Raad van State


donderdag 3 november 2011
10.00 uur
Zitting over een groot aantal besluiten van het Controlebureau voor Pluimvee, Eieren en Eiproducten (CPE), waarbij de kosten van controles op eieren in rekening zijn gebracht bij verschillende supermarkten. Het CPE heeft een bedrag van EUR 65 per controle in rekening gebracht bij supermarkten met één kassa. Supermarkten met meer kassa's moeten een bedrag van EUR 159 per controle betalen. De supermarkten en het Vakcentrum verzetten zich tegen deze besluiten. Volgens hen zijn controles bij supermarkten niet nodig, omdat geconstateerde afwijkingen meestal zijn terug te voeren op de leveranciers van de eieren en niet op de supermarkten zelf. Aspecten als hygiëne bij supermarkten worden al gecontroleerd door de Voedsel- en Warenautoriteit, zodat de controle van het CPE ook daarom niet nodig is, aldus de supermarkten. Ook zou er geen wettelijke basis zijn voor het doorberekenen van de controlekosten en zijn de tarieven te hoog. Verder had het CPE volgens hen de frequentie van controles niet mogen verhogen van eens per vijf jaar naar eens per drie jaar. De rechtbank in Utrecht verklaarde in december 2010 hun beroepen gegrond. Naar haar oordeel had het CPE de heffingen niet mogen opleggen aan de supermarkten, omdat de wettelijke basis daarvoor ontbreekt. Ook had het CPE het exploitatieverlies over het jaar 2008 niet mogen doorberekenen in de heffingen. Zowel het CPE als de supermarkten en het Vakcentrum komen tegen de uitspraak van de rechtbank in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het CPE bestrijdt dat er geen wettelijke grondslag was voor de heffingen. Ook zou het CPE de kosten van de heffingen niet hebben verhoogd om de verliezen in 2008 te verrekenen. De supermarkten en het Vakcentrum vinden dat de kosten van de controles voor rekening van de overheid zouden moeten komen. (zaaknummer 201101918/1)

10.00 uur

Zitting over de vaststelling door de gemeenteraad van Leiderdorp van het bestemmingsplan 'Nieuw Centrum'. Het bestemmingsplan maakt de herbouw van een parkeergarage midden in het centrum mogelijk. Bewoners tegenover de parkeergarage zijn niet gelukkig met het nieuwe plan. Zij vinden dat met de komst van de nieuwe parkeergarage te veel groen in de binnenstad verdwijnt. Ook de vereniging Houdt Leiderdorp Groen en de vereniging voor Natuur- en Milieueducatie zijn die mening toegedaan. Zij komen dan ook tegen de vaststelling van het bestemmingsplan in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. (zaaknummer 201004275/1)

10.00 uur

Zitting over het verzoek om schadevergoeding door twee inwoners van Blaricum aan het college van burgemeester en wethouders van die gemeente. De inwoners hebben schadevergoeding verzocht, omdat hun woning aan de Havik EUR 7.500 minder waard zou zijn geworden door een zendmast voor mobiele telefonie aan de Stichtseweg in Blaricum. De 38,5 meter hoge mast zou hun vrije uitzicht beperken. Verder zou de mast schaduwhinder veroorzaken en leiden de elektromagnetische velden van de zenders in de mast tot gezondheidsrisico's. De rechtbank in Amsterdam oordeelde in maart 2011 dat het gemeentebestuur beter had moeten motiveren waarom de inwoners volgens hem geen schade hadden geleden. Verder heeft de rechtbank zelf de schadevergoeding vastgesteld op EUR 7.500. Zowel het gemeentebestuur als de inwoners komen tegen de uitspraak van de rechtbank in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het gemeentebestuur vindt dat het wel goed heeft gemotiveerd waarom de inwoners geen recht hebben op schadevergoeding. De inwoners vinden dat de rechtbank ook had moeten bepalen dat zij recht hebben op vergoeding van de wettelijke rente. Het vrijstellingsbesluit dat de mast heeft mogelijk gemaakt, dateert namelijk al van 2004, aldus de inwoners. (zaaknummer 201104551/1)

10.30 uur

Zitting over het besluit van de toenmalige ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM om de start- en landingsbaan van vliegveld Eelde te verlengen van 1.800 naar 2.500 meter, om nieuwe geluidszones vast te stellen en de luchthaven vanaf 06.30 uur open te stellen. Dit zogenoemde aanwijzingsbesluit is genomen op grond van de Luchtvaartwet en de Wet op de ruimtelijke ordening. In maart 2006 hadden de ministers ook al hiertoe besloten. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft echter in een uitspraak van 11 juni 2008 de beroepen van milieuverenigingen en omwonenden gegrond verklaard en het besluit vernietigd. Die uitspraak is op deze website te lezen onder zaaknummer 200603116/1. Ook heeft de Raad van State destijds een persbericht bij die uitspraak uitgebracht (te vinden via 'PERS' - 'Persberichten'). De reden voor de vernietiging was dat de ministeries de financiële bijdrage van de Staat aan de bekostiging van de baanverlenging bij de Europese Commissie hadden moeten aanmelden of in ieder geval bij de Europese Commissie hadden moeten informeren of aanmelding nodig was. De ministeries mochten er naar het oordeel van de Raad van State niet zonder meer van uitgaan dat de Europese Commissie de bijdrage niet zou beschouwen als staatssteun die moet worden aangemeld. Door daar wel van uit te gaan hadden de toenmalige ministers van VROM en V&W gehandeld in strijd met het EG-verdrag. Gevolg van de uitspraak was dat de ministeries eerst alsnog de financiële bijdrage van de Staat aan de bekostiging van de baanverlenging bij de Europese Commissie moesten aanmelden of bij de Europese Commissie moesten informeren of aanmelding nodig is. Naar aanleiding van die uitspraak hebben de ministeries contact gezocht met de Europese Commissie en vervolgens een nieuw aanwijzingsbesluit genomen. Ook tegen dit nieuwe besluit is veel verzet van onder meer van de vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde, die opnieuw beroep heeft ingesteld bij de Raad van State. Ook enkele inwoners van Groningen, Bunne, Eexterzandvoort en Vries verzetten zich tegen het besluit van de ministers. De omwonenden betwijfelen de nut en noodzaak van de baanverlenging. Ook zijn zij het niet eens met de geluidszones. Hierdoor zouden meer omwonenden geluidsoverlast ondervinden. Ook vrezen zij de gevolgen voor de natuurgebieden in de omgeving, waaronder het Zuidlaardermeer, en de die dieren die daar leven. Verder zijn zij bang voor verslechtering van de luchtkwaliteit. Bovendien stellen zij dat de ministers de Europese Commissie onjuist hebben geïnformeerd en de Europese Commissie daardoor een verkeerde beslissing over de vermeende staatssteun heeft genomen. Ook zou de financiële haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de baanverlenging niet zijn gewaarborgd. Onduidelijk is verder hoe het financieringstekort wordt gedekt, aldus de omwonenden. Daarom komen de vereniging en de inwoners in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. (zaaknummer 201003555/1)
De zitting gaat ook over de vaststelling door de gemeenteraad van Tynaarloo van het bestemmingsplan 'Groningen Airport Eelde baanverlenging'. Dit plan maakt de baanverlenging daadwerkelijk mogelijk. De gemeenteraad van Tynaarloo was dit verplicht op grond van het aanwijzingsbesluit van de ministers. De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde komt ook tegen dit plan in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. (zaaknummer 201100603/1)