Ingezonden persbericht


Reactie op evaluatie rapport vergunningverlening afvaloven

Algemeen

Het valt op dat de provincie, zowel ambtenaren als Gedeputeerde(n) als CdK in de periode dat er sprake was van vestiging afvaloven in Harlingen te veel verschillende petten op hadden. Aanvrager van subsidie voor een afvaloven, schrijfhulp voor Omrin bij de aanvraag van een milieu-vergunning, aanspreekpunt voor onafhankelijke MER-Commissie en uiteindelijk formeel bevoegd gezag voor de handhaving van de milieu-vergunning. In alle rollen heeft het provinciaal bestuur gefaald. Ontluisterend is dat met name Gedeputeerde Staten zich volgens de evalautie commissie zich bij de vergunningverlening 'zich niet beperkte tot de wettelijke rol van de provincie'. En als het bevoegd gezag dat al niet doet is het hek wel zo'n beetje van de dam.

Specifiek

Afvaloven nooit zeehavengebonden geweest
Het is opmerkelijk dat Gedeputeerde Staten al in het prille begin wist dat de afvaloven niet zeehavengebonden was. Het was immers dat argument dat telkens weer door Omrin naar voren werd gebracht als reden om in Harlingen te komen. Dat, en de mogelijkheid om geld te verdienen aan de verkoop van stoom aan ESCO/Frisia zout. In Harlingen kon het meeste geld verdiend worden aan het verbranden van afval, dat is en blijft de enige reden waarom tegen de wil van de Harlinger bevolking een afvaloven gebouwd is aan de Waddenzee.

Provincie geloofde Omrin's mooie praatjes.
Ronduit gênant is dat Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten allebei zaten te slapen bij het vaststellen van een streekplan voor de haven van Harlingen waarbij al duidelijk sprake was van plannen om een afvaloven te vestigen. Noch PS, noch GS heeft op enig moment hierover actief gezocht naar draagvlak of weerstand tegen de vestiging van zo'n omstreden bedrijf. De reden volgens de onderzoekcommissie: 'wellicht kan dit verklaard worden uit de communicatie van Omrin over de duurzaamheid van de te realiseren afvaloven'. Lees: iedereen liet zich in slaap wiegen door de mooie praatjes van Omrin.

Omrin vond haast belangrijker dan wetten en regels Omrin had lak aan de te volgen procedures voor het verkrijgen van vergunningen. Omrin had haast omdat er al contracten gesloten waren voor aanschaf van spullen en levering van energie zonder dat men wist dat alles vergund zou worden. Omrin speelde blufpoker met Gedeputeerde Staten en heeft altijd alle slagen gewonnen. De commissie; 'De tijdsdruk wordt zichtbaar doordat Omrin meteen gestart is met de bouw van de afvaloven nadat de milieu- (en de bouw-) vergunning was verleend, terwijl normaliter wordt gewacht totdat de vergunning onherroepelijk is geworden.' Provincie Fryslân liet zich met suiker en boter inmaken door Omrin en accepteert zelfs tot op de dag van vandaag dat de afvaloven er staat zonder alle noodzakelijke vergunningen.

Provincie voorstander van de bouw van een afvaloven De provincie Fryslân was zozeer een voorstander van de afvaloven dat men overwoog om zelf subsidie te geven. Dat kon niet, dus ging zij lobbyen in Den Haag om alsnog geld los te krijgen. Hiermee verspeelde de provincie de onafhankelijkheid die zij als vergunningverlener en handhaver behoort te hebben.

Provincie schreef actief mee bij vergunningsaanvraag door Omrin De provincie Fryslân heeft meegeschreven bij de aanvraag van de milieuvergunning. Dat maakte en maakt haar volledig ongeschikt als wettelijk beoordelaar van de aanvraag. De commissie; 'in de tien maanden tussen de eerste indiening en de laatste aanvulling heeft de provinciale organisatie veel tijd en moeite gestoken in het adviseren van Omrin bij het opstellen van de aanvraag voor de vergunning, en daarbij ook actief geholpen.' De hulp die zo veel tijd en moeite gekost heeft, maakt twee dingen heel duidelijk:
1. Omrin was zelf niet in staat om de aanvraag naar behoren te doen. Het bedrijf had geen kaas gegeten van afvalverbranding en wist eigenlijk niet waar het aan begon.
2. De provincie heeft op alle mogelijke manieren Omrin geholpen om toch een aanvraag te kunnen doen. Waar subsidie eerst niet lukte, werd Omrin nu geholpen met de inzet van ambtenaren. Uiteindelijk vernietigde de Raad van State de vergunning. Kennelijk was alle hulp niet voldoende geweest om aan alle vereisten van de wet te voldoen.

Inzet provincie ambtenaren als verkapte subsidie
Er hebben zich gedeputeerden en enorm veel ambtenaren en externe deskundigen bezig gehouden met de aanvraag. Er was een projectgroep, die daarna weer werd ondersteund door een kerngroep die vervolgens werd uitgebreid met een bestuursadviseur, die weer werd ondersteund door twee externe bureau's die vervolgens weer werden geholpen door een extern advocatenbureau.

Grote kloof tussen Gedeputeerden en de bevolking
Gedeputeerde Staten had lak aan de bevolking van Harlingen en omstreken die zo duidelijk tegen de bouw van een afvaloven was. De commissie: 'er lijkt in het proces van de REC van onder andere provinciezijde sprake te zijn geweest van onderschatting van de politiek-maatschappelijke maatschappelijke gevoeligheden'. Gedeputeerde Staten had al in een vroeg stadium stelling genomen; de gedeputeerden waren voorstanders van de bouw van een afvaloven in Fryslân, tegengeluiden pasten niet in die stellingname en werden genegeerd. De trein stond op de rails en er was haast geboden. Meer dan vijftienduizend handtekeningen van tegenstanders waren niet genoeg voor de Friese bestuurders om hun besluit te heroverwegen.

Stichting afvaloven Nee


---


Noot voor redacties