Brommobiel onverminderd populair onder jongeren
Persbericht van JDM Mobiel
Aalsmeer - Vooralsnog lijkt het experiment '2toDrive' van Minister
Schultz geen effect te hebben op de populariteit van de brommobiel
onder jongeren. Importeurs van brommobielen zien zelfs een lichte
stijging in de belangstelling van jongeren voor deze vorm van vervoer.
2toDrive is een experiment waarbij jongeren op hun 17e praktijkexamen
voor het rijbewijs mogen doen. Bij een gunstig resultaat kunnen ze tot
hun 18e onder begeleiding van een coach de weg op. Onder jongeren is
grote belangstelling voor de proef, meer dan 5.500 jongeren hebben
interesse getoond voor deelname aan het experiment met begeleid rijden.
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): 'Het is
geweldig dat jongeren enthousiast zijn. Veilig rijden vraagt om
oefening, oefening en nog eens oefening.'
Fred Flameling, importeur van JDM brommobielen, merkt op dat rijden in
een brommobiel ook oefening is, maar dan met lagere snelheid en zonder
te hoeven schakelen. "De keuze voor een brommobiel wordt niet alleen
door jongeren gemaakt omdat de huidige trend onder jongeren dat zou
'dicteren', ouders spelen een grote(re) rol. In de meeste gevallen
schaffen zij de brommobiel voor hun kind aan met als reden dat zij hun
kind liever op vier banden en met twee stevige sloten op de deuren zien
rondrijden dan op een opgevoerde scooter."
Veilig Verkeer Nederland hoopt dat de populariteit van de brommobiel
afneemt, nu jongeren al vanaf hun 17de onder toezicht mogen autorijden.
Fred Flameling betwijfelt dat: "Het grootste deel van onze jeugdige
JDMrijders stapt in zodra ze 16 worden. Zij zijn te jong voor dit
experiment en blijven fietsen tot hun 17e vinden ze geen optie. Deze
groep blijft de brommobiel boven een scooter verkiezen. De overgang van
brommobiel naar personenwagen is ook kleiner dan vanaf een scooter."
Was een brommobiel eind vorige eeuw nog een duf koekblik op wielen,
inmiddels hebben de ontwerpers in de fabriek de modellen flink
aangepast. Ook de techniek en afwerking hebben een sprong vooruit
gemaakt. Fred Flameling: "Ik ben al ruim 25 actief in deze branche en
ik heb de ontwikkelingen elkaar rap zien opvolgen. Het allernieuwste
model is slechts een paar weken oud; de JDM Roxsy. Zowel de vormgeving,
het comfort en de luxueuze uitvoering doet niet onder voor een
personenwagen. Ook is het mogelijk om de lakkleur van de verschillende
delen van het exterieur de Roxsy te 'mix en matchen'. Zo kan iedereen
zijn eigen unieke Roxsy creëren."
Als het aan de VVD ligt, komt er een rijbewijs voor de brommobiel. De
regeringspartij wil zo de populariteit van brommobielen onder jongeren
aanpakken. Kamerlid Charlie Aptroot stelde begin september dat
brommobielen bedoeld zijn voor mensen die slecht ter been zijn. Hij
vindt dat jongeren pas vanaf hun 18e achter het stuur van een
brommobiel mogen kruipen. Fred Flameling: "Een brommobiel is geen
invalidenwagen, dus iedereen ouder dan 16 mag deze vorm van vervoer
kiezen. Ook is het sinds oktober 2009 verplicht om zowel een theorie-
als praktijkexamen af te leggen om zo het verplichte AM-rijbewijs te
verkrijgen." In januari 2013 wordt het onderzoek naar de effecten van
het AM-rijbewijs op de verkeersveiligheid gepubliceerd en zal bezien
worden of er aanleiding is de wetgeving rondom AM-rijbewijzen te
wijzigen.
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
*
Noot voor redacties
JDM Mobiel
Noot voor redact
ie,
Razende Robot Reporter