Ingezonden persbericht



---




3e kwartaal 2011

Beroepsgoederenvervoer over de weg & Logistiek dienstverleners
18 jaargang, nr 67
e

Zoetermeer, 7 november 2011 Transportbedrijven zijn de dupe van de eurocrisis. Het consumentenvertrouwen in Europa is mede door deze crisis ver te zoeken. Hierdoor ontstaat een flinke economische groeivertraging. De vraag e naar transport en logistieke diensten loopt in het 3 kwartaal terug. Een daling van bedrijvigheid, omzet en winst is het resultaat. Net nu we bijna overeind zijn gekrabbeld, ploft het volume weer in elkaar. De stijgende lijn die sinds het voorjaar van 2009 waarneembaar is, stopt abrupt. Het vertrouwen dat transportondernemers in de toekomst hebben, valt terug naar het laagste niveau in bijna 2 jaar. Sector neemt verandering waar Het aantal ondernemers dat een verbetering in het 3e kwartaal 2011 waarneemt van de economische situatie waarin de sector zich bevindt, neemt sterk af. In het 2e kwartaal nam 52% een verbetering waar, waarbij 4% spreekt over een `sterke' verbetering. In het afgelopen kwartaal daalt dit percentage naar 12, waarbij niemand spreekt over een `sterke' verbetering. Het aantal ondernee mers dat een verslechtering waarneemt, neemt in deze periode sterk toe van 13% in het 2 kware taal naar 44% in het 3 kwartaal. De stemmingsindicator met betrekking tot positieve, neutrale en negatieve waarnemingen binnen de sector daalt fors van 7,8 naar 3,6. Waarneming verbetering/verslechtering binnen transport en logistiek 2010 2011 I II III IV I II III Sterke verbetering 1,0% 1,2% 2,1% 1,5% 1,5% 4,0% 0,0% Verbetering 35,5% 40,0% 40,6% 40,5% 43,9% 47,7% 12,1% Geen verbetering of verslechtering 43,7% 41,8% 38,9% 39,4% 34,5% 35,5% 44,0% Verslechtering 18,3% 15,8% 17,2% 17,2% 18,6% 12,0% 41,5% Sterke verslechtering 1,6% 1,2% 1,2% 1,4% 1,5% 0,9% 2,5% 6,4 6,8 6,9 6,8 6,9 7,8 3,6 Indicator: Afname bedrijvigheid Ten opzichte van het 2e kwartaal zien we een afname van het niveau van bedrijvigheid. In het 2e kwartaal meldt 59% van alle ondernemers een hogere, en 13% meldt een lagere bedrijvigheid ten opzichte van een jaar geleden. De rest meldt een gelijke bedrijvigheid ten opzichte van hetzelfde kwartaal, een jaar geleden. In het 3e kwartaal meldt 36% een hogere, en 27% een lagere bedrijvigheid. Stemmingsindicator bedrijvigheid 2010 Eerder een krimp dan een bescheiden groei Verwachting 4 kwartaal e

INHOUDSOPGAVE
Sector neemt verandering waar Afname bedrijvigheid Binnenlandse en internationale bedrijvigheid Stagnatie internationaal vervoer Omzet- en winstniveau dalen Omzet daalt Evenredige verdeling winstniveau Omzetdaling in 2012 Vrachtprijsniveau daalt verder Verslechtering Kwart heeft goed kwartaal achter de rug Orderportefeuille dunner Overschot Minder vacatures Ondernemers tevredenheid neemt af Het hardst geraak Recessie?

