Ingezonden persbericht


GEMEENTE OLDEBROEK
Reactie van het college op de algemene beschouwingen van de raadsfracties naar aanleiding van de programmabegroting 2012. Vooraf
Graag willen wij reageren op de algemene beschouwingen van de raadsfracties. Wij danken de fracties voor de constructieve bijdragen en het vertrouwen dat wordt uitgesproken.

Inleiding
2012 wordt een belangrijk jaar. Er zullen besluiten worden voorgelegd over de samenwerking met de gemeenten Hattem en Heerde. We gaan een kerntakendiscussie voeren, waarbij keuzes moeten worden gemaakt over de rol en de taken van de gemeente. We maken vorderingen in verschillen-de dossiers zoals de revitalisering van het winkelcentrum Wezep, de ontwikkeling van verschil-lende locaties (onder andere Amsberg en Spakman-Souman) en de situatie van de firma Van Werven. In de zomer van 2011 is de programmabegroting 2012 en de meerjarenraming 2012 - 2015 opge-steld. Ons college werkt met volle kracht verder aan de uitvoering van het bestuursakkoord en de in juni 2011 vastgesteld toekomstvisie. We willen afmaken waar we mee begonnen zijn. Daarmee creëren we ruimte voor nieuw beleid, dat (voor een deel) ook al in voorbereiding is. De PvdA geeft aan dat het bij de beoordeling van de begroting belangrijk is dat de raad over alle informatie beschikt. Onze begrotingssystematiek voorziet in twee zaken. Als eerste dat alle be-schikbare informatie is verwerkt. En bovendien dat duidelijk is hoe om te gaan met nieuwe ont-wikkelingen en onduidelijkheden. In deze begroting zijn alle bekende ontwikkelingen en alle besluiten van de raad tot de zomer van 2011 verwerkt en we hebben aangegeven hoe we eraan werken nieuwe ontwikkelingen en onduidelijkheden snel in beeld te krijgen. Na de opstelling van de begroting hebben zich nieuwe ontwikkelingen voor gedaan. We noemen er een aantal. De septembercirculaire heeft een negatief effect op de algemene uitkering, waardoor het begrotingssaldo in 2012 negatief is geworden. U bent hierover geïnformeerd in de Najaarsno-ta. In de samenwerkingsverbanden zijn verschillende intensieve gesprekken gevoerd over de toe-komst. Vooral betreft dit de samenwerking binnen de Regio Noord Veluwe en de samenwerking met Hattem en Heerde. Rondom allerlei grondprojecten worden vorderingen gerealiseerd. Op een aantal ontwikkelingen gaan we verder in als reactie op de algemene beschouwingen van de raads-fracties. In onze reacties houden we zoveel als mogelijk de indeling van de programmabegroting aan.

Financiën
De meerjarenbegroting toont een tekort. Dat is ongewenst. In de discussie over kerntaken zullen scherpe keuzes moeten worden gemaakt om de begroting structureel sluitend te krijgen. Tegelijk zal er voor de langere termijn ruimte moeten worden gecreëerd om nieuw beleid te kunnen finan-cieren. Verder was het nog niet mogelijk in de begroting te verwerken wat de gevolgen zullen zijn van de decentralisaties waar de gemeente in 2013 mee te maken krijgt. De te decentraliseren taken liggen op het gebied van de jeugdzorg, delen van de Algemene wet bijzondere ziektekosten en de Wet werken naar vermogen. De regering gaat ervan uit dat de gemeenten efficiënter met de be-treffende taken kunnen omgaan dan het Rijk, en geeft er dan ook minder geld voor dan het Rijk er zelf aan besteedt. Het is de vraag of dat reëel is. Zeker in het begin zal het moeilijk zijn om het efficiënter te doen dan de rijksoverheid. Veel is er nog onduidelijk. In het kader van de samen-werking in H2O verband is voor all e drie taakgebieden een concept bestuursopdracht geformu-leerd. Deze decentralisatietaken worden gezamenlijk opgepakt. Waar nodig en mogelijk wordt opgeschaald naar een groter samenwerkingsverband. Wij komen met concrete plannen met finan-ciële gevolgen als alles duidelijk is. - 2 - Ook over het grondbedrijf zijn zorgen. De exploitatieberekeningen van alle grondcomplexen zijn geactualiseerd en in de meerjarenbegroting verwerkt. Risico's zijn benoemd en maken onderdeel uit van de berekeningen. In de exploitatieopzetten wordt uitgegaan van een percentage van de kosten (2% bij weinig risicovolle projecten en 5% bij risicovolle projecten) om risico's af te kun-nen dekken. Het is naar de mening van ons college nodig op basis van de risico's keuzes te maken. Dat is vooral ook de reden waarom de verschijning van het Meerjaren Programma Grondbedrijf vertraagd is. Ons college wil graag een gedegen analyse van de situatie en van de keuzemogelijk-heden. Dat moet worden meegenomen in een reële verwachting voor de komende jaren. Wij wil-len u de MPG in het eerste kwartaal van 2012 aanbieden. Het rijk heeft een herverdeling van het gemeentefonds aangekondigd, waarbij het nog de vraag is hoe Oldebroek daaruit komt. Het eerste deel van de herverdeling wordt meegenomen in de circu-laire die in mei 2012 door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gepubliceerd. Ons college houdt er rekening mee dat de economische crisis nog een behoorlijke tijd kan