Brommobiel onverminderd populair onder jongeren

Persbericht van JDM Mobiel

Aalsmeer - Vooralsnog lijkt het experiment '2toDrive' van Minister Schultz geen effect te hebben op de populariteit van de brommobiel onder jongeren. Importeurs van brommobielen zien zelfs een lichte stijging in de belangstelling van jongeren voor deze vorm van vervoer.

2toDrive is een experiment waarbij jongeren op hun 17e praktijkexamen voor het rijbewijs mogen doen. Bij een gunstig resultaat kunnen ze tot hun 18e onder begeleiding van een coach de weg op. Onder jongeren is grote belangstelling voor de proef, meer dan 5.500 jongeren hebben interesse getoond voor deelname aan het experiment met begeleid rijden. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): 'Het is geweldig dat jongeren enthousiast zijn. Veilig rijden vraagt om oefening, oefening en nog eens oefening.'

Fred Flameling, importeur van JDM brommobielen, merkt op dat rijden in een brommobiel ook oefening is, maar dan met lagere snelheid en zonder te hoeven schakelen. "De keuze voor een brommobiel wordt niet alleen door jongeren gemaakt omdat de huidige trend onder jongeren dat zou 'dicteren', ouders spelen een grote(re) rol. In de meeste gevallen schaffen zij de brommobiel voor hun kind aan met als reden dat zij hun kind liever op vier banden en met twee stevige sloten op de deuren zien rondrijden dan op een opgevoerde scooter."

Veilig Verkeer Nederland hoopt dat de populariteit van de brommobiel afneemt, nu jongeren al vanaf hun 17de onder toezicht mogen autorijden. Fred Flameling betwijfelt dat: "Het grootste deel van onze jeugdige JDMrijders stapt in zodra ze 16 worden. Zij zijn te jong voor dit experiment en blijven fietsen tot hun 17e vinden ze geen optie. Deze groep blijft de brommobiel boven een scooter verkiezen. De overgang van brommobiel naar personenwagen is ook kleiner dan vanaf een scooter."

Was een brommobiel eind vorige eeuw nog een duf koekblik op wielen, inmiddels hebben de ontwerpers in de fabriek de modellen flink aangepast. Ook de techniek en afwerking hebben een sprong vooruit gemaakt. Fred Flameling: "Ik ben al ruim 25 actief in deze branche en ik heb de ontwikkelingen elkaar rap zien opvolgen. Het allernieuwste model is slechts een paar weken oud; de JDM Roxsy. Zowel de vormgeving, het comfort en de luxueuze uitvoering doet niet onder voor een personenwagen. Ook is het mogelijk om de lakkleur van de verschillende delen van het exterieur de Roxsy te 'mix en matchen'. Zo kan iedereen zijn eigen unieke Roxsy creëren."

Als het aan de VVD ligt, komt er een rijbewijs voor de brommobiel. De regeringspartij wil zo de populariteit van brommobielen onder jongeren aanpakken. Kamerlid Charlie Aptroot stelde begin september dat brommobielen bedoeld zijn voor mensen die slecht ter been zijn. Hij vindt dat jongeren pas vanaf hun 18e achter het stuur van een brommobiel mogen kruipen. Fred Flameling: "Een brommobiel is geen invalidenwagen, dus iedereen ouder dan 16 mag deze vorm van vervoer kiezen. Ook is het sinds oktober 2009 verplicht om zowel een theorie- als praktijkexamen af te leggen om zo het verplichte AM-rijbewijs te verkrijgen." In januari 2013 wordt het onderzoek naar de effecten van het AM-rijbewijs op de verkeersveiligheid gepubliceerd en zal bezien worden of er aanleiding is de wetgeving rondom AM-rijbewijzen te wijzigen.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*


Noot voor redacties


JDM Mobiel

Noot voor redact ie,

Razende Robot Reporter