III II III III IV

zzp 7,4 6,6 6,2 4,9 4,2

klein 6,5 7,2 6,7 5,3 4,7

middel 7,1 8,1 7,5 6,1 5,2

groot 9,5 9,6 8,4 7,3 6,8

bin. 6,1 7,4 7,0 5,6 4,8

int. 8,3 9,1 8,3 6,3 5,7

log. 6,0 8,9 8,4 5,9 5,1

totaal 7,0 8,0 7,4 6,0 5,2


2011 2011* 2011 2011*

*voorspelling ondernemers kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar


-1-

CONJUNCTUURBERICHT



De overige ondernemers melden een gelijke bedrijvigheid. De stemmingsindicator voor het niveau e van bedrijvigheid daalt van 8,0 naar 6,0. Het betreft de scherpste daling sinds het 1 kwartaal 2009. e Hoewel we over de hele linie in het 3 kwartaal een daling zien van de stemmingsindicator, zien we de hoogste bedrijvigheid bij de grootste bedrijven en de laagste bij de kleinste bedrijven. Binnenlandse en internationale bedrijvigheid Op jaarbasis daalt de indicator voor het niveau van binnenlandse bedrijvigheid van 7,4 in het 3e kwartaal 2010, naar 5,6 in het 3e kwartaal 2011. De indicator voor het niveau van internationale bedrijvigheid daalt in dezelfde periode van 9,1 naar 6,3. Op kwartaalbasis is de daling in het internationale vervoer minder scherp. De indicator daalt van 6,8 in het 2e, naar 5,1 in het 3e kwartaal 2011. De grootste daling van bedrijvigheid zien we in het vervoer van en naar Polen. De indicator voor bedrijvigheid in het vervoer op Polen daalt van 6,3 naar 3,5. Maar ook de bedrijvigheid in het vervoer op Duitsland daalt. Deze indicator daalt van 8,1 naar 5,3. Ontwikkeling bedrijvigheid (%- / %+) t.o.v. hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar
100% stijging 80% 60% 40% 20% 0% -20% -40% -60% -80% -100% II III 2006 IV I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II 2011 III 2007 2008 2009 2010


-7% -8% -6% -10% -4% -9% -11% -29% -31% -46% -55% -54% -64% -74% -76% 68% 62% 68% 60% 68% 54% 56% 50% 38% 32% 28% 18% 14% 15% 8% 7% 8% -13% -15% -18% -19% -20% -27% -32% 49% 47% 47% 36% 59%

daling

Stagnatie internationaal vervoer De Nederlandse economie is sterk afhankelijk van de buitenlandse handel. Met name onze uitvoer zorgt voor economische groei. Zoals het er nu voor staat, zal de verwachte vertraging in de groei van de wereldhandel negatief uitpakken voor de Nederlandse economie. Een stagnerende wereldwijde handelsgroei heeft niet alleen gevolgen voor het internationale goederenvervoer over de weg, ook het binnenlandse vervoer wordt hierdoor geraakt. De stagnatie in het internationale vervoer is wat Nederlandse transportondernemers betreft begonnen. We zien nu al dat het vervoer op alle e landen in het 3 kwartaal daalt. Per land dalen alle stemmingsindicatoren. In het Nederlandse goederenvervoer over de weg zien we de sterkste afname in goederenstromen van en naar Polen, Duitsland, Denemarken en Frankrijk. Deze landen bij elkaar zijn goed voor 62% van het vervoerde gewicht in het Nederlandse internationale goederenvervoer over de weg. Stemmingsindicator internationale bedrijvigheid per land 2009 2010 III IV I II Duitsland 5,7 5,6 6,6 7,8 België 5,2 5,4 5,7 7,1 Frankrijk 4,7 5,2 6,3 7,1 Italië 4,4 5,2 6,1 7,8 Verenigd Koninkrijk 5,8 4,9 6,1 7,1 Zweden 4,5 5,9 5,8 7,0 Spanje 3,6 5,0 4,7 6,3 Denemarken 4,5 5,5 6,0 6,5 Oostenrijk 2,4 5,0 6,5 5,5 Polen 2,8 6,4 5,5 7,4 Totaal 4,7 5,3 5,9 7,1 kwartaal t.o.v. voorgaande kwartaal