aan-houden. Dat maakt het noodzakelijk om zorgvuldig met het geld van de gemeente om te gaan. Mede daarom starten we binnenkort samen met de raad een kerntakendiscussie. Centrale thema zal zijn: meer samenleving en minder overheid. Daarover zal de gemeente met de samenleving in gesprek gaan. Belangrijk thema in dat gesprek zal zijn de bereidheid en de mogelijkheden voor burgers en verenigingen om bepaalde taken samen met en misschien gefaciliteerd door de gemeente op te pakken. Een voorbeeld daarvan zijn onze ideeën om te kijken naar mogelijkheden van publiek-private samenwerking en om groepen inwoners te betrekken bij het beheer van de openbare ruimte, zoals onderhoud van groenstroken en beheer van speelvoorzieningen. Daardoor kan een bezuiniging worden gerealiseerd. De gemeente zal na akkoord van de raad daarvoor met de diverse buurten in gesprek gaan. Om daar de tijd voor te nemen, wordt voorgesteld om de in-voering van die beheerplannen op deze onderwerpen een jaar uit te stellen. De kerntakendiscussie moet gestructureerd verlopen en er moeten knopen worden doorgehakt. Er kan niet worden volstaan met de zogenaamde kaasschaafmethode; er zullen ingrijpende keuzes moeten worden gemaakt. Tegelijkertijd hebben we te maken met allerlei ontwikkelingen die daar invloed op hebben. Te denken valt aan ontwikkelingen in allerlei samenwerkingsvormen, decen-tralisatie van rijkstaken en de herverdeling van het Gemeentefonds. Dit zal inzet vragen van u en ons. Onze gemeente heeft een ruime reservepositie dankzij de verkoop van de aandelen Nuon. Ons college wil met uw raad spreken over de besteding van de Nuon-reserve. Het lijkt ons geen wijs beleid om daar zo nu en dan uit te putten als het de gemeente goed uitkomt. Wij pleiten ervoor om strategisch met die reserve om te gaan. Daarvoor zal een degelijk verhaal op papier gezet moeten worden. Wat ons betreft moet deze reserve vooral worden gebruikt voor structuurversterking. We willen u daarover bij de Voorjaarsnota een voorstel aanbieden.

Bestuurlijke vernieuwing / burgerparticipatie en dorpsgericht werken In het bestuursakkoord Vernieuwen en Verbinden is aandacht geschonken aan het vernieuwen van de bestuursstijl. Wij hebben dit uitgewerkt in een notitie Bestuurlijke vernieuwing met actiepun-ten, die de raad afgelopen voorjaar heeft onderschreven. De meeste fracties hebben in hun alge-mene beschouwingen opmerkingen over dit onderwerp gemaakt. Daar zijn we blij mee want voor de rol van de overheid is het buitengewoon belangrijk dat we een beroep kunnen doen op de maatschappelijke betrokkenheid van onze bevolking. Daarvoor is het nodig dat de inwoners be-trokken worden bij idee-, beeld- en besluitvorming. Dat zij ook inzicht hebben in argumenten onder (politieke) keuzes. Vaak gaat men er van uit dat besluiten ambtelijk al "voorgebakken" zijn en dat het raadsleden aan tijd en kennis ontbreekt om over onderwerpen een gefundeerd oordeel te geven. Als burger en bestuur elkaar als gelijkwaardige partijen beschouwen, die over en weer rekening houden met elkaars belangen en met elkaar in ge sprek blijven kunnen we de leefomge-ving in onze gemeente blijven verbeteren. Daarvoor is het zeker ook nodig dat we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Als college willen wij ons hier voor in blijven zetten. Wij hebben inmiddels een uitvoeringsprogramma bestuurlijke vernieuwing aan de raad gestuurd. Daarbij is een notitie gevoegd over burgerparticipatie en dorpsgericht werken. Ook wordt in elk voorstel dat bij het college op de agenda komt, gekeken naar het communicatieplan en de mogelijkheden voor - 3 - burgerparticipatie (via de participatieladder). Er wordt ook meer en meer gewerkt met kaderstel-ling aan de voorzijde van besluitvorming door het vragen van een principebesluit aan de raad met heldere kaders, onder andere voor de interactie met de inwoners. Graag bespreken we de uitvoe-ringsprogramma's met u in de komende vergadering van de commissie Bestuur en Veiligheid. Er is dus het een en ander in gang gezet, maar daarmee is niet gezegd dat de omslag zomaar ge-maakt is. Want substantiële burgerparticipatie vraagt meer ontwikkeling, binnen en buiten de ge-meentelijke organisatie. Vooral op het gebied van de woon- en leefomgeving willen wij stimuleren dat inwoners zelf een praktische bijdrage kunnen leveren. Het dorp en de wijk worden niet alleen mooi en leefbaar door bewoners mee te laten denken of beslissen over de besteding van beschikbare (maar afnemende) gemeentelijke budgetten. Door zelf een bijdrage te leveren in het onderhoud van het openbaar gebied, door voorzieningen op te zetten en zelf te beheren kunnen inwoners de leefbaarheid verhogen. Vanuit de gemeente willen we dit stimuleren en faciliteren via het dorpsgericht werken, waar we nog actiever op zullen inzetten. Wij onderschrijven van harte het pleidooi van de SGP voor 'het doelgericht bij elkaar halen van georganiseerde groepen inwo-ners die voor een bepaald project als partner