Keurmerken voedingsmiddelen slaan de plank mis
Persbericht van MarketResponse Nederland BV
Leusden, 1 november 2011- Maar liefst 75% van de Nederlanders weet niet
waar de verschillende keurmerken op voedingsmiddelen voor staan. Dit
blijkt uit een onderzoek dat MarketResponse heeft uitgevoerd onder 500
ondervraagden. Opvallend is dat consumenten in een jaar tijd minder
bekend zijn geworden met deze keurmerken; in 2010 was het nog 54% die
niet wist waar deze voor staan, een verschil van 21%.
In de voedingsmiddelenindustrie zijn veel keurmerken in omloop. Het
doel van deze keurmerken is de consument te helpen bij hun
aankoopbeslissing, maar de resultaten laten zien dat de keurmerken dat
doel juist mislopen.
Gedaald vertrouwen
Consumenten letten vergeleken met vorig jaar nog steeds evenveel op
keurmerken wanneer ze boodschappen doen. Zij geven aan nog wel degelijk
behoefte te hebben aan keurmerken, maar het vertrouwen in keurmerken is
sterk gedaald vergeleken met vorig jaar. Slechts 30% van de
ondervraagden heeft vertrouwen in keurmerken, terwijl dit vorig jaar
nog 43% was).
Zij vinden dat de keurmerken op elkaar lijken, dat er te veel zijn en
dat er geen duidelijke informatie over de keurmerken wordt verstrekt.
Kortom, op dit moment voegen keurmerken nog weinig toe; ze scheppen
juist verwarring.
Gezonde voeding is een belangrijk maatschappelijk vraagstuk. Er is veel
aandacht voor in de politiek en in de media. Voedselkeurmerken zijn
voor een groot publiek relevant, maar op dit moment bieden ze
consumenten nog te weinig houvast. Er ligt dus een groot potentieel
voor voedselkeurmerken. Consumenten hebben duidelijk behoefte aan meer
en dan vooral heldere informatie. Voedselkeurmerken moeten een
duidelijker gezicht krijgen. Ze kunnen alleen dan van waarde zijn voor
consumenten, zo kunnen we concluderen op basis van dit onderzoek.
Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op
http://www.marketresponse.nl/?p=2316
Links:
http://www.marketresponse.nl/?p=2316
Razende Robot Reporter