EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

voorkeursvariant Blankenburgtunnel

Nieuwe onderzoeksresultaten steunen voorkeursvariant Blankenburgtunnel

Zoetermeer, 4 november 2011

Aanleg Blankenburgtunnel verbetert doorstroming regio Rotterdam

Onlangs heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de eerste resultaten van de onderzoeken naar de Nieuwe Westelijke Oeververbinding vrijgegeven. Op basis van deze resultaten neemt de minister in december een voorkeursbesluit voor één van de tracés: de Blankenburgtunnel tussen Rozenburg en Maassluis, of de Oranjetunnel ter hoogte van de Maeslantkering. Op basis van goed verkeersoplossend vermogen, de kosten en de baten, adviseren TLN en EVO de minister te kiezen voor de Blankenburgtunnel. De inpassing van de Blankenburgtunnel in het landschap vereist nog aandacht.

Dagelijkse files in de Beneluxtunnel voorbij

Met de aanleg van de Blankenburgtunnel daalt de verkeersintensiteit tijdens de spits in de drukste rijrichting in de Beneluxtunnel met 8 á 10%. Hierdoor verbetert de doorstroming en worden de dagelijkse files grotendeels opgelost. De Oranjetunnel leidt tot een daling van slechts
1 á 3% van de verkeersintensiteit. Dat is onvoldoende om de doorstromingsproblemen in de Beneluxtunnel structureel op te lossen. De Blankenburgtunnel heeft daarnaast een positief effect op de doorstroming op de A15 tussen Rozenburg en het Vaanplein, waardoor de Rotterdamse haven beter wordt ontsloten.

Blankenburgtunnel kost minder en levert meer op

Belangrijke aspecten bij de keuze voor een variant van de Nieuwe Westelijke Oeververbinding zijn de kosten en de baten. Duidelijk is dat in alle gevallen de aanleg van de Blankenburgtunnel beduidend goedkoper is dan de aanleg van de Oranjetunnel. De kosten voor de Blankenburgtunnel variëren tussen de 1,0 en 1,6 miljard euro en voor de Oranjetunnel tussen de 1,6 en 2,4 miljard euro. Alleen bij de varianten van de Blankenburgtunnel overstijgen de baten de kosten. Bij een hoge economische groei kan de kosten/batenratio zelfs oplopen tot boven de
2.

Inpassing blijft een aandachtspunt

De inpassing van de Blankenburgtunnel verdient bijzondere aandacht. Met name het slagenlandschap kan bij een variant van de Blankenburgtunnel aangetast worden. TLN en EVO pleiten voor een inpassing van de Blankenburgtunnel die breed gedragen wordt door de omgeving.

Vragen over dit persbericht?

Journalisten kunnen ook buiten kantooruren bellen: 079 3467 373