mee doen. Dat kunnen buurt- of dorpsbelangenvere-nigingen zijn, maar ook de straten, kerken, sportverenigingen, groepen rond de dorpshuizen moeten erbij gehaald worden.' De bedoeling is dat de dorpscontactambtenaren actief deze contac-ten gaan leggen door inwoners en organisaties persoonlijk te benaderen. Het realiseren van de bestuurlijke vernieuwing en het bevorderen van de burgerparticipatie vraagt ook aanpassingen van de organisatie. Daar wordt nadrukkelijk aandacht aan besteed als het gaat om kwaliteiten en capaciteiten voor het organiseren van participatie, cultuuraspecten in de organi-satie en communicatiemiddelen die worden ingezet. De concrete vraag van de ChristenUnie is of er structureel overleg plaats heeft met de kerken. Jaarlijks vindt er een overleg plaats met de diaconieën van alle kerken in onze gemeente. In onze contacten met de kerken is van belang rekening te houden met drie aspecten: het principe van de scheiding van kerk en staat, de verschillende rollen van kerken en overheid en ieders eigen ver-antwoordelijkheid voor de samenleving. We streven er naar samen op te trekken in de onderwer-pen die ons gezamenlijk raken. Controlerende taak van de raad
De SGP wijst op de controlerende taak van de raad en vindt het belangrijk dat evaluatie- en voort-gangsrapporten aan de raad worden aangeboden. Als voorbeeld wordt het ketenbeleid genoemd. Wij onderschrijven het belang van evaluaties. Regelmatig ontvangt uw raad daarover informatie. Ook de onderzoeken van de rekenkamercommissie dragen daar aan bij. Vastgesteld beleid wordt geëvalueerd, waarbij zoveel als nodig de evaluatie gelijktijdig de input is voor het nieuwe beleid. Evaluatieproducten die op dit moment in procedure zijn, zijn: - beleid permanente bewoning - jaarverslag integrale handhaving 2010 - beleidsnota handhaving Bouwen en Ruimtelijke Ordening
- ketenbeleid. Deze evaluaties zullen u in 2012 worden aangeboden. Samenwerking
Alle fracties gaan in op het thema samenwerking met andere gemeenten. Wij constateren onder-steuning van onze activiteiten op dit gebied. Terecht wordt aandacht gevraagd voor de relatie tus-sen bestuur en inwoners. Eerst zullen op bestuurlijk niveau keuzes worden gemaakt. Daarna kunnen inwoners betrokken worden. Wij hebben hier aandacht voor in het proces van voorberei-ding van de samenwerking. Uiteraard hebt u hierin ook een eigen rol als democratisch gekozen vertegenwoordigers. Zoals bekend zijn in mei 2011 bestuurlijke opdrachten gegeven met het oog op de samenwerking met Hattem en Heerde. Deze opdrachten zijn beschreven op pagina 2 van de programmabegro-ting. Op 11 november bespreken wij met de colleges van Hattem en Heerde de uitkomsten van de onderzoeken. In december worden uw raad en de raden van Hattem en Heerde geïnformeerd en de bedoeling is dat in het voorjaar van 2012 voorstellen voor besluitvorming aan u worden voorge-legd. Wij zijn van mening dat duidelijkheid over de samenwerking in het belang van de toekomst van onze gemeente is. Drie aspecten spelen daarbij een belangrijke rol: kwaliteit (van beleid en - 4 - dienstverlening), kwetsbaarheid (van de organisatie) en kosten. Afhankelijk van de besluitvor-ming in colleges en raden kan een stappenplan worden opgesteld. Binnen de Regio Noord Veluwe wordt momenteel een bestuurlijk gesprek gevoerd over de toe-komst van de regio. In de discussie trekken de colleges van Hattem, Heerde en Oldebroek samen op. De RNV+ colleges hebben zich, in een gezamenlijk overleg op 27 september uitgesproken voor een meer strategische regio. Hattem en Heerde hebben daarbij de principe uitspraak gedaan volop bij te willen dragen aan de totstandkoming van zo'n strategische agenda en zich, als er zo'n gemeenschappelijke agenda gevonden wordt, daar bij aan te willen sluiten. Begin 2012 wordt uw raad op de hoogte gesteld van de gesprekken en de ontwikkeling naar een strategische regio. In de provincie Gelderland wordt voor de RUD-vorming uitgegaan van de Gelderse Maat. Dit houdt in dat er 7 RUD's gevormd kunnen gaan worden. Deze RUD's vallen samen met de be-staande samenwerkingsregio's. De minister heeft ingestemd met de Gelderse Maat, zij het met de kanttekening dat de RUD's robuust dienen te zijn. Binnen de landelijke regie RUD wordt voor robuustheid op basistaken uitgegaan van schaalomvang van 80 tot 100 fte. We delen de zorgen van het CDA over de schaal van de beoogde RUD voor de Noord Veluwe. Gezamenlijk met de gemeenten Hattem en Heerde pleiten wij voor een RUD die toekomstbesten-dig is en robuust is qua basistaken én qua financiën. Wij hebben ook de regiomeenten, provincie en RNV geïnformeerd over onze zorgen en gevraagd de mogelijkheden voor samenwerking met de Stedendriehoek te onderzoeken. Op dit moment wordt de robuustheid van een RUD op de schaal van de regiogemeenten inclusief Hattem, Heerde en delen van provinciale taken onder-zocht. Uiterlijk in d ecember verwachten wij de resultaten. Wij zullen u daarna inhoudelijk kunnen informeren.

