Gemeente Boekel


Resultaten klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2010

Het college heeft in overleg met de Wmo Adviesraad Boekel het jaarlijkse klanttevredenheids-onderzoek over de Wmo-dienstverlening laten uitvoeren.Â

Het onderzoeksrapport âTevredenheidsonderzoek Wmo over 2010: cliënten individuele voorzieningen gemeente Boekelâ geeft een tendens aan over de mate van tevredenheid over de Wmo-dienstverlening in de gemeente. In het rapport zijn de prestaties van de gemeente Boekel vergeleken met het gemiddelde van andere 162 deelnemende gemeenten, de zogenoemde referentiegroep.Â

De belangrijkste resultaten uit het onderzoeksrapport zijn:Â

⪠Bij de aanvraagprocedure scoort Boekel met een 6,8 als rapportcijfer lager dan de referentiegroep (7,3). Met name de aspecten âkijken naar de persoonlijke situatieâ en âkijken of er nog meer hulp nodig isâ, scoren minder goed. Deze vormen van vraagverheldering zijn als actiepunten meegenomen in het Beleidsplan Wmo 2012-2015.

⪠Het algemeen oordeel van de Boekelse cliënten over de hulp bij het huishouden is met een 8,0 vergelijkbaar met die van de referentiegroep (7,8). Ten opzichte van het tevredenheidsonderzoek over 2009 heeft hier geen verandering in plaatsgevonden (8,0).

⪠Het algemeen oordeel van de Boekelse cliënten over de Wmo-hulpmiddelen (woonvoorziening, scootmobiel, rolstoel) is met een 7,5 vergelijkbaar met die van de referentiegroep (7,4). Ook hier heeft geen verandering in het rapportcijfer plaatsgevonden ten opzichte van het jaar 2009.

⪠De dienstverlening van de hulpmiddelenleverancier Welzorg laat, evenals in 2009 nog steeds te wensen over.

⪠Het oordeel over het collectief vervoer is met een 7,0 vergelijkbaar met die in de referentiegroep (6,9). Dit is een verbetering ten opzichte van het jaar 2009: toen werd het collectief vervoer met een 6,2 beoordeeld. Met name de wachttijden in Boekel zijn verbeterd: van 56% naar 79%.

⪠In Boekel is een relatief hoog percentage cliënten die aangeeft mantelzorg te ontvangen, 54% tegenover 45% in de referentiegroep. Dit lijkt een positief beeld te schetsen van de sociale cohesie in het dorp.

⪠De bekendheid van de Boekelse inwoners met de Wmo Adviesraad Boekel is aanzienlijk hoger dan die in de referentiegroep: 43% heeft wel eens gehoord van de Wmo-raad. In de referentiegeroep is dit 31%. De Wmo Adviesraad Boekel werkt met een actief communicatiebeleid.

Â

Op verzoek van de Wmo Adviesraad Boekel de volgende verbeterpunten in gang gezet:Â


1. De gemeente gaat voortaan àlle vragen van klanten die zich melden bij het Loket Wonen, Zorg en Welzijn (Wmo-loket) registreren. Dus ook de vragen die niet leiden tot een officiële aanvraag voor een individuele Wmo-voorziening.


2. De gemeente gaat onderzoeken of het klanttevredenheidsonderzoek vanaf volgend jaar verbreed kan worden van alleen cliënten met een individuele Wmo-voorziening, naar alle klanten die zich melden bij het Loket Wonen, Zorg en Welzijn.


3. Er wordt een verbetertraject gestart met hulpmiddelenleverancier Welzorg om de doorlooptijden te verkorten en de tevredenheid te verbeteren.


* Tevredenheidsonderzoek Wmo.pdf