Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 3 november 2011

TLN: Manipulatie digitale tachograaf dwingt tot maatregelen


Organisatie stelt vraagtekens bij naleefbaarheid bestaande rij- en rusttijdenregeling

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is geschrokken van de uitkomsten van controles die de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft gedaan bij internationale koelvervoerders uit heel Europa op manipulatie met de digitale tachograaf. De belangenorganisatie verwerpt iedere vorm van manipulatie en is van mening dat hier door de IVW op moet worden gehandhaafd. TLN benadrukt dat op basis van deze cijfers geen conclusies kunnen worden getrokken over manipulatie in de hele sector. De uitkomsten van de controles zijn voor TLN wederom een bevestiging dat vervoerders moeite hebben om de rij- en rusttijdenregeling in de praktijk toe te passen. De knellende regelgeving en willekeur tussen EU lidstaten in handhaving, leidt tot onwerkbare situaties en verhoogt het risico op manipulatie.

Oneerlijke concurrentie
TLN is van mening dat vervoerders die manipuleren om daarmee de concurrentie te vervalsen, moeten worden aangepakt. TLN pleit voor een eerlijke markt en ondersteunt daarom het doel van de IVW om tijdens wegcontroles voortaan standaard ook op manipulatie te gaan controleren.

Waarborgen veiligheid
Volgens TLN moet de verkeersveiligheid altijd en overal zijn gewaarborgd. De transport en logistiek organisatie is daarom voorstander van een effectief rij- en rusttijdenbeleid. TLN voorzitter Alexander Sakkers: 'Iedereen dient zich daar ook aan te houden'. Maar stelt hij: 'Dan moeten we er in Europa wel samen voor zorgen dat deze regelgeving voor alle vervoerders in de praktijk werkbaar is en de controle daarop in ieder land gelijk.' TLN geeft al jaren aan dat dit niet het geval is en heeft met het rapport 'Onredelijke boetes', het onderwerp in 2008 op de politieke agenda van Brussel en Den Haag gezet (zie bijlage).

Onwerkbare situaties
Met name in landen als Spanje, Frankrijk, Italië en België, lijkt er steeds vaker sprake te zijn van een klopjacht op buitenlandse chauffeurs. Daar komt bij dat de tachograaf tot 28 dagen terug wordt uitgelezen. Tel je alle kleine overtredingen in die 28 dagen bij elkaar op, dan loopt de totale boete soms op tot duizenden euro's. De hoogte van deze boetes verschillen ook nog eens per lidstaat. Een boete voor - slechts - 10 minuten te lang doorrijden om bijvoorbeeld een parkeerplaats te halen, kost in Spanje maar liefst 1500 euro en in Duitsland 150 Euro. TLN heeft zo vele voorbeelden van onredelijke boetes. 'Dit kan nooit de bedoeling van de regelgeving zijn en heeft niets met verkeersveiligheid, oneerlijke concurrentie of sociale bescherming te maken', aldus Sakkers.

Harmonisering handhavingregels
TLN denkt dat harmonisering van de handhavingregels tussen EU lidstaten de oplossing biedt om een einde te maken aan veel problemen met de rij- en rusttijden en dat daarmee ook manipulatie van de tachograaf sterk zal afnemen. Uitgangspunt moet zijn dat niet meer wordt gecontroleerd naar de exacte letter van de wet, maar meer naar de geest van de wet.

Eigen verantwoordelijkheid
Om het risico op manipulatie verder terug te dringen, is goede informatievoorziening aan vervoerders belangrijk. Hiervoor werkt TLN nauw samen met de IVW. Daarnaast biedt TLN vervoerders hulp bij het goed toepassen van de ingewikkelde rij- en rusttijdenregels. Dit doet zij onder andere door middel van persoonlijk advies, workshops en het aanbieden van speciale computersoftware dat het bedrijf inzicht geeft in het juist toepassen van de rij- en rusttijdenregels .

Bijlage: TLN rapport 'Onredelijke boetes rij- en rusttijden' (2008)



Ingezonden persbericht