Maatschappelijke ontwikkelingen
Multifunctioneel accommodatiegebruik
Een bestuursopdracht met plan van aanpak over dit onderwerp is in voorbereiding. Wij verwach-ten dat wij u daarover in het voorjaar van 2012 kunnen informeren. De problematiek van de dorpshuizen wordt hierin meegenomen. Combinatiefunctionarissen
Eind 2010 is bij het onderwijs, de sportverenigingen en de cultuurorganisaties het draagvlak voor de invoering van de combinatiefuncties onderzocht. Onderdeel van dat onderzoek was een inven-tarisatie of partijen bereid waren om ook zelf te investeren in de combinatiefuncties. Acht scholen hebben toen aangegeven daarvoor mogelijkheden te zien. Tot en met 2011 werden combinatiefunctionarissen 100% gefinancierd door het rijk. In 2012 is nog sprake van een tijdelijke invulling met gedeeltelijke financiering door het rijk. Als we na eva-luatie besluiten structureel deze functies te gaan invullen, gaan we met externe partners in overleg over een bijdrage. Kunstgras
Met de voetbalverenigingen wordt op basis van onze brief van 29 juni 2011 in november gespro-ken over de mogelijkheden om kunstgras aan te leggen. Het is nu nog niet mogelijk aan te geven wat de uitkomsten van die gesprekken zullen zijn. Wet werken naar vermogen
Met de Wet werken naar vermogen krijgt het college vanaf 1 januari 2012 de mogelijkheid om een tegenprestatie van uitkeringsgerechtigden te vragen. Om een weloverwogen keuze te kunnen maken is het van belang om eerst de mogelijkheden en onmogelijkheden voor het vragen van een tegenprestatie in kaart te brengen. Dit wordt in het eerste half jaar van 2012 in H2O-verband ge-daan. De suggestie over het opzetten van een databank nemen we mee bij het ontwikkelen van het voor-stel. - 5 - De ChristenUnie heeft gevraagd wat wij doen om voor deze doelgroep ook in het gemeentehuis een werkplek aan te bieden. Wij delen de intentie die van deze vraag uitgaat. Wij hebben als gemeente een voorbeeldrol waar-in we mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt graag die plek gunnen. Op dit moment zijn twee personen (met grotere afstand tot arbeidsmarkt) binnen de gemeente aan het werk. We staan positief tegenover het uitbreiden van die werkplekken binnen de mogelijkheden van de be-drijfsvoering. InclusiefGroep
Zoals bekend maakt de gemeente Oldebroek met de andere RNV-gemeenten en Nijkerk onderdeel uit van de Wet Gemeenschappelijke Regeling van de Inclusief Groep te Nunspeet. Op grond van deze deelname is de gemeente Oldebroek mede verantwoordelijk (via de RNV) voor een gezonde bedrijfsvoering van de Sociale Werkvoorziening in onze regio. U mag er van uitgaan, dat wij er alles aan zullen doen, voor zover dat binnen onze mogelijkheden ligt, om de exploitatie van het SW-bedrijf gezond te houden en als even kan niet in de "rode cijfers" te laten komen. Feit is dat de regering landelijk de populatie van de SW bedrijven wil afslanken naar 1/3 van het huidige aantal. De plannen hiervoor maken onderdeel uit van de Wet Werken naar Vermogen. De RNV-gemeenten streven naar samenwerking nu er sprake is van een forse bezuiniging op het budget van de Sociale Werkvoorziening. Daarbij is het maar de vraag of sprake kan zijn van een exclusieve rol voor één van de partijen. De totale (financiële) consequenties voor de gemeenten in relatie tot het belang van de (werkloze) doelgroep moeten worden afgewogen. In het onlangs verschenen (landelijk) rapport "Goed benut, goed bestuurd" van de adviescommis-sie over de toekomst en transitie van de sociale werkvoorziening van Cedris (de belangenorgani-satie van SW-bedrijven) en de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) worden aanbevelingen gedaan voor de toekomst. Naar verwachting zal er in ieder geval een splitsing aangebracht moeten worden in detachering bij reguliere bedrijven en een faciliteit voor beschermd werken voor diegenen, die niet in een regulier bedrijf kunnen werken. Er zal ook een afgewogen inhoudelijke keuze gemaakt moeten worden tussen private en publieke uitvoering. Tevens zal er ruimte gemaakt moeten worden voor leerwerkplekken buiten de faciliteit voor beschermd werken en deze leerwerkplekken dienen beperkt te worden tot een maximumpe-riode. Allemaal aanbevelingen die om een nadere uitwerking vragen en waarvan de toekomstscenario's van de bedrijven in de Sociale Werkvoorziening afhankelijk kunnen zijn. Verstrekken van uitkeringen versus creëren van banen De ChristenUnie heeft de volgende stelling voorgelegd: "Het moet niet zo zijn dat de afdeling Sociale zaken zich alleen met het verstrekken van een uitkering bezighoudt, en de afdeling Eco-nomische zaken met het vinden, creëren van banen; beide afdelingen dienen meer naar afstem-ming te streven". Ons college onderschrijft deze stelling van harte. Niet voor niets zijn de portefeuilles economische zaken en werk & inkomen toegewezen aan één wethouder. Waar mogelijk stemmen wij het ver-strekken van uitkeringen en het creëren van banen op elkaar af of stimuleren derden dat te doen. Een voorbeeld hiervan is: "Ik start Smart", een provinciaal initiatief om zelfstandig onderne-merschap te stimuleren. Uitvoering in de praktijk hiervan ligt wat genuanceerder. In economisch opzicht is de gemeente voornamelijk bezig met het scheppen van voorwaarden om bedrijven in stand te houden en nieuwe bedrijven de kans te bieden zich in de gemeente te vestigen. Het vin-den en creëren van banen is in principe een activiteit van werkgevers zelf en het UWV-werkbedrijf, die mede voor onze gemeente vraag en aanbod op de arbeidsmarkt probeert bij elkaar te brengen. Het alleen maar verstrekken van uitkeringen is al geruime tijd niet meer aan de orde. Naast het verstrekken van een uitkering wordt geprobe erd mensen zo snel mogelijk op weg te helpen naar werk (regulier- of vrijwilligerswerk, stages etc.) om voor ieder een zo'n hoog moge-lijke graad van participatie in de samenleving te bewerkstelligen.

