Projectorganisatie Maasvlakte 2
Nieuwe toelatingseisen voor vrachtverkeer naar de Maasvlakte
07-11-2011 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Het College van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam stelt nieuwe
toegangseisen aan vrachtverkeer met bestemming Maasvlakte.
Vanaf 1 januari 2014 moeten vrachtwagens met dieselmotor die na 1
januari 2013 op kenteken zijn gezet voldoen aan Euro VI, wanneer ze
naar de Maasvlakte gaan. Vrachtauto's die eerder op kenteken zijn gezet
mogen niet ouder zijn dan 7 jaar.
Eind 2013 is de aanleg van de tweede Maasvlakte volgens planning zover
gevorderd dat nieuwe vervoerstromen over zee en via het achterland op
gang komen. Om te voldoen aan regelgeving met betrekking tot de
buitenluchtkwaliteit is een aantal maatregelen getroffen, waaronder
toelatingseisen voor vrachtverkeer met bestemming Maasvlakte. De
maatregelen zijn vastgelegd in het bestemmingsplan Maasvlakte 2.
Verkeersbesluit
Vorig jaar heeft de gemeente Rotterdam door verkeersbesluiten
toegangseisen gesteld aan vrachtverkeer naar de gehele Maasvlakte.
Vanaf 2013 moeten vrachtauto's met dieselmotor voldoen aan Euro V en
vanaf 2016 aan Euro VI. Dat stuitte op bezwaren van de
vervoerorganisaties TLN en EVO. Zij vrezen voor nadelige gevolgen voor
vervoersondernemers, die door de maatregelen sneller moeten investeren
in nieuw materieel. Met name de korte invoeringsperiode en de snelle
wisseling van Euro V naar Euro VI werden door de sector als te
bezwaarlijk ervaren. De vervoerders zouden onvoldoende de tijd hebben
om het wagenpark aan te passen aan de nieuwe milieueisen. Het
Havenbedrijf heeft daarom in overleg met de gemeente en in samenwerking
met TLN en EVO onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheid van
alternatieven.
Onderzoek
Dat onderzoek heeft ruim een jaar geduurd en tot een alternatief
voorstel geleid. Partijen staan achter de uitkomsten. Het nieuwe
verkeersbesluit beoogt een versnelde, maar meer geleidelijk invoering
van Euro VI. De tussenstap naar Euro V wordt overgeslagen, wat tot
minder afschrijvingen leidt. Met de nieuwe maatregel wordt eveneens aan
de luchtkwaliteitseisen voldaan. Uit het onderzoek blijkt dat het
nieuwe besluit in de eerste jaren zelfs beter voor de luchtkwaliteit is
dan het huidige. De nieuwe maatregel heeft ook een positief effect op
de luchtkwaliteit buiten Rotterdam, de nieuwe vrachtwagens rijden
immers ook buiten de regio.
Procedure
Voor de invoering van de nieuwe verkeersmaatregel brengt het College
van Burgemeester en Wethouders aanpassingen van het bestemmingsplan en
het nieuwe verkeersbesluit in procedure. De gemeenteraad heeft daarbij
het laatste woord. Met het nieuwe verkeersbesluit wordt opnieuw
invulling gegeven aan het streven naar verdere verduurzaming van de
Rotterdamse haven. Onderdeel daarvan is de vermindering van de emissies
van het vrachtverkeer.