Tom Coronel

6 November 2011

Tom Coronel verstevigt in China 4e positie in WTCC-strijd

Voor de 21ste en 22ste ronde van het FIA WTCC (WK Toerwagens) viel de keus uiteindelijk op het Sjanghai Tianma Circuit. Een kort en kart-achtig baantje met weinig inhaalmogelijkheden. Dat legde een grotere druk op de kwalificaties, omdat daar de startposities voor de beide races bepaald werden. Voor ROAL Motorsport BMW 320 TC coureur Tom Coronel verliepen de vrije en geklokte trainingen goed. Althans wanneer daarbij naar de behaalde rondetijden werd gekeken. In de omgekeerde startvolgorde van Race 2 betekende zijn snelste tijd in de eerste kwalificatie immers een tiende startplek. De tweede kwalificatie (waarbij wel wordt gekeken naar de snelste tijd) bracht hem een zesde startpositie. Na twee, zoals de 39-jarige coureur uit Eemnes het zelf zegt, leuke en spannende races legde Tom Coronel beslag op een dubbele vijfde plaats, waarmee hij zijn vierde positie in het FIA Wereldkampioenschap voor Toerwagens 2011 wederom versterkte. Met die plaats is hij Best of the Rest achter de drie fabrieks-Chevrolets en de Nederlander is tevens de best geklasseerde BMW-rijder.

IFRAME: http://www.youtube.com/embed/xL0NixCIVj4

Net als voor de rest van het WTCC-veld betekende deze race voor Tom Coronel en ROAL Motorsport een kennismaking met dit zeven jaar oude circuit met een lengte van net iets meer dan twee kilometer. Om die reden gingen beide races over 25 ronden. Tom Coronel over het circuit: Het is een krap baantje, waarbij je voor de bochten terug moet schakelen naar de tweede en soms zelfs de eerste versnelling. Bij iedere bocht moet je opnieuw de snelheid opbouwen. Inhalen is door de breedte van de baan erg lastig. Er zal dan ook zeker hier en daar wat geleund worden. Tijdens de eerste sessie lag er ook nog wat troep op de baan en door de vochtige plekken moest je echt goed opletten. Er is namelijk naast de baan ook maar weinig ruimte.

Foto: FIA WTCC

In de kwalificatie was er sprake van een half natte baan en dat verklaarde een start op regenbanden, die later tijdens die sessie meerdere malen werden vervangen door slicks. We zaten er eigenlijk het hele weekend qua tijden goed bij. Pole position in de eerste kwalificatie gaf dat ook aan. Probleem daarvan was wel dat dit een tiende positie in de omgekeerde startvolgorde van de tweede race betekende. En dat was dan weer balen! Maar, je kunt dat op zon kort circuit als dit maar moeilijk inschatten. Je moet ook weer voorkomen dat je buiten de Top 10 valt en niet meer mee mag doen aan de tweede kwalificatie. Daarin pakte ik een zesde plaats, maar op een-tiende van plaats 2. Het zit dus echt allemaal zo dicht bij elkaar. Met die zesde plaats stond ik op de derde startrij en dat bood perspectief.

Race 1 begon redelijk. De start ging goed, maar in de eerste bochten verloor ik een plek door de hectiek om mij heen. Twee ronden later haalde ik Tarquini in en lag weer zesde, kon het gat naar de Chevy van Muller dichtrijden en hem goed volgen. In het midden van de race verloor ik wat snelheid door problemen met de rollbar. Daardoor had ik steeds last van overstuur en moest ik vaak driftend de bochten door. Gelukkig nam ik wel voldoende exit speed mee dus dat ging lekker en goed. Meer dan deze vijfde plaats zat er niet in op dit baantje.

Foto: FIA WTCC

Bij de start van de tweede race met staande start, maakte Tom Coronel gelijk drie plaatsen goed en had daarmee aansluiting met de mannen vóór hem. Coronel: De start van Race 2 was super. Ik kon tussen wat mensen doorrijden en won daarmee plaatsen. Ik zat achter de BMW van Colin Turkington en vóór Menu in de Chevrolet. Voor, maar zeker ook achter mij gebeurde er het nodige en in de tiende ronde profiteerde ik van een remfout bij Turkington. Menu ging mee en samen reden wij naar Huff. Met het licht aan en hier en daar een plaagstootje probeerde ik een plek te winnen, maar Huffie gaf zich niet gewonnen. In de laatste ronde probeerde ik het nog een keer, dat ging goed tot hij net iets te dwars op de baan kwam, waardoor ik mijn snelheid en een plek verloor. Ik moest hier proberen die laatste podiumplaats te pakken. Helaas liep dat anders en eindigde ik nog een keer als vijfde. Probeer je het niet, dan lukt het ook niet! Ik heb het nu geprobeerd en nu pakte het anders uit!

Foto: FIA WTCC

Ik heb wel genoten van deze race. Er zat alles in en het bleef tot het eind spannend en leuk. Wat voor mij het zwaarst weegt, is natuurlijk het aantal punten dat ik heb gepakt en waarmee ik de vierde plaats in het Wereldkampioenschap weer verder versterk. De top drie blijft een Chevrolet-aangelegenheid, dus is het goed dat ik op de eerste plaats daarachter sta en daarmee Best of the Rest ben en beste BMW-rijder!