Max Kohnstamm: "Groupon misleidt ondernemers."

Persbericht van The Choice B.V.

Groupon geeft ondernemers misleidende informatie over leeftijd, inkomen en koopmotieven

Amsterdam, 6 november 2011 - Dit stelt marketingdeskundige Max Kohnstamm van SRM, opleidingsinstituut voor Marketing en Communicatie, op basis van online onderzoek uitgevoerd door The Choice Marktonderzoek & Advies.

Om een klacht bij de Reclame Code Commissie te voorkomen, adviseert Kohnstamm Groupon de misleidende teksten uiterlijk dinsdag 8 november 16:00u. van haar website 'Grouponworks' (http://works.groupon.nl) verwijderd te hebben: "Groupon garandeert bedrijven 'waardevolle nieuwe klanten'. Op de Grouponworks website worden de voordelen voor bedrijven om samen te werken met Groupon duidelijk gemaakt. Er is hier onmiskenbaar sprake van op bedrijven gerichte (online) reclame voor Groupon."

"Op de website 'Grouponworks' stelt Groupon dat Groupon gebruikers uitgesproken jong zijn en veel geld verdienen: 68% is tussen de 18 en 34 jaar en 49% verdient meer dan 70.000 dollar (?). Het jonge, gretige publiek ziet Groupon als een lifestyle-gids, wijzend op alle 'hotspots' in hun eigen stad. De gepresenteerde cijfers zijn voor Nederland echter onjuist", vervolgt Max Kohnstamm (bron:
http://works.groupon.nl/why-groupon/demographics)

Uit het onderzoek van The Choice Marktonderzoek & Advies blijkt dat: - Van de gebruikers 29% jonger is dan 34 jaar, terwijl 43% boven de 50 is;
- 70% van de Groupon-gebruikers is vrouw;
- 87% van de Groupon-gebruikers heeft een inkomen 'rond modaal'; - Korting is met 47% de meestgenoemde reden om deel te nemen aan Groupon; 13% neemt deel om 'iets nieuws te proberen'; - 7% van restaurantbezoekers met een Groupon-voucher komen terug voor een maaltijd tegen het reguliere tarief.

Dit laatste betekent dat de klant, en vooral Groupon, 'beloond' door de 50% korting voor een eenmalig bezoek. Een bezoek dat voor het deelnemende restaurant in dat geval een verlies oplevert van gemiddeld 9,36 euro per nieuwe klant. En omdat slechts 1 op de 14 nieuwe 'klanten' terugkeert voor een maaltijd tegen het reguliere tarief, kost 1 nieuwe klant de horeca ondernemer 14 x 9,36 euro = 131,04 euro (zie bijlage Groupon voor ondernemers: Het Paard van Troje in digitale vorm). Het verlies voor de horeca als sector is derhalve enorm: van alle gekochte Groupon-vouchers is namelijk bijna de helft (45%) een horeca-voucher.

Ook voor veel consumenten is Groupon niet zo voordelig als het lijkt: 20% weet bijvoorbeeld niet dat een Groupon-voucher maar 3 tot 6 maanden geldig is en 10% van de gekochte vouchers wordt niet tijdig ingeleverd. De opbrengst hiervan stroomt rechtstreeks naar Groupon. "Misschien is het voor de horeca-ondernemer dus zelfs maar beter dat meer dan 10% van de vouchers nooit wordt ingewisseld", aldus Arno van Welzen, directeur van The Choice Marktonderzoek & Advies.

Max Kohnstamm: "Marketinginspanningen gericht op het stimuleren van de loyaliteit van bestaande klanten blijken vaak (zeer) rendabel. Met Groupon acties bereikt een ondernemer nu juist het omgekeerde van wat met een goede marketing inspanning kan worden bereikt. Door de consument dagelijks met forse kortingen te bestoken, stimuleert Groupon 'disloyaliteit'.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

Links:
http://www.thechoice.nl
Bijlage:
* groupon voor ondernemers-het digitale paard van trojedocx * persbericht groupon misleidt ondernemerspdf




Razende Robot Reporter