Ingezonden persbericht


-PERSBERICHT-

Joost Baljeu (1925-1991): Passende locatie gezocht voor een van de grootste wandreliefs van Nederland

Joost Baljeu was een van de belangrijste vertegenwoordigers van de geometrisch-abstracte kunst . Kunstmakelaardij Metzemaekers zoekt voor een 40 meter lang en uniek wandrelief van deze kunstenaar een passende ruimte.

Onze opdrachtgever beschikt over een zeer groot en uniek wandrelief van Joost Baljeu welke de kunstenaar in 1984 in opdracht voor dit instituut heeft vervaardigd. Het relief bestaat uit 26 panelen en heeft een lengte van bijna 40 meter en een hoogte van rond de 2 meter. Het transparante relief, uit plexiglas en staal opgebouwd, dat bestaat uit twee reeksen van 13 panelen, werd geplaatst voor twee raampartijen in een corridor. In het relief is 460 meter vierkante stalen buis verwerkt (20*20*1.5mm/ gemoffeld in aluminium kleur) alsmede 147,5 meter plexiglas van 3 mm. U dient er rekening mee te houden dat het relief schoongemaakt dient te worden en dat een aantal platen vervangen moeten worden. De originele opdracht en bestek, die de authenticiteit bevestigen, zijn aanwezig. Vanwege een ingrijpende verbouwing is dit relief niet meer terug te plaatsen.

Namens opdrachtgever zijn wij op zoek naar een partij die dit werk, al dan niet, permanent kan plaatsen. Gedacht wordt aan een verzamelaar, museum of eigenaar van een grote passende ruimte. Ook kan het een idee zijn dat een architect dit relief als 'eyecatcher' inpast voor een nieuw of te renoveren gebouw. Andere ideën zijn uiteraard welkom. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kunstmakelaardij Metzemaekers.

Over Joost Baljeu 1925-1991
Joost Baljeu was een Nederlandse schilder, beeldhouwer, architect, grafisch kunstenaar en publicist.

Baljeu kreeg zijn opleiding van 1943 tot 1945 aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam en was aanvankelijk werkzaam als schilder. Hij maakte realistische landschappen, stadsgezichten en stillevens. In 1950 ging hij zich, zoals vele andere kunstenaars in die tijd, oriënteren op de internationale vernieuwingsbewegingen van voor de Tweede Wereldoorlog, zoals het kubisme en de daaruit voortgekomen abstracte kunst. Hij liet zich vooral inspireren door de kunstenaars van De Stijl met hun geometrisch-abstracte vormentaal. In 1954 maakte hij zijn eerste ontwerp van een reliëf voor een wijkcentrum in Amsterdam. Het gevraagde ontwerp moest het samengaan van architectuur, schilder- en beeldhouwkunst demonstreren. Hij volgde een werkwijze die ook Piet Mondriaan en Theo van Doesburg hadden toegepast en raakte geboeid door de architectonische toepassingsmogelijkheden van reliëfs. Hij gaf vanaf dat moment het schilderen op. In 1956 maakte hij zijn eerste constructivistische, abstracte wandbeelden, bestaande uit gekleurde vlakken. In 1957 monteerde hij, om het ruimtelijke karakter te versterken, de vlakken haaks op elkaar.

Baljeu liet zich ook inspireren door de ontwikkelingen in Frankrijk, waar in de vijftiger jaren kunstenaars ruimtelijke kleurconstructies maakten, zoals een trouwe volgeling van Mondriaan, Jean Gorin van de Groupe Espace. Gorin had Mondriaan in 1926 voor het eerst ontmoet en was met hem bevriend geraakt. Hij was trouw gebleven aan het idioom van Mondriaan, het Neo-plasticisme. Baljeu ontmoette op zijn beurt in Parijs de zesentwintig jaar oudere Gorin. Hun vriendschap bracht Gorin enkele keren naar Amsterdam, onder andere in 1967 voor een retrospectieve tentoonstelling in het Stedelijk Museum.

Van 1957 tot 1972 was Baljeu docent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.