6 November 2011
Tom Coronel verstevigt in China 4e positie in WTCC-strijd
Voor de 21ste en 22ste ronde van het FIA WTCC (WK Toerwagens) viel de
keus uiteindelijk op het Sjanghai Tianma Circuit. Een kort en
kart-achtig baantje met weinig inhaalmogelijkheden. Dat legde een
grotere druk op de kwalificaties, omdat daar de startposities voor de
beide races bepaald werden. Voor ROAL Motorsport BMW 320 TC coureur Tom
Coronel verliepen de vrije en geklokte trainingen goed. Althans wanneer
daarbij naar de behaalde rondetijden werd gekeken. In de omgekeerde
startvolgorde van Race 2 betekende zijn snelste tijd in de eerste
kwalificatie immers een tiende startplek. De tweede kwalificatie
(waarbij wel wordt gekeken naar de snelste tijd) bracht hem een zesde
startpositie. Na twee, zoals de 39-jarige coureur uit Eemnes het zelf
zegt, leuke en spannende races legde Tom Coronel beslag op een dubbele
vijfde plaats, waarmee hij zijn vierde positie in het FIA
Wereldkampioenschap voor Toerwagens 2011 wederom versterkte. Met die
plaats is hij Best of the Rest achter de drie fabrieks-Chevrolets en de
Nederlander is tevens de best geklasseerde BMW-rijder.
IFRAME: http://www.youtube.com/embed/xL0NixCIVj4
Net als voor de rest van het WTCC-veld betekende deze race voor Tom
Coronel en ROAL Motorsport een kennismaking met dit zeven jaar oude
circuit met een lengte van net iets meer dan twee kilometer. Om die
reden gingen beide races over 25 ronden. Tom Coronel over het circuit:
Het is een krap baantje, waarbij je voor de bochten terug moet
schakelen naar de tweede en soms zelfs de eerste versnelling. Bij
iedere bocht moet je opnieuw de snelheid opbouwen. Inhalen is door de
breedte van de baan erg lastig. Er zal dan ook zeker hier en daar wat
geleund worden. Tijdens de eerste sessie lag er ook nog wat troep op de
baan en door de vochtige plekken moest je echt goed opletten. Er is
namelijk naast de baan ook maar weinig ruimte.
Foto: FIA WTCC
In de kwalificatie was er sprake van een half natte baan en dat
verklaarde een start op regenbanden, die later tijdens die sessie
meerdere malen werden vervangen door slicks. We zaten er eigenlijk het
hele weekend qua tijden goed bij. Pole position in de eerste
kwalificatie gaf dat ook aan. Probleem daarvan was wel dat dit een
tiende positie in de omgekeerde startvolgorde van de tweede race
betekende. En dat was dan weer balen! Maar, je kunt dat op zon kort
circuit als dit maar moeilijk inschatten. Je moet ook weer voorkomen
dat je buiten de Top 10 valt en niet meer mee mag doen aan de tweede
kwalificatie. Daarin pakte ik een zesde plaats, maar op een-tiende van
plaats 2. Het zit dus echt allemaal zo dicht bij elkaar. Met die zesde
plaats stond ik op de derde startrij en dat bood perspectief.
Race 1 begon redelijk. De start ging goed, maar in de eerste bochten
verloor ik een plek door de hectiek om mij heen. Twee ronden later
haalde ik Tarquini in en lag weer zesde, kon het gat naar de Chevy van
Muller dichtrijden en hem goed volgen. In het midden van de race
verloor ik wat snelheid door problemen met de rollbar. Daardoor had ik
steeds last van overstuur en moest ik vaak driftend de bochten door.
Gelukkig nam ik wel voldoende exit speed mee dus dat ging lekker en
goed. Meer dan deze vijfde plaats zat er niet in op dit baantje.
Foto: FIA WTCC
Bij de start van de tweede race met staande start, maakte Tom Coronel
gelijk drie plaatsen goed en had daarmee aansluiting met de mannen vóór
hem. Coronel: De start van Race 2 was super. Ik kon tussen wat mensen
doorrijden en won daarmee plaatsen. Ik zat achter de BMW van Colin
Turkington en vóór Menu in de Chevrolet. Voor, maar zeker ook achter
mij gebeurde er het nodige en in de tiende ronde profiteerde ik van een
remfout bij Turkington. Menu ging mee en samen reden wij naar Huff. Met
het licht aan en hier en daar een plaagstootje probeerde ik een plek te
winnen, maar Huffie gaf zich niet gewonnen. In de laatste ronde
probeerde ik het nog een keer, dat ging goed tot hij net iets te dwars
op de baan kwam, waardoor ik mijn snelheid en een plek verloor. Ik
moest hier proberen die laatste podiumplaats te pakken. Helaas liep dat
anders en eindigde ik nog een keer als vijfde. Probeer je het niet, dan
lukt het ook niet! Ik heb het nu geprobeerd en nu pakte het anders uit!
Foto: FIA WTCC
Ik heb wel genoten van deze race. Er zat alles in en het bleef tot het
eind spannend en leuk. Wat voor mij het zwaarst weegt, is natuurlijk
het aantal punten dat ik heb gepakt en waarmee ik de vierde plaats in
het Wereldkampioenschap weer verder versterk. De top drie blijft een
Chevrolet-aangelegenheid, dus is het goed dat ik op de eerste plaats
daarachter sta en daarmee Best of the Rest ben en beste BMW-rijder!