III 7,0 6,3 6,0 5,0 4,7 7,7 5,3 5,7 5,5 5,5 6,2

IV 7,2 6,7 6,7 5,7 5,7 6,3 4,7 5,8 5,7 7,3 6,4


2011 I 7,1 6,5 6,5 7,1 5,5 4,9 5,3 6,0 6,0 5,5 6,5

II 8,1 7,1 7,1 5,5 6,9 6,0 6,3 6,6 5,8 6,3 6,8

III 5,3 5,3 5,0 5,5 5,5 5,0 5,2 4,5 4,2 3,5 5,1


-2-

CONJUNCTUURBERICHT



Begripsomschrijving:
Categorie bedrijven:

Stemmingsindicator omzet 2110 2011 III II III zzp 6,7 6,2 5,1 klein 6,5 6,9 5,7 middel 6,9 8,1 6,5 groot 8,4 9,6 7,9 bin. 5,9 7,3 5,9 int. 8,2 9,0 7,0 log. 6,5 8,3 5,9 totaal 6,8 7,9 6,4

Klein (50 vrachtauto's) Binnenlands (>75% omzet uit binnenlandse activiteiten) Internationaal (> 75% omzet uit internationale activiteiten) Logistiek (> 40% omzet uit logistieke diensten, naast transport) ZZP-er (Zelfstandige (ondernemer) Zonder Personeel) De Stemmingsindicator zoals in dit bericht bedoeld, stelt TLN samen uit het percentage positieve en negatieve respondenten ten opzichte van het totaal aantal respondenten, waarbij de uitkomst wordt gewogen. Het minimum is 0, maximum is 11 Bedrijvigheid = Mate waarin personeel en materieel actief worden ingezet (hoog/laag) voor het uitvoeren van het aantal toegenomen/afgenomen opdrachten Omzet = Totaal van alle opbrengsten, behaald uit uitgevoerde opdrachten in een bepaalde periode Winst = Restant van alle opbrengsten minus alle kosten in een bepaalde periode Vrachtprijs = Prijs per eenheid (km, uur, m2, etc.) die afgesproken en gerekend wordt voor een uitgevoerde opdracht Vertrouwen (ondernemersvertrouwen) = Mate waarin de ondernemer rekent op een bedrijfseconomisch goede/slechte komende periode Kostprijs = Totaal van alle gemaakte kosten om een opdracht uit te kunnen voeren Kwartaalbasis = Kwartaal vergeleken met voorgaand kwartaal Jaarbasis = Kwartaal vergeleken met hetzelfde kwartaal van voorgaand jaar

kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar

Omzet- en winstniveau dalen Een direct gevolg van lagere volumes is een daling van de omzet. Maar ook het winstniveau daalt in het 3e kwartaal. Bij de omzet helt de balans nog wel naar de positieve kant; 41% van alle ondernemers zegt dat de omzet vergeleken met een jaar geleden hoger uitvalt en 24% meldt een lagere omzet. In het 2e kwartaal steeg de gemiddelde omzet1) op jaarbasis nog met 4,3% en in het 3e kwartaal met 1,2%. Gemiddelde omzetstijging of -daling t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar 2009 I II III IV 2010 I II III IV 2011 I II III zzp 0,3% 1,3% 0,2% 3,1% 3,2% 0,7% -2,6% klein -15,1% -16,6% -17,9% -11,1% -1,4% 1,4% -0,3% 3,4% 4,0% 1,3% -0,8% middel -15,4% -16,9% -18,0% -10,0% -0,9,% 3,5% 3,9% 4,4% 8,0% 5,7% 1,3% groot -14,2% -13,4% -13,3% -8,0% -0,3% 8,6% 7,6% 9,1% 7,1% 7,2% 6,1% bin. -13,8% -15,4% -17,2% -10,2% -3,0% 0,5% -0,4% 2,0% 5,2% 2,9% -0,5% int. -18,4% -19,7% -17,5% -10,2% 1,9% 6,1% 5,6% 5,4% 5,2% 7,4% 2,7% log. -12,7% -16,1% -17,8% -9,4% -4,9% 2,6% 2,2% 2,5% 4,7% 5,2% -3,6% totaal -15,3% -16,5% -17,6% -10,2% -1,0% 3,0% 2,6% 4,3% 5,9% 4,3% 1,2%

