Waterschap Reest en Wieden


worden geplaatst

Sluisdeuren Suatiesluis Blokzijl worden geplaatst

Maandag 7 november worden om ± 12.00 uur de sluisdeuren in de voormalige Suatiesluis in Blokzijl met een kraan geplaatst. De restauratie van de oude uitwateringssluis uit 1862 in de voormalige Zuiderzeedijk ten zuiden van Blokzijl is dan bijna gereed.

De inwoners van Blokzijl zijn verheugd dat de Suatiesluis nu weer lijkt op de historische uitwateringssluis van voor 1920. De vereniging Plaatselijk Belang Blokzijl e.o. is uitgenodigd maandag bij de werkzaamheden aanwezig te zijn.

Waterschap Reest en Wieden is in mei 2011 begonnen met de aanleg van een nieuw poldergemaal met een duiker in het buitendijks gelegen gebied. Dit gebied loosde voorheen zijn water in de sluis. Met de huidige richtlijnen voor de dijken mag dit niet meer. Het gebied heeft daarom een aparte eigen bemaling gekregen.
Na afronding van die werken is deze zomer begonnen met de restauratie van de oude sluis.

Bijzonder watererfgoedproject

Het waterschap meende dat de cultuurhistorische waarde van de sluis belangrijk genoeg is om de sluis te herstellen. Hiermee is dicht bij de bebouwde kom van het toeristische stadje Blokzijl een historisch waterbouwkundig kunstwerk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Mede door het karakteristieke metselwerk is de sluis een beeldbepalend element in de voormalige Zuiderzeedijk.

Renovatie sluis

De sluis was volgestort met klei. Na het ontgraven en reinigen van het metselwerk bleek de sluis nog in een goede staat. De eikenhouten vloer, waar de sluis op is gebouwd was nog puntgaaf. Het metselwerk had wel beschadigingen opgelopen en enkele hardstenen afdekkingen waren verdwenen. Onder het straatniveau zijn de uitwateringskokers bloot gegraven, de zijwanden zijn versterkt met beton en het gewelf is waterdicht gemaakt. Het beschadigde metselwerk is nu grotendeels hersteld en het hardsteen wordt binnenkort aangebracht. De twee gemetselde uitwateringskokers zijn dicht gemaakt en niet meer zichtbaar. De sluis heeft nu alleen nog een waterkerende functie en is geen uitwateringssluis meer, zoals in het begin van de vorige eeuw. Het is nog wel mogelijk, indien nodig, om via de sluis de stadsgrachten van Blokzijl te voorzien van vers water.

Renovatie oude trambrug

Naast de sluis aan de landzijde is een oude betonnen voetgangersbrug aanwezig. De betonnen brug was van 1914 tot 1934 in gebruik als trambrug voor de stoomtramlijn Blokzijl - Zwolle. Deze tramlijn liep aan de binnenzijde van de dijk. Omdat nu de sluis droog kwam te staan, deed zich de kans voor om gelijktijdig de brug te renoveren. Het waterschap heeft in samenwerking met de gemeente Steenwijkerland dit werk voor de gemeente uitgevoerd.
De betonnen brug was zwaar aangetast door geroest wapeningsstaal. De brug is onder andere aan de onderzijde voorzien van een laag spuitbeton. Op het brugdek zijn de spoorstaven in de anti-sliplaag figuratief weergegeven, die doen herinneren aan de smalspoorrails uit die tijd.
De totale kosten van het totale project zijn ruim 620.000 euro. De provincie Overijssel draagt 50% bij.

NB:

Het plaatsen van de deuren gebeurt door de hoofdaannemer van het project Dubbink uit Vriezenveen en het afhangen van de sluisdeuren - dit is een precies werk - wordt uitgevoerd door onderaannemer Schmees & Lühn uit Haaksbergen. De nieuwe sluisdeuren - gemaakt in Duitsland - zijn en van een duurzame houtsoort met een FSC-keurmerk.