven, Marseille, Duinkerken) is raffinagecapaciteit afgebouwd.

Ook de overslag van minerale olieproducten (benzine, diesel, kerosine, stookolie), herstelt zich, -5% tot 54 miljoen ton, ten opzichte van het eerste halfjaar (-9%). Door de lage charterprijzen van zeer grote tankers (VLCC's) is het eerder winstgevend om te profiteren van lagere productprijzen in Azië (`arbitragehandel'). Ook speelt de voorbereiding op het winterseizoen een rol.

Overig nat massagoed, in volume meest basischemicaliën maar ook biobrandstoffen, plantaardige oliën en vruchtensappen, maakte pas op de plaats met bijna 24 miljoen ton. De toename van de overslag in basischemicaliën in de eerste helft van het jaar compenseert vooralsnog de afname van de import van biobrandstoffen en palmolie over negen maanden.

Stukgoed
Zowel de aanvoer (+13%) als de afvoer (+8%) van containers nam toe. Beide samengenomen werd 93 miljoen ton behandeld, 11% meer dan in de eerste negen maanden van 2010. Gemeten in containereenheden van twintig voet, bedraagt de groei bijna 8%, tot 9 miljoen TEU. De groei van de overslag van containers loopt terug door de afkoeling van de wereldeconomie en het afnemen van het vertrouwen bij consumenten en producenten. Marktsignalen wijzen op een aftopping van de traditionele najaarspiek.

Het roll-on / roll-off transport won 2% tot 13 miljoen ton dankzij het nog steeds langzame herstel van de Britse economie. Door de overcapaciteit blijft er zware concurrentie tussen de rederijen en druk op de tarieven.

De behandeling van overig stukgoed, herstelt zich verder van de zware klap door de crisis. Er ging 6 miljoen ton staal, papierproducten, fruit, metalen en projectlading over de kade, goed voor een toename van 24%. Dit is vooral te danken aan de Steinwegterminal op de Maasvlakte waar de aanvoer van brammen uit Brazilië geleidelijk groeit.