Omzetpercentage is indicatief en betreft een rekenkundig gemiddelde, gebaseerd op opgaven van respondenten

Ontwikkeling omzet (%- / %+) t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar 100% stijging 80% 60% 40% 20% 0% -20% -40% -60% -80% -100% II III 2006 IV I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II 2011 III 2007 2008 2009 2010

-7% -7% -8% -9% -10% -10% -11% -21% -25% -31% -46% -54% -66% -71% -71% 68% 58% 61% 57% 63% 55% 54% 46% 45% 36% 23% 11% 11% 10% -14% -16% -20% -23% -23% -24% -37% 37% 48% 47% 47% 41% 55%

daling

59%

18%

Omzet daalt De stijging van de gemiddelde omzet in het 3e kwartaal 2011 ten opzichte van hetzelfde kwartaal, een jaar geleden is met +1.,2% minder fors dan in het 2e kwartaal met +4,3%. Het percentage bee e drijven met een hogere omzet daalt van 59% in het 2 , naar 41% in het 3 kwartaal. Het percentage met een lagere omzet stijgt van 16% naar 24%. Hiermee daalt de stemmingsindicator van het omzetniveau van 7,9 in het 2e, naar 6,4 in het 3e kwartaal 2011. Net als bij het niveau van bedrijvigheid betreft dit de scherpste daling sinds het 1e kwartaal 2009. Het niveau van de omzet loopt bijna synchroon aan die van de bedrijvigheid. De correlatiecoëfficiënt bedraagt 97%.


-3-

CONJUNCTUURBERICHT



De omzetindicator daalt in het 3e kwartaal over de hele linie, maar tussen alle grootteklassen zien we de hoogste indicator (7,9) bij de grootste, en de laagste indicator (5,1) bij de kleinste bedrijven. Evenredige verdeling winstniveau Het winstniveau is in het 3e kwartaal vrijwel gelijk verdeeld. Van alle bedrijven meldt 33% een hogere, 34% een gelijke en 33% een lagere winst ten opzichte van hetzelfde kwartaal, een jaar terug. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal is dit een negatieve ontwikkeling. Toen meldde 51% een hogere, 29% een gelijke, en 20% een lagere winst vergeleken met een jaar eerder. De stemmingsindicator voor het winstniveau daalt van 7,2 in het 2e, naar 5,5 in het 3e kwartaal 2011. Als de winstindicator per grootteklasse bekijken, dan zien we het hoogste winstniveau bij de grootste bedrijven (7,6) en de laagste bij de kleinste bedrijven (5,0). Dat het winstniveau niet parallel loopt aan de omzet heeft volgens een aantal ondernemers te maken met hoge kosten en lage prijzen. `De kosten stijgen maar de prijzen nauwelijks', aldus een ondernemer. Stemmingsindicator winst 2110 2011 III II III zzp 6,3 5,7 4,8 klein 5,7 6,2 5,0 middel 6,4 7,2 5,6 groot 7,9 9,2 7,6 bin. 5,3 6,8 4,9 int. 7,7 8,1 5,7 log. 6,0 8,3 4,7 totaal 6,3 7,2 5,5

kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar

Omzetdaling in 2012 ABN-AMRO voorspelt in haar rapport ÂŽSectormonitor Transport en Logistiek (okt.11)' voor volgend jaar een lagere omzetgroei voor bedrijven in het goederenvervoer, waarbij voor de binnenvaart en het wegvervoer geldt, dat naast afnemende volumes de tarieven de omzet zullen drukken. Het TLN conjunctuurbericht maakt sinds lange tijd hier ook al melding van, maar dan voor 2010 en 2011. Volgens ABN-AMRO, zal binnen onze sector de logistieke dienstverlening nog de grootste omzetgroei laten zien. Ontwikkeling winst (%- / %+) t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar 100% stijging 80% 60% 40% 20% 0% -20% -40% -60% -80% -100% II III 2006 IV I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II 2011 III 2007 2008 2009 2010