Ruimtelijke ontwikkelingen
Recreatie en toerisme - 6 -
Recreatie en toerisme is één van de twee nieuwe economische peilers op basis van de toekomstvi-sie. In het Meerjarenontwikkelingsplan (MOP) recreatie staan de thema's die de komende jaren uitgewerkt gaan worden. De MOP wordt jaarlijks aangeboden aan de gemeenteraad. De uitvoering kan de gemeente niet alleen en zal voor een groot deel gedragen moeten worden door particulieren, agrariërs en bedrijven. Hierover hebben wij ook jaarlijks overleg met de deel-nemers. Op het aanbod van onder andere de directie van vakantiepark 't Loo om te kijken naar wat we gezamenlijk kunnen doen zullen we zeker ingaan. In januari zal een startavond met onderne-mers worden belegd om tot een herstart van het toeristisch platform Oldebroek te komen. Diverse actuele dossiers
De ABO heeft aandacht gevraagd voor de stand van zaken ten aanzien van verschillende dossiers. Gevraagd is naar de stand van zaken rond de firma Van Werven. Na overdracht van de dossiers aan de provincie heeft Van Werven zich tot de provincie gewend met het verzoek om te zoeken naar een oplossing. Op ons verzoek heeft de provincie de regie weer aan ons college gegeven. Momenteel worden de mogelijkheden onderzocht en zijn wij daarover constructief in gesprek. Verwacht wordt dat aan het einde van dit jaar bestuurlijk afstemming kan plaatsvinden over de wijze waarop een totaaloplossing kan worden gecreëerd. Met betrekking tot Zorglandgoed Je Maintiendrai wordt bekeken of op de locatie Oosterwolde Oost het zorglandgoed kan worden gerealiseerd. In 2010 is positief ingestoken onder de voor-waarde dat sprake moet zijn van een goede landschappelijke inpassing. Dit is ook de eis van de provincie om het idee planologisch mogelijk te laten zijn vanwege de forse ruimtelijke ingreep. De landschappelijke inpassing is uitgewerkt in het Landschapkader Oosterwolde Oost. Dit is toe-gelicht aan de inwoners van Oosterwolde. Tegen het plan is veel weerstand, vooral van direct omwonenden. De Stichting Je Maintiendrai is gevraagd nadere informatie te verstrekken over economische en financiële haalbaarheid, de om-vang van de plannen en de fasering hierin en de onderbouwing van de plannen door middel van marktonderzoek, waarbij ook de al aanwezige capaciteit in de regio inzichtelijk wordt gebracht. Doel is inzicht te verkrijgen in de plannen, maar ook om de omwonenden te "ontzorgen. Zodra de plannen duide lijk zijn, zullen wij aan de raad een principebesluit voorleggen. In juni 2011 heeft de raad met ons college een proces afgesproken voor de afhandeling van het principeverzoek van Van Werven betreffende het windturbinepark Hattemerbroek. Alvorens be-sloten wordt over het al dan niet opstarten van de Plan-MER procedure moet eerst duidelijkheid zijn over: 1. de intentieovereenkomst voor participatiemogelijkheden; 2. privaatrechtelijke mogelijkheden voor afbraak van de windmolens na 25 jaar en of wanneer ze niet langer exploitabel zijn; 3. een goed communicatieplan; 4. het oppakken van de communicatie over dit plan met buurgemeenten Hattem en Kampen. Inmiddels heeft initiatiefnemer een intentieovereenkomst en een advies van een ter zake deskun-dige betreffende de mogelijkheden voor een privaatrechtelijke overeenkomst overgelegd. Het is aan de raad om te beoordelen in hoeverre deze intentieovereenkomst aan de doelstelling beantwoord. Het college staat in beginsel positief tegenover de gevraagde ontwikkeling van Wijngoed Mor-ren/herberg Morren. Voor de planologische procedure moet de Stichting Wijngoed Morren een ontvankelijke en deugdelijke ruimtelijke onderbouwing indienen. Mocht de Stichting in gebreke blijven, dan overwegen wij handhavend op te treden. Op het perceel Oostendorperstraatweg 65, de toekomstige zorgherberg, wordt momenteel geen actie ondernomen omdat daar - naar ons bekend - op dit moment geen strijdige activiteiten plaats vinden. Wel is de Stichting gevraagd om ook voor dit onderdeel een ontvankelijke en deugdelijke ruimtelijke onderbouwing aan te leveren. De omwonenden zijn schriftelijk geïnformeerd dat er contact met hen zal worden opgenomen voordat een bestemmingsplanherziening in procedure zal worden gebracht. - 7 - Winkelcentrum Wezep:
De gemeente is met initiatiefnemers, eigenaren, gebruikers als meerdere jaren in gesprek om te komen tot een revitalisering van het winkelcentrum Wezep. Wij verwachten u hierover binnenkort een voorstel te kunnen voorleggen. MKB-onderzoek
