Nauwelijks winst voor milieu door deelname luchtvaart aan EU-ETS

Persbericht van Platform Duurzame Luchtvaart

Opbrengsten uit EU ETS in ontwikkeling biobrandstof is de enige optie voor verduurzaming luchtvaart

De International Civil Aviation Organization (ICAO) heeft op 2 november verklaard de wereldwijde deelname van luchtvaart aan het eenzijdig opgelegd emissiehandelsysteem van de Europese Unie (EU ETS) niet te steunen. "Dit is wederom een waarschuwing aan de Europese Commissie (EC) voor de desastreuze gevolgen van een milieuregel die niet bijdraagt aan CO2-reductie", aldus Mike Heijstee, directeur Platform Duurzame Luchtvaart.

Heijstee: "Het in de kern goede systeem heeft alleen kans van slagen als het mondiaal wordt uitgerold en de opbrengsten uit de veiling van emissierechten direct worden geïnvesteerd in een duurzame luchtvaart. Investeringen in de ontwikkeling van biobrandstoffen leveren de meeste winst op voor het milieu."

Biobrandstof als duurzame oplossing

De EU wil door middel van EU ETS de in Kyoto gemaakte afspraken over vermindering van uitstoot van broeikasgassen realiseren. Luchtvaartmaatschappijen die in, van en naar Europa vliegen, moeten hun uitstoot compenseren door middel van emissierechten. Een deel van deze rechten krijgt men, een deel wordt geveild en de rest wordt gekocht op de markt.
Het idee is dat luchtvaartmaatschappijen eerder zullen investeren in nieuwe en schonere technieken als er een prijskaartje aan de uitstoot van CO2 hangt. Omdat luchtvaart de afgelopen jaren uit zichzelf al ruim 70% efficiënter en schoner is geworden, zal het voor luchtvaartmaatschappijen goedkoper zijn rechten van andere sectoren te kopen. Dat betekent dat er geld vanuit de luchtvaartsector zal wegvloeien naar sectoren waar nog niet veel is gebeurd op het gebied van efficiency verbeteringen.

Alleen door de gelden verkregen uit de veiling in emissierechten direct te investeren in het duurzaam maken van de sector, kan EU ETS een concrete bijdrage leveren aan de reductie van CO2. Het gebruik van de opbrengsten uit EU ETS voor de ontwikkeling van biobrandstof is de enige optie voor verduurzaming van de luchtvaart. Met deze investering valt daadwerkelijk winst voor het milieu te halen.

Europa schiet in eigen voet

De EC heeft aangegeven de deelname van luchtvaart aan EU ETS per 1 januari 2012 ongewijzigd door te zetten. Als zij voet bij stuk houdt zal dit niet alleen desastreuze gevolgen hebben voor de Europese sector, maar vooral voor de maatschappij. De milieumaatregelen die Europa eenzijdig aan de rest van de wereld oplegt, frustreren een mondiale oplossing en ontketenen een handelsoorlog. De niet-Europese landen dreigen met vergeldingsacties en geven aan de kosten van EU ETS op Europa te verhalen, door bijvoorbeeld het heffen van overvlieggelden voor Europese luchtvaartmaatschappijen. Europa zal zoveel mogelijk gemeden worden, hetgeen lijdt tot minder directe verbindingen en dus sociaal/maatschappelijke én economische terugval, zonder dat het systeem de uitstoot van CO2 verkleint.

Escape Hatch

Maar is er überhaupt een ontsnappingsmogelijkheid voor Europa zonder gezichtsverlies te lijden? In de veronderstelling dat goed voorbeeld goed doet volgen, kan Europa er voor kiezen om als voorbeeldfunctie op te treden en het systeem eerst alleen op alle vluchten binnen Europa te laten gelden. Als bij de evaluatie in 2012, voorafgaand aan een nieuwe periode van 7 jaar, blijkt dat de doelstellingen zijn behaald dan kan de EU. aansturen op een mondiaal systeem op basis van de samenwerking binnen het Kyotoverdrag.

Mondiaal systeem vereist

Want wil het EU ETS slagen dan is een mondiaal systeem vereist, waarin de opbrengsten ten goede komen aan de ontwikkeling van duurzame luchtvaart. Daarbij leveren investeringen in de ontwikkeling van biobrandstoffen de meeste winst op voor het milieu.

*

Links:
http://www.duurzameluchtvaart.nl/het-europese-emissiehandelsysteem.html


Razende Robot Reporter