Ingezonden persbericht


Arnhem, 3 november 2011

GMF krijgt gelijk van MER-commissie over natuur en tunnel A15

De Gelderse Milieufederatie voelt zich gesterkt door het oordeel van de MER-commissie over het Milieueffectrapport ViA15. De commissie stelt dat essentiële informatie onvoldoende is weergegeven en de natuurinformatie niet volledig genoeg is om het milieubelang mee te wegen. Ook is er te weinig aandacht voor de tunnelvariant. Deze kritiek komt overeen met de zienswijze van de GMF op de Trajectnota/MER ViA15.

Aanvullingen gaan half jaar duren
De MER-commissie adviseert het ministerie van Infrastructuur en Milieu om het MER te laten aanvullen. De GMF verwacht, gezien de ervaringen bij de Trajectnota/MER A18, dat dit mogelijk een half jaar gaat duren. Ook hier ontbrak, net als nu essentiele informatie. Dit halfjaar moet worden benut om meer aandacht te schenken aan de natuurgevolgen en brug/tunnel-discussie.

Effecten op natuur
De GMF heeft in haar zienswijze nadrukkelijk gewezen op het ontbreken van de effecten van met name een brug op de natuurwaarden in het Natura 2000-gebied De Gelderse Poort. Zo zijn bijvoorbeeld ten onrechte alleen de geluideffecten boven de 47 dB(A) meegenomen in plaats van de effecten boven 42 dB(A). De Commissie MER geeft de GMF hierin gelijk. Ten onrechte wordt in het MER gesteld dat de leefgebieden van de belangrijkste vogels niet exact bekend zijn. Volgens de Commissie zijn nauwkeurige gegevens bekend van vogels en andere beschermde soorten in het plangebied De Natuurbeschermingswet vraagt om een 'Passende beoordeling op planniveau'.Alleen op basis van deze informatie kan worden beoordeeld of een brug acceptabel is vanuit natuurwetgeving. Die beoordeling of andere informatie ontbreekt echter in het MER. Voor het vaststellen van een standpunt is het essentieel om te weten of en zo ja hoe, significant negatieve gevolgen kunnen worden voorkomen.

Tunnelvariant ontbreekt
De MER-commissie vindt dat in de vergelijking tussen brug en tunnel de effecten op natuur, landschap, cultuurhistorie en recreatie onvoldoende beschreven zijn: "Juist op deze locatie van de rivierkruising met bijzondere waarden, had de vergelijking brug versus tunnel nader moeten worden uitgewerkt".Volgens de commissie verdwijnen door het voortijdig afserveren van de tunnel op basis van kosten, ook de duidelijke voordelen voor ruimte, natuur en milieu in de Gelderse Poort.Gezien de grote negatieve effecten van een brug naar de omgeving is de GMF ervan overtuigd dat doortrekking van de A15 met een tunnel zelfs meer realistisch is dan doortrekking met een brug.