Zowel de SGP-fractie als de VVD-fractie wijzen op de uitkomsten van het onderzoek van MKB. Wij zullen ons inzetten om onze positie op die lijst te verbeteren o.a. door met ondernemers inten-sief en op een openwijze te communiceren. Er ligt daarvoor een inhoudelijke basis, we zijn ver-heugd dat we het economisch beleidsplan samen met ondernemers hebben kunnen opstellen. Ook de bedrijvenkring wil naar haar leden en de economische partners een duidelijke koers bepa-len om te komen tot effectievere samenwerking en heeft daarvoor een 'economische agenda' opge-steld. Dat rapport met als titel 'Samen kansen pakken' wordt deze maand door het voltallige college met de bedrijvenkring besproken. Ambities
Opgemerkt is dat in het programma Ruimtelijke ontwikkelingen weinig ambities zijn opgenomen. Prioriteit wordt gegeven aan het afronden van zaken die in gang zijn gezet. Bestemmingsplannen moeten worden geactualiseerd om aan wetgeving te kunnen voldoen. Wij kunnen u nu meedelen dat u in 2012, naast de bestemmingsplannen, ook andere onderwerpen aangeboden zult krijgen. Concreet denken wij daarbij aan de aanpassing van de Nota functieverandering, diverse ontwik-kelverzoeken van particulieren en een startnotitie voor de uitwerking van de ruimtelijke structuur-visie. In de werkwijze willen we meer komen tot een 'ja, mits'- houding: initiatief ondersteunend en burger activerend. Duurzaamheid
De PvdA heeft gevraagd te werken aan een integrale visie op duurzaamheid. In 2011 is het thema duurzaamheid opgenomen in het (regionaal opgestelde) inkoopbeleid. Dit betekent dat bij inkoop rekening wordt gehouden met het milieu en met sociale aspecten. Met sociale aspecten wordt bijvoorbeeld gedoeld op arbeidsomstandigheden, zoals kinderarbeid. Bij milieuaspecten gaat het om het effect op het milieu bij productie (energie en materiaal), gebruik en na gebruik bij de afvoer en verwerking van het afval. In de afgelopen periode is subsidie beschikbaar gesteld voor de isolatie van woningen; daarvan is ook veel gebruik gemaakt. In overleg met deltaWonen worden woningen gerenoveerd, waarbij energiezuinige maatregelen worden gerealiseerd. In 2012 zal de visie op duurzaamheid in een milieuvisiedocument worden uitgewerkt. We probe-ren dat samen te doen met Hattem en Heerde. Tot 2013 wordt uitvoering gegeven aan het regiona-le klimaatactieplan, waarin het thema duurzaamheid al nadrukkelijk is meegenomen. Op het bedrijventerrein Hattemerbroek wordt duurzaamheid integraal vormgegeven.

Leefomgeving
Rondweg 't Harde
Vanaf het begin hebben wij aangegeven dat we variant 5 niet willen. De gedachte dat door de mogelijke aanleg van een rondweg om 't Harde een aantal wegen in de gemeente Oldebroek dood-lopend zullen gaan worden is echter een misvatting. In de plannen zoals die tot nu toe bekend zijn is daarvan geen sprake. Zowel de Laanzichtsweg als de daarop aansluitende zijwegen blijven in-tact. De Bovendwarsweg zal, net zoals nu, een verbindende functie blijven behouden. De provincie heeft nog niet gereageerd op de door ons ingediende zienswijze. Medio november is een planning voor het vervolgproces toegezegd. We zullen ons op dit dossier richting de provincie en andere betrokken partners actief blijven opstellen. Situatie Zuiderzeestraatweg Oldebroek
Zoals bekend is de provincie geen voorstander van een 30 km/u zone. Wel zal de provincie in het kader van het groot onderhoud in 2012 aanvullende maatregelen treffen voor de fietsers. Daar-naast zal met de provincie gekeken worden naar verdergaande maatregelen in de kom, uit te voe-ren op een wat langere op termijn. Daarbij zal het aspect van de snelheidsbeperking nadrukkelijk worden meegenomen, alsook de oversteekbaarheid en de positie van de bushaltes. - 8 - Ontsluiting bedrijventerrein
We leggen momenteel de laatste hand aan de studie rondom de bereikbaarheid van het bedrijven-terrein Hattemerbroek. We streven ernaar om dit eind 2011/begin 2012 gereed te hebben en aan u aan te bieden. Verlichting
Wij streven ernaar om eind van 2011/begin 2012 het beleidsplan voor de openbare verlichting gereed te hebben. Onlosmakelijk hiermee verbonden zijn de aspecten rondom energiebesparing en het effectief plaatsen van lichtmasten, maar ook de verkeersveiligheid en sociale veiligheid. Het beleidsplan zal aan u worden aangeboden. (Ecologisch) groenbeheer
De SGP-fractie heeft gevraagd om een korte notitie waarin wordt ingegaan op de mogelijkheid om in het bestaande groenbeheer het ecologische beheer op te nemen. In de tweede helft van 2012 kunt u van ons een korte notitie daarover verwachten.