54% 53% 46% 42% 50% 45% 46% 33% 23% 22% 20% 10% -11% -12% -15% -16% -16% -16% -17% -23% -39% -43% 7% 10% 15% 36% 29% 51% 41% 38% 38% 33%

daling

-20% -25% -27% -29% -33% -33% -41% -54% -65% -67% -70%

-47%

Vrachtprijsniveau daalt verder Het vrachtprijsniveau heeft zich sinds het uitbreken van de kredietcrisis in het voorjaar van 2008 tot nu toe niet meer hersteld. Even leek het goed te gaan, toen in het 1e kwartaal van dit jaar 57% van alle ondernemers sprak over een hogere vrachtprijs ten opzichte van een jaar geleden. Normaalgesproken had dit percentage hoger dan 80 moeten zijn, maar toch was dit het hoogste niveau sinds 2 jaar.ÂŽVeel transportbedrijven hebben overcapaciteit en zijn op zoek naar werk. Dit drukt de prijzen', zoals een ondernemer de situatie analytisch omschrijft. Het vrachtprijsniveau daalt voor de tweede maal op rij. Vanaf het 1e kwartaal 2010 zien we een stijgende lijn tot het 2e kwartaal 2011. In het 1e kwartaal van dit jaar zien we de grootste stijging van het vrachtprijsniveau sinds 2006. Daarna daalt het niveau.


-4-

CONJUNCTUURBERICHT



In het 2e kwartaal rekent nog 54% met hogere vrachtprijzen, 41% rekent met gelijke vrachtprijzen e en 5% rekent met lagere vrachtprijzen vergeleken met een jaar eerder. In het 3 kwartaal daalt het vrachtprijsniveau. Van alle ondernemers rekent 46% met hogere, 47% met gelijke en 6% met lagere vrachtprijzen. De stemmingsindicator voor het vrachtprijsniveau daalt van 8,2 in het 2e, naar 7,7 e in het 3 kwartaal 2011. Overigens is het vrachtprijsniveau binnen de categorie `grote' bedrijven niet gedaald. Het niveau blijft met een indicator van 9,5 onveranderd. Ontwikkeling vrachtprijs (%- / %+) t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar 100% stijging 80% 60% 40% 20% 0% -20% -40% -60% -80% -100% II III 2006 IV I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II 2011 III 2007 2008 2009 2010


-1% -1% -3% -4% -2% -3% -3% -1% -3% -3% -9% 30% 17% 22% 15% 15% 16% -10% -13% -19% -30% -33% -37% -40% -45% -6% -5% -6% 33% 27% 72% 66% 68% 60% 57% 54% 46% 80% 77% 78% 77% 81% 85% 81%

daling

Stemmingsindicator vrachtprijs 2010 2011 III II III zzp 7,0 7,7 7,3 klein 6,2 7,8 7,1 middel 6,3 8,1 7,7 groot 5,8 9,5 9,5 bin. 5,7 8,0 7,3 int. 6,5 8,8 7,9 log. 4,7 8,3 5,7 totaal 6,3 8,2 7,7

kwartaal t.o.v. hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar

Beoordeling ondernemers afgesloten kwartaal 2010 I II III Zeer goed kwartaal 2,4% 2,5% 1,9% Goed kwartaal 21,6% 28,7% 24,6% Normaal kwartaal 37,0% 49,7% 50,3% Slecht kwartaal 32,8% 17,7% 22,2% Zeer slecht kwartaal 6,2% 1,4% 1,0% 4,5 6,2 5,7 Indicator:

