Gebruik online kortingscodes groeit met ruim 200% per jaar


AMSTERDAM, 20111104 -- De Nederlandse consument gaat steeds vaker op zoek naar een kortingscode. In de periode tussen oktober 2008 en oktober 2011 is de populariteit van het woord ‘kortingscode’ in Google jaarlijks gemiddeld verdrievoudigd. Dat blijkt uit een analyse van de bezoekersgegevens van www.actiecode.nl die gestaafd zijn aan de gegevens van Google Insights for Search.

Een kortingscode is een code die door een consument kan worden ingevuld bij een aankoop in een webwinkel. Vervolgens wordt er een korting of een gratis verzending aan de bestelling toegekend. In de Verenigde Staten is deze vorm van besparen al sinds 2005 aan een opmars bezig. Inmiddels koopt daar jaarlijks 22% van de huishoudens wel eens iets online met een kortingscode. Dat bleek uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van Forrester. In Nederland ligt dat percentage nog niet zo hoog, maar gaat het wel die kant op. Zeker de feestdagen zijn momenten waarop veel consumenten online aankopen zullen doen en veelvuldig op zoek zullen gaan naar kortingen.

Er zijn een aantal oorzaken die bijdragen aan de stijging van het zoeken naar kortingscodes. Het aantal websites waarop kortingscodes wordt verzameld is in de afgelopen drie jaar toegenomen van twee tot enkele honderden. Dit zal zeker hebben bijgedragen aan de bekendheid bij de consument. Daarnaast blijven de online consumentenbestedingen jaarlijks stijgen en is het zeer waarschijnlijk dat er tijdens de voortslepende economische crisis een grotere bereidheid is om op zoek te gaan naar een extra voordeeltje

Actiecode.nl werd in september 2009 gelanceerd door internetondernemers Jochem Vroom (1982) en Jelle Van der Bij (1982). Alleen al op de site Actiecode.nl worden rond de feestdagen ruim 25.000 bezoekers per dag verwacht, een verdubbeling van het reguliere aantal kortingzoekers op de site.

www.imbull.com