Gemeentelijke belastingen en heffingen
Onroerende zaakbelastingen
Als beleid is vastgesteld dat we voor de berekening van de tarieven uitgaan van totale OZB-opbrengsten. Die opbrengsten mogen ieder jaar met tenminste het inflatiepercentage stijgen. Bij waardeverandering van een object kan de procentuele verandering van de hoogte van de belas-tingaanslag ten opzichte van een voorgaand jaar afwijken van het inflatiepercentage. De VVD vraagt naar de effecten van de verhoging van de tarieven in relatie tot de waardedaling van objecten. Als een woning in 2011 een waarde had van ¤ 250.000 werd een aanslag opgelegd van ¤ 243,75. Als diezelfde woning een waardedaling heeft van 3,7% wordt in 2012 een aanslag opgelegd van ¤ 247,73. Begraafrechten
Zoals is afgesproken streven we naar kostendekkende tarieven. In de jaren 2010 en 2011 is spra-ken van een klein voordelig saldo op de kosten van teraardebestellingen. De evaluatie van de tari-fering vindt jaarlijks plaats en de resultaten hiervan worden in de jaarrekening opgenomen en worden meegenomen in tariefsvoorstellen. Daarom is voorgesteld om het tarief voor het begraaf-recht in 2012 niet te laten stijgen. Afvalstoffenheffing
Bij de opstelling van de jaarlijkse begroting voor afvalverwerking worden afwegingen gemaakt tussen de kosten en het serviceniveau, waarbij de afgesloten en nog geldende overeenkomsten met de diverse partijen gerespecteerd worden. In de afgelopen periode is onder andere de overeen-komst met Old'papier verlopen waardoor er mogelijkheden zijn om de afspraken tussen beide partijen te herzien. Eind oktober 2011 heeft er een bestuurlijk overleg plaatsgevonden met de vereniging Old'papier. Er is gesproken over een nieuw af te sluiten overeenkomst tussen de gemeente Oldebroek en Old'papier. Voornaamste onderwerpen van het overleg waren de verdeling van de "extra" kosten voor de inzameling van het papier, de verdeling van de papieropbrengsten en de looptijd van de nieuwe overeenkomst. Aan Old'papier is een aanbod gedaan waarin bovenstaande punten zijn meegenomen. Old'papier zal het aanbod voorleggen aan de achterban en zal zo vroeg mogelijk maar uiterlijk voor 1 december met een formele reactie komen. Vooralsnog wordt er van uitge-gaan dat voor 1 januari 2012 een overeenkomst is ondertekend. De gemeente gaat uit van het principe dat de afvalstoffenheffing 100% dekkend is. Incidentele mee- en tegenvaller kunnen worden geëgaliseerd via de reserve. Het is niet de bedoeling om de afvalstoffenheffing meer dan 100% dekkend te laten zijn om op deze wijze de egalisatiereserve te vullen. De middelen binnen deze reserve zijn bedoeld om schommelingen in de tarieven te voor-komen. Ten aanzien van deze reserve is het huidige, door de raad vastgestelde, beleid dat de mi-nimumomvang ¤ 100.000 is en de maximumomvang ¤ 150.000. Wij willen samen met u nagaan - 9 - of dit nog reële bedragen zijn gelet op de veranderde afspraken naar aanleiding van het afvalbe-leidsplan en het contract voor afvalverwerking. De VVD is van mening dat met het halveren van het ophalen van groenafval (GFT-afval) in de winter- en met de verdeling van de opbrengsten oud papier, nog meer winst te behalen zal zijn. De gemeente heeft (samen met andere gemeenten binnen de Regio Noord-Veluwe) via een Euro-pese aanbesteding de inzameling van onder andere GFT-afval gegund. In het bestek is de inza-melfrequentie van het GFT-afval opgenomen (één maal in de 2 weken). De looptijd van het contract is tot uiterlijk 31 december 2018. Bij aanpassing van de inzamelfrequentie zijn de aan-dachtspunten: service naar de inwoners en financiële gevolgen van aanpassing van het contract. Wij hebben geen signalen van grote, te bereiken voordelen. In de prioritering maakt het college de keuze om vooralsnog hier geen onderzoek naar te doen.

Risicomanagement
Door verschillende fracties wordt aandacht gevraagd voor risico's van verbonden partijen en ri-sico's verbonden aan garantstellingen. Wij zullen de risico's nauwgezet in de gaten houden en zullen in 2012 een verbetering van risicoanalyse doorvoeren door daar meer structureel en inte-graal aandacht aan te besteden. Specifiek is door het CDA het risico op garanties voor particulie-re eigen woningen genoemd. Op dit moment zijn er nog 92 garantieverleningen (oorspronkelijk 1000) met een garantierisico van ¤ 2.900.000,00. Het gemiddelde garantierisico per woning be-draagt ¤ 31.000,00. Sinds de verzelfstandiging in 1995 hebben wij geen garantie aanspraken ge-had. Gezien de waardestijging in de periode 1995-2011 zijn de risico's minimaal. In de berekening van het weerstandsvermogen wordt rekening gehouden met een beroep op de garantstelling door vijf particulieren. De risico's die samenhangen met het Grondbedrijf worden meegenomen in het Meerjaren Pro-gramma Grondbedrijf.