IV 2,9% 33,7% 42,9% 19,3% 1,2% 6,5


2011 I 3,4% 33,8% 46,1% 14,8% 1,9% 6,7

II 5,5% 39,9% 38,4% 14,9% 1,3% 7,3

III 3,6% 21,6% 46,7% 26,2% 1,8% 5,5

Verslechtering e e Ondernemers zijn vergeleken met het 2 kwartaal in mindere mate te spreken over het 3 kwartaal. e e Het 2 kwartaal 2011 is het best beoordeelde kwartaal sinds de eerste meting in het 1 kwartaal 2009. Het 2e kwartaal wordt door 45% als `goed tot zeer goed' kwartaal bestempeld. Daarnaast e vindt 38% het 2 kwartaal een `normaal' kwartaal en 16% vindt het een `slecht tot zeer slecht' kwartaal. Het oordeel over het 3e kwartaal is minder positief. Zo spreekt 25% over een `goed tot zeer goed' kwartaal, 47% spreekt over een `normaal' kwartaal en 28% over een `slecht tot zeer slecht' kwartaal. De stemmingsindicator daalt van 7,3 naar 5,5. Kwart heeft goed kwartaal achter de rug Het 3e kwartaal laat sinds lange tijd een daling zien van het gemiddelde kwartaaloordeel. Toch was dit kwartaal niet voor iedereen teleurstellend. Een kwart van alle ondernemers spreekt van een `goed tot zeer goed' kwartaal. Vergeleken met het voorgaande kwartaal, toen 46% positief oordeelde, is dit natuurlijk een negatieve ontwikkeling. Het 3e kwartaal werd door 28% als `slecht tot zeer


-5-

CONJUNCTUURBERICHT



slecht' kwartaal betiteld, terwijl het 2e kwartaal door 16% negatief werd beoordeeld. Een toename van negatieve, en een afname van positieve beoordelingen. e Nog maar 3 maanden geleden zag het er allemaal rooskleuriger uit. Het 2 kwartaal was volgens een ruime meerderheid een goed kwartaal. Meer dan de helft van alle ondernemers nam een verbetering binnen de sector transport en logistiek waar. Een verbetering ten aanzien van de wereldwijde crisis, die in het voorjaar van 2008 begon. Nederlandse transportbedrijven raakten vanaf toen in een neerwaartse spiraal met als dieptepunt het jaar 2009. Vanaf het 2e kwartaal van dat jaar zagen ondernemers weliswaar langzaam, maar wel elk kwartaal, een lichte verbetering optreden. Elk kwartaal tot het afgelopen kwartaal. Eind september neemt de meerderheid een verslechtering waar. e e e 3 kwartaal 2011 t.o.v. 3 kwartaal 2010 en gemiddelde indicatoren (3 kwartalen)

8,0 7,0 6,0 5,0 4,0 3,0 2,0 1,0 0,0

Winst

Int. bedrijvigheid

Bedrijvigheid

Vertrouwen

Vrachtprijs

kwartaal 3-2011 gem. indicator 3e kwartalen kwartaal 2-2011 Ontwikkeling orderportefeuille 2010 I Ruim voldoende opdrachten (zeer veel, meer dan genoeg)

Omzet

II 7,8% 71,3% 19,6% 1,2% 9,1

III 6,8% 69,2% 21,9% 2,1% 8,6

IV 7,5% 66,8% 23,8% 2,0% 8,5

2011 I 9,6% 70,3% 18,8% 1,4% 9,2

II 11,1% 72,1% 16,0% 0,9% 9,7

III 8,9% 64,2% 25,3% 1,6% 8,4

9,1% 69,8% 19,6% 1,6% 9,1

Voldoende opdrachten
(veel, genoeg)

Onvoldoende opdrachten
(weinig, niet genoeg)

