Gemeente Apeldoorn

|                   |                        | |          |      |
|                                            | |          |      |
|                                            | |          |      |
|Pers info Raad                              | |                  |
|                                            | |                  |
|                                          |28 oktober 2011         | |                  |
|Nummer             |                        | |                  |
|RG 187             |                        | |                  |
|                   |                        | |                  |
|                   |                        | |                  |
Openbare verhoren voor raadsonderzoek Grondbedrijf

In het kader van het raadsonderzoek naar het gemeentelijk grondbedrijf zullen verschillende openbare verhoren worden gehouden. De onderzoekscommissie zal vanaf 7 november 2011 getuigen onder ede verhoren. De onderzoekscommissie heeft besloten om openbare verhoren te houden op basis van het dossieronderzoek en de uitkomsten van de tientallen (besloten) interviews die de commissie de afgelopen periode heeft gehouden.

Vooralsnog zullen de volgende personen worden verhoord:


- dhr. M.H. Elshof, coördinator planeconomen dienst Ruimtelijke Ontwikkeling
- dhr. R. Sessink, extern adviseur van het bedrijf Financial Ground Control
- dhr. V.F. Thunnissen, afdelingshoofd projectontwikkeling dienst Ruimtelijke Ontwikkeling
- dhr. Ph. Salm, directeur dienst Ruimtelijke Ontwikkeling
- dhr. J.W. Ludwig, fractievoorzitter VVD

- dhr. Th.M.G. Kuijpers, voormalig wethouder, voormalig (adjunct-)directeur
- dhr. H.G.M. Nijland, adviseur strategisch grondbeleid
- mw. A.M.Th. Vreman, voormalig hoofd afdeling grondzaken
- dhr. J. Timmer, senior projectmanager / programmamanager dienst Ruimtelijke Ontwikkeling
- dhr. M.R.A. Spies, senior planeconoom

- dhr. R.T. Metz, wethouder

- dhr. A.H.M. Kunneman, raadslid, voormalig fractievoorzitter PvdA
- dhr. F.W. Van Ardenne, voormalig directeur dienst GEP
- dhr. M.M. Boddeke, raadslid, voormalig wethouder
- dhr. D. Lacroix , adjunct-directeur dienst Ruimtelijke Ontwikkeling
- dhr. K.N.H. Dekker, gemeentesecretaris

- dhr. O.G. Prinsen, wethouder

- dhr. F.A. Spoelstra, wethouder

- dhr. J.W. Van Oostrum (dhr. R.H. Gosselink), accountant (Ernst & Young)
- dhr. H. Boshove, accountant (PWC)

De openbare verhoren worden op dit moment gepland. Zodra dit is gebeurd, zal een verhorenschema op de website www.apeldoorn.nl/grondbedrijf worden gepubliceerd. De verhoren zullen in het stadhuis van Apeldoorn (Marktplein 1) worden gehouden. De openbare verhoren zijn toegankelijk voor publiek. Ze zullen ook te volgen zijn via internet-tv op www.apeldoorn.nl/grondbedrijf.

Doel raadsonderzoek
De gemeenteraad wil met het onderzoek naar het grondbedrijf inzicht krijgen in het beleid en de praktijk ten aanzien van het grondbedrijf en grondexploitaties in de gemeente Apeldoorn, de wijze waarop de raad hierover is geïnformeerd en aan de raad verantwoording is afgelegd. Dit teneinde te onderzoeken of er aanbevelingen gedaan kunnen worden hoe in de toekomst om te gaan met het grondbedrijf.

Commissie
De onderzoekscommissie bestaat uit:

- Henk van den Berge (SGP, voorzitter)

- Gerhard Bos (CDA)

- Johan Kruithof (PvdA, vice-voorzitter)

- Mark Sandmann (D66)

- Henk Schutte (LA)

Website
Alle informatie over het raadsonderzoek naar het grondbedrijf vindt u op www.apeldoorn.nl/grondbedrijf

Noot voor de redactie,