Bedrijfsvoering
Huisvesting
In afwachting van besluiten over samenwerking met de gemeenten Hattem en Heerde is de ver-bouw van het gemeentehuis opgeschort. Wel wordt er gewerkt aan een voorstel voor tijdelijke maatregelen op het gebied van binnenklimaat, zodat voldaan wordt aan de arbo-eisen voor werk-plekken van de medewerkers. Personele capaciteit
Door meerdere fracties is gerefereerd aan de personele capaciteit. Zorg is uitgesproken over de realisatie van voorgenomen actiepunten in 2012. Wij delen die zorg en willen die onderstrepen. De hoge belasting van de ambtelijke capaciteit heeft meerdere oorzaken. Onder andere valt te denken aan nieuwe wet- en regelgeving, de noodzaak om bestemmingsplannen tijdig te actualise-ren, diverse particuliere verzoeken voor ruimtelijke ontwikkelingen, de samenwerking met Hattem en Heerde, de bezuinigingen en de kerntakendiscussie, enzovoort. Op dit moment wordt door het management gewerkt aan de totstandkoming van het concernplan 2012 en de afdelingsplannen 2012. In die plannen wordt aangegeven hoe de voorgenomen actie-punten gerealiseerd kunnen worden, hoeveel uren daarmee gemoeid zijn, hoeveel daadwerkelijk beschikbaar zijn en welke aanvullende maatregelen nodig zijn. Uitgangspunt is het realiseren van bezuinigingen. Daar tegenover staan allerlei ontwikkelingen, zoals de decentralisatie van rijksta-ken, vernieuwing van de bestuursstijl, bevorderen van burgerparticipatie, enzovoort. Dit vraagt om personele capaciteit. de gedachte daarbij is dat 'de kost voor de baat' uitgaat. Duidelijk is dat aanvullende maatregelen (lees: keuzes) en middelen nodig zijn. Wij verwachten u daarover in januari 2012 voorstellen te kunnen doen.

Grondbedrijf en woningmarkt
In de nota Grondbeleid is een visie opgenomen hoe op de lange termijn om moet worden gegaan met projecten. Daarin wordt aangegeven in welke projecten de gemeente wel en in welke de ge-meente niet wil bijdragen en risico's wil nemen. - 10 - Het grondprijzenbeleid is marktconform omdat bijna jaarlijks de grondprijzen door makelaars worden getaxeerd en op basis van die taxaties de grondprijzen voor het komende jaar worden vastgesteld. Het aantal projecten waar de gemeente een actieve grondexploitatie voert neemt af mede op basis van de visie in de nota Grondbeleid. Verdere tegenvallers dienen zich aan en voor sommige pro-jecten moet rekening worden gehouden met afboeken van de boekwaarde. In het Meerjaren Pro-gramma grondbedrijf zal een analyse worden gemaakt. Op basis daarvan zullen maatregelen worden voorgesteld. In Oldebroek wordt in tegenstelling tot veel andere gemeenten nog steeds gebouwd en verkocht, zij het in mindere mate en in een lagere prijsklasse. Vanaf 2008 tot oktober 2011 zijn 247 wonin-gen in de goedkope prijsklasse opgeleverd. In aanbouw zijn nog 19 woningen in die prijsklasse. Vanwege de huidige woningmarkt proberen ontwikkelaars van alles om toch woningen en bouw-kavels te verkopen. Een voorbeeld hiervan is de gefaseerde kaveluitgifte die overeengekomen is voor de projecten Oldebroek West II en Wezep Noord II fase 2. Er komen veel verzoeken binnen om af te wijken van gemaakte afspraken en overeenkomsten. Maar ook bij projecten waar particu-liere eigenaren betrokken zijn, die soms al meerdere jaren stil lagen, komen nu opeens allerlei verzoeken binnen bij de gemeente en worden overeenkomsten gesloten en bestemmingsplannen opgesteld. Er zijn diverse projecten binnen deze gemeente waarbij middeldure en dure woningbouw-projecten zijn of worden omgezet naar starterswoningen. Daarnaast worden er ook appartementen voor starters gerealiseerd. De markt voor seniorenwoningen is weerspannig. Er zijn meerdere complexen waarin seniorenwoningen gerealiseerd worden en in verschillende prijsklassen. Enkele maanden geleden hebben wij een bestemmingsplanwijziging moeten voorstellen om seniorenwo-ningen om te zetten in reguliere woningen, vanwege het feit dat er geen belangstelling voor de seniorenwoningen was. De situatie op de woningmarkt wordt veroorzaakt door de economische crises. Door realiseren van duurdere woningen kan de doorstroming bevorderd worden. Voor zo ver ons bekend is er geen sprake van leegstand in de huursector. In de duurdere koopsec-tor zal sprake zijn van frictie leegstand (periode leegstand totdat een nieuwe koper is gevonden). In circa 10 gevallen is tot nu toe een beroep gedaan op de Leegstandswet, waarbij de koopwoning voor bepaalde tijd wordt verhuurd. Op deze wijze worden de woningen ingezet voor de woning-behoefte. Van langdurige leegstand (zoals in de bekende krimpregio's in Nederland) is geen spra-ke. Bij de bepaling van de woningbehoefte (contingent) wordt rekening gehouden met frictie leegstand. In 2013 zal een woonvisie worden opgesteld. Hierbij zullen de gegevens van het regionale WoOn-onderzoek worden betrokken. Dit onderzoek wordt als onderlegger gebruikt voor de regionale verdeling van het contingent woningen voor de periode 2014-2019. Regionaal wordt vastgelegd hoeveel woningen een gemeente mag bouwen, in welk woningtype en in welke prijsklasse. Dit is een benadering voor de quoteverdeling woningen gebaseerd op een theoretisch model. Of het theoretische model ook realistisch bewaarheid zal worden, hangt van vele factoren af zoals de economische situatie of de persoonlijke situatie. De resultaten van het onderzoek verwachten wij in 2013. In 2013 zal regionaal de discussies rondom het Kwalitatief Woningbouwprogramma 2014-2019 worden gestart. Het KWP is leidend voor de gebiedsinvulling.

Slot
Uit de Algemene Beschouwingen blijkt dat er vertrouwen is in ons college. Wij zullen ons maxi-maal inzetten om dat samen met u waar te maken. Wij staan voor moeilijke opgaven, maar we zien ook inspirerende uitdagingen en mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van onze mooie gemeente in het belang van de inwoners.