Gemeente Zoetermeer

Ondernemers en bedrijven vinden elkaar in Bewijs van Goede Dienst

'Zorg voor een duidelijk aanspreekpunt binnen de gemeente waar ondernemers terecht kunnen'. Bij de discussiebijeenkomst over deregulering in het kader van de Sociaal Economische Agenda (SEA) Zoetermeer bleek dat de belangrijkste wens van ondernemers. De gemeente Zoetermeer werkt hard aan het vereenvoudigen van de regelgeving en het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers. Dit gebeurt onder meer via het landelijke programma Bewijs van Goede Dienst. In dat kader wilden ambtenaren en wethouder Patrick van Domburg van ondernemers zelf horen hoe het nog beter kan.

Zoetermeer is één van de landelijke koplopers op het gebied van deregulering. In de vorige collegeperiode werd de regeldruk voor inwoners al verlaagd met 51% en voor ondernemers met 29%. Tijdens het diner pensant voor ondernemers, ambtenaren en politici klonken dan ook verschillende complimenten. Maar het kan nog veel beter. Ondernemers blijken vooral moeite te hebben binnen de gemeente de juiste persoon te vinden om vragen aan te stellen.

Ook de communicatie in procedures kan beter: een tussentijdse voortgangsrapportage of een telefoontje in plaats van een standaard brief stellen ondernemers zeer op prijs. Veel bedrijven hebben behoefte om samen met de gemeente de mogelijkheden binnen een procedure te verkennen, in plaats van strikt volgens de regels een besluit te krijgen. "Er is van twee kanten welwillendheid, maar je moet elkaar vinden," zo vatte een van de deelnemers het samen.

Volgende stap
De uitkomsten van de discussiebijeenkomst worden meegenomen in het nieuwe Bewijs van Goede Dienst. Dit landelijke programma beoordeelt elke twee jaar de dienstverlening van de gemeente op tien normen, onder meer klanttevredenheid, responstijd en inhoudelijke kennis. Samen met de ondernemers formuleert de gemeente vervolgens concrete plannen voor verdere verbetering. Waar mogelijk gaat de gemeente al meteen aan de slag. Zo wordt gekeken of de accountmanagers economische zaken vaker op bedrijfsbezoek kunnen gaan. "Ook als er geen concrete problemen zijn, levert zo'n bezoek een schat aan informatie over het ondernemersklimaat", stelt Mathieu Souren, voorzitter van de RVOZ.

Wethouder Patrick van Domburg is tevreden over de bijeenkomst. "Het is erg goed om te zien dat vanavond veel contacten zijn gelegd en mensen concrete punten gaan oppakken. Juist op bijeenkomsten als deze kunnen gemeente en ondernemers elkaar leren kennen en begrijpen. Zo verbeteren we de dienstverlening."