Port of Rotterdam
Datum 3-11-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Goed derde kwartaal Rotterdamse haven
De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is over de eerste negen
maanden van 2011 met 1,7% toegenomen tot 327 miljoen ton. De overslag
van agribulk (+17%), kolen (+3%), overig droog massagoed (+10%),
containers (+11%), roll on/roll off (+2%) en overig stukgoed (+24%),
nam toe. Het overig nat massagoed bleef gelijk. Er werd minder
ijzererts en schroot (-7%), ruwe olie (-5%) en minerale olieproducten
(-6%) geladen en gelost. De behandeling van droog massagoed daalde met
1% tot ruim 65 miljoen ton en die van nat massagoed met krap 4% tot 149
miljoen ton. De overslag van stukgoederen steeg met ruim 10% tot 112
miljoen ton.
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam: "In
vergelijking met het eerste halfjaar en het versomberende economische
klimaat, ontwikkelde de overslag zich in het derde kwartaal goed.
Inmiddels dalen alle stemmingsindicatoren en koelt de wereldeconomie
af. Hierdoor stokt ook de export, tot dusverre een motor voor onze
overslag. In het vierde kwartaal neemt de groei dan ook af. Over het
gehele jaar gerekend, verwachten we nog steeds groei."
Droog massagoed
De overslag van agribulk (granen, zaden, veevoedergrondstoffen) nam met
17% toe tot iets meer dan 7 miljoen ton. Terwijl de afvoer daalde met
een vijfde, nam de aanvoer met een kwart toe tot 85% van het totaal. De
Europese oogsten vielen dit jaar tegen, waardoor meer import van
overzee nodig was. Een specifieke factor is de dit jaar nieuwe aanvoer
van grondstoffen voor de bioethanolfabriek van Abengoa.
Er werden iets meer (+3% tot 19 miljoen ton) kolen behandeld. De import
van cokeskolen nam af door het terugschroeven van de staalproductie.
Dit werd ruim gecompenseerd door de grotere aanvoer van energiekolen
voor de Duitse energiecentrales. Deze moeten, mede, de sluiting van
nucleaire centrales opvangen.
De overslag van ertsen en schroot nam af met 6%, tot ruim 29 miljoen
ton. De twee grootste klanten, ThyssenKrupp en ArcelorMittal,
verminderden hun staalproductie al aanzienlijk. In het vierde kwartaal
zal dit de aanvoer van erts verder drukken.
Er werd 10% meer overig droog massagoed (vooral mineralen voor de
productie van glas, papier, staal en chemie) geladen en vooral gelost.
Over de eerste zes maanden bedroeg de groei nog 20%. Dit is een
indicatie voor het verminderen van de productie van de metaalindustrie
en de chemie en de afbouw van voorraden. Het volume over negen maanden
kwam uit op dik 9 miljoen ton.
Nat massagoed
De aanvoer van ruwe olie nam af met 5% tot een kleine 71 miljoen ton.
In de eerste zes maanden bedroeg de teruggang nog 8%. Ondanks de lage
raffinagemarges in Europa blijft de Rotterdamse olieoverslag vrij
stabiel door de kracht van het cluster. Elders (Wilhelmshaven,
Marseille, Duinkerken) is raffinagecapaciteit afgebouwd.
Ook de overslag van minerale olieproducten (benzine, diesel, kerosine,
stookolie), herstelt zich, -5% tot 54 miljoen ton, ten opzichte van het
eerste halfjaar (-9%). Door de lage charterprijzen van zeer grote
tankers (VLCC's) is het eerder winstgevend om te profiteren van lagere
productprijzen in Azië (`arbitragehandel'). Ook speelt de voorbereiding
op het winterseizoen een rol.
Overig nat massagoed, in volume meest basischemicaliën maar ook
biobrandstoffen, plantaardige oliën en vruchtensappen, maakte pas op de
plaats met bijna 24 miljoen ton. De toename van de overslag in
basischemicaliën in de eerste helft van het jaar compenseert vooralsnog
de afname van de import van biobrandstoffen en palmolie over negen
maanden.
Stukgoed
Zowel de aanvoer (+13%) als de afvoer (+8%) van containers nam toe.
Beide samengenomen werd 93 miljoen ton behandeld, 11% meer dan in de
eerste negen maanden van 2010. Gemeten in containereenheden van twintig
voet, bedraagt de groei bijna 8%, tot 9 miljoen TEU. De groei van de
overslag van containers loopt terug door de afkoeling van de
wereldeconomie en het afnemen van het vertrouwen bij consumenten en
producenten. Marktsignalen wijzen op een aftopping van de traditionele
najaarspiek.
Het roll-on / roll-off transport won 2% tot 13 miljoen ton dankzij het
nog steeds langzame herstel van de Britse economie. Door de
overcapaciteit blijft er zware concurrentie tussen de rederijen en druk
op de tarieven.
De behandeling van overig stukgoed, herstelt zich verder van de zware
klap door de crisis. Er ging 6 miljoen ton staal, papierproducten,
fruit, metalen en projectlading over de kade, goed voor een toename van
24%. Dit is vooral te danken aan de Steinwegterminal op de Maasvlakte
waar de aanvoer van brammen uit Brazilië geleidelijk groeit.