Vilans


Goed communiceren zorgt voor goede zorg

Op 14 oktober, tijdens de Week van de Verzorging, was de doop van onze Sandra, Siona, Rik én Wendy. Geen vierling maar twee magazines van en voor verzorgenden. In deze magazines staan fotostrips met gebeurtenissen uit het dagelijks werk van verzorgenden Sandra en Siona én leerlingverzorgenden Rik en Wendy. Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten ontving deze magazines van Siona en Rik persoonlijk.

Staatssecretaris krijgt tijdschrift van Rik en Wendy

Afbijten en stoom afblazen

We namen gelijk een kijkje in de fotostrip. Eerste scene: Sandra fietst zich in het zweet. Ze heeft haar zieke kindje afgeleverd op school en komt net te laat op het werk. Haar leidinggevende maakt een grapje `Kom kom aan de slag' en geeft een vette knipoog. Sandra ziet dit niet en hoort alleen onbegrip. Het effect: dag verpest voor Sandra.

Heel herkenbaar voor de aanwezige verzorgenden. Wat zou jij doen bij zo'n ontvangst, vroeg ik hen. Stoom afblazen bij een collega, laat maar zitten, er op terug komen waren reacties. `Ik zou er wel de hele dag mee rondlopen hoor, helemaal niet leuk...', zegt een verzorgende in de zaal. `Natuurlijk merken de bewoners dit ook. Zij voelen het als je ergens boos over bent of ergens mee zit'. Ieder is het er over eens: je moet er wel wat mee doen. Zo'n simpele scene illustreert: je communiceert de hele dag én een misverstand zit in een klein hoekje. Het heeft effect op je werkplezier en de kwaliteit van je zorg.

Goed communiceren zorgt voor goede zorg

Aandacht, contact en respect. Dit kan alleen als er ook goede communicatie is (zowel verbaal als non-verbaal). Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met de strips zie je hoe een misverstand in een klein hoekje zit, je ziet praktische oplossingen en situaties waar je op zou kunnen letten.

De reacties op de magazines zijn top. De vakorganisatie van de verzorgenden (V&VN) en de vakpers is erg positief. Zo zegt Dirk de Rover, hoofdredacteur Tijdschrift voor verzorgenden (TvV) in het voorwoord: `Als verzorgende ben je de hele dag in gesprek. Daarom is het belangrijk dat je aandacht besteedt aan de manier waarop jij de dialoog aangaat (...) in de fotostrips komen grappige en voor verzorgenden ontzettend herkenbare verhalen aan bod (...) op elke pagina valt wel wat leuks te leren.' Beleidsmakers, leidinggevenden én medewerkers uit teams leren door `Sandra en Siona' om met elkaar in gesprek te gaan over de communicatie en onderlinge samenwerking.