Ruim onvoldoende opdrachten
(veel te weinig, bij lange na niet genoeg)

Indicator:

Orderportefeuille dunner De orderportefeuille is eind september vergeleken met eind juni geslonken. Eind juni spreekt 83% van de ondernemers over `voldoende tot ruim voldoende' opdrachten en 17% spreekt over `onvole doende tot ruim onvoldoende' opdrachten. In het 3 kwartaal ligt de verhouding anders, 73% spreekt over `voldoende tot ruim voldoende' opdrachten en 27% spreekt over `onvoldoende tot ruim onvoldoende' opdrachten. De indicator daalt van 9,7 naar 8,4, het laagste punt in bijna 2 jaar Overschot Alle sectoren krijgen het de komende tijd moeilijk, zo voorspellen diverse economen. Met name sectoren die afhankelijk zijn van consumentenbestedingen. Transport wordt daarin automatisch e meegezogen. Dit uit zich eigenlijk al in het 3 kwartaal 2011. De saamhorigheid tussen bedrijven is volgens een aantal transportondernemers ver te zoeken. Een kwart van alle bedrijven meldt een overschot aan materieel. In sommige deelmarkten slinkt de orderportefeuille. We zien de dunste orderportefeuilles in de deelmarkten sierteeltvervoer (56%), kiepautovervoer (54%), exceptioneel transport (50%), verhuisvervoer (48%), en bouwmaterialenvervoer (45%). Verdeeld naar bedrijfs-


-6-

CONJUNCTUURBERICHT



grootte is de orderportefeuille bij middelgrote met 33% en kleine bedrijven met 28% slechter gevuld dan bij grote bedrijven met 18%. Ondanks de terugval van volumes in het internationale vervoer, zijn orderportefeuilles bij internationale bedrijven beter gevuld. Verdeeld naar binnenlands en internationaal vervoer is de orderportefeuille bij 36% van alle binnenlandse bedrijven onvoldoende gevuld en bij internationale bedrijven bij 15%. Ontwikkeling vacaturegraad
7%

6%
4,9% 4,1%

5,6% 5,0% 4,8% 4,6% 3,9%3,9% 3,3%

5%

4,4%

4%

3%


2,7% 2,4%


2,5% 2,0% 1,8%

2%

1,4% 1,5% 1,1% 0,7%0,7% 0,5%


1,4%


1,6%


1%

0%
I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II III IV I II 2011 III 2006 2007 2008

(kwartaal/jaar)


2009


2010

Minder vacatures e In het 2 kwartaal heeft 20% van alle bedrijven één of meerdere vacatures, de vacaturegraad komt uit op 2,5%. Het is langer dan 2 jaar geleden dat de vacaturegraad deze hoogte bereikt. Gezien de bedrijvigheid in het 2e kwartaal en de goed gevulde orderportefeuille aan het einde van het 2e kwartaal, keek niemand er vreemd van op dat het aantal vacatures binnen de sector transport en logistiek zo sterk toenam. Nu we het 3e kwartaal achter de rug hebben, waarin het niveau van bedrijvigheid een daling laat zien en waarbij de orderportefeuille aan het einde van dit kwartaal flink is geslonken, is het aantal bedrijven met één of meerdere vacatures gedaald naar 13% en de vacaturee graad naar 1,6%. Ook het aantal uitzend- en oproepkrachten (losse krachten) daalt in het 3 kwartaal van gemiddeld 2,9 per bedrijf naar 1,7. Het aantal bedrijven dat `losse' krachten in dienst heeft, daalt van 64 naar 61%. Stemmingsindicator ondernemerstevredenheid per bedrijfsaspect Vrachtprijzen Winst Prijzen overig Orderportefeuille Omzet Liquiditeit Concurrentiepositie Bedrijvigheid Bezetting 0 2 4 6 3,5 3,5 4,3 5,3 5,3 5,1 6,7 7,9 6,7 8,0 7,4 7,2 7,4 8,1 7,5 8,9 8,0 8,9 8 10 2011 - kw III 2011 - kw II


