Universiteit van Tilburg

Persbericht 31 oktober 2011
Niveau opleiding registeraccountant moet omhoog
Inaugurele rede hoogleraar Accountancy Eddy Vaassen

Dat accountants deskundig zijn spreekt voor velen vanzelf. Gezien de steeds lagere opleidingseisen die worden gesteld aan accountants in combinatie met een steeds complexere wereld, groeit de kloof echter tussen wat accountants weten en wat ze zouden moeten weten. Dat betoogt hoogleraar Accountancy Eddy Vaassen vrijdag in zijn inaugurele rede aan Tilburg University. Daarom moet volgens hem de accountantsopleiding worden verbeterd en daardoor zwaarder worden.

De huidige economische crisis brengt onzekerheden op allerlei gebieden met zich mee waar accountants deskundigheid in moeten hebben die verder gaat dan wat tot nu toe in de opleiding is verankerd. We moeten hierbij denken aan de Eurozone problematiek, de opkomst van Oost-Europa en de BRIC landen, de vergrijzings- en pensioenproblematiek, de uitputting van energiebronnen en keuzes die zijn gemaakt met betrekking tot liberalisering van financiële markten. Daarnaast moet de accountant een grote deskundigheid hebben op het terrein van de steeds veranderende wet- en regelgeving en informatie- en communicatietechnologie, met fenomenen als cloud computing, social media, standard business reporting, continuous auditing en mobiele technologieën. Maar bovenal moet hij de juiste vragen op al deze terreinen kunnen stellen en pas rusten als hij een probleem tot op de bodem heeft uitgezocht.

Het accountantsberoep staat momenteel in het middelpunt van de maatschappelijke belangstelling, met als belangrijkste vraag of de accountant de crisis niet had moeten zien aankomen. Het vreemde is dat deze discussie op beleidsniveau (o.a. blijkens de initiatiefnota Accountancy van Tweede Kamerlid Plasterk en de Green Paper van Eurocommissaris Barnier) zich niet toespitst op deskundigheid maar op onafhankelijkheid. Hoogleraar Vaassen stelt zich de vraag hoe belangrijk onafhankelijkheid is als de deskundigheid ernstige leemten vertoont.

Aangezien deskundigheidsontwikkeling begint met goed onderwijs, moet volgens Vaassen de accountantsopleiding weer de zwaarste financieel-economische opleiding worden, omdat dit de enige manier is om als controlerend accountant serieus genomen te worden door financieel directeuren en CEO's. Vaassen doet diverse aanbevelingen om het huidige accountancy-onderwijs te verbeteren die zowel de inhoud als de vorm betreffen. Concurrentie tussen opleidingen door verlichting van instroomeisen of kortere doorlooptijden moet daarbij worden uitgebannen.



Universiteit van Tilburg