-7-

CONJUNCTUURBERICHT



Ondernemers tevredenheid neemt af Met het oog op de resultaten over het 3e kwartaal is het begrijpelijk dat ondernemers minder tevreden zijn. Uitgaande van de stemmingsindicator die daalt van 7,0 naar 6,3 is de tevredenheid met bijna 10% gedaald. De grootste daling zien we in de tevredenheid over de winst (-19%) en over de orderportefeuille (-16%). De tevredenheid over de hoogte van vrachtprijzen is al lange tijd ver te zoeken, maar is ten opzichte van het 2e kwartaal niet veranderd. Opmerkelijk is dat de tevredenheid over de `overige prijzen' (prijzen logistieke diensten) met +4,5% is toegenomen. Stemmingsindicator algemene ondernemerstevredenheid per soort vervoer (hoofdactiviteit e vervoer of anderszins), 3 kwartaal 2011 Dierentransport Rijdende melkontvangst Stukgoederen vervoer nat. Agrarisch vervoer Geconditioneerd vervoer Tank Silo Vervoer Gevaarlijke stoffen (ADR) Stukgoederen vervoer intern. Koeriers en expresse diensten Distributie/groupage vervoer nat. Sierteeltvervoer Containervervoer Distributie/groupage vervoer intern. Bouwmaterialenvervoer Exceptioneel transport Afvalstoffentransport Kiepautovervoer Verhuisbedrijven Totaal
1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 3,5 6,1 7,0 8,0 9,0 4,0 5,1 5,0 5,5 6,3 6,2 6,1 6,1 6,0 5,9 7,0 6,7 6,6 6,6 7,5 8,4 8,1

Ontwikkeling vertrouwen transportondernemers (positief minus negatief)
50% 40% 30% 20%

12% 31% 35%36% 44% 46% 39% 35% 30% 27% 19% 9% 12% 17%


10% 0% -10% -20% -30% -40% -50%
I II III IV 2006 I II III IV 2007 I II III IV 2008 I II III IV 2009 I


-5% -4% -7% -6% -7% -11% -14%


6%


-3%

II III IV 2010

I

II III 2011

Het hardst geraakt Transportbedrijven die afhankelijk zijn van consumentenbestedingen en goederen vervoeren in het segment `luxe goederen', of afhankelijk zijn van de bouw worden het hardst geraakt. Zo besteedde consumenten in augustus 2,6% minder aan goederen dan in augustus 2010. Vooral consumentenuitgaven aan luxe goederen daalt met 3,8% flink. Consumenten gaven veel minder uit aan bijvoorbeeld auto's en aan woninginrichting. En wat bouwgerelateerde transportbedrijven betreft, er is bijvoorbeeld veel minder werk in de wegenbouw. Volgens het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) meldde 46% van alle wegenbouwers eind september dat de productie de afgelopen maanden is gedaald. Dit betekent dat de vraag naar diensten van transportbedrijven in dit segment ook een stuk minder is.


-8-

CONJUNCTUURBERICHT



Colofon Het Conjunctuurbericht Beroepsgoederenvervoer over de weg & Logistiek dienstverleners is een uitgave van Transport en Logistiek Nederland. De gegevens in dit Conjunctuurbericht zijn voor een groot deel gebaseerd op een kwalitatieve analyse van resultaten uit een enquête die elk kwartaal wordt afgenomen onder leden van Transport en Logistiek Nederland. De gegevens in deze uitgave hebben betrekking op de periode juli t/m september 2011. Hoewel bij het samenstellen van dit Conjunctuurbericht de uiterste zorgvuldigheid is betracht, wordt aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheden door Transport en Logistiek Nederland niet aanvaard, noch aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, die het directe of indirecte gevolg is van handelingen en/of beslissingen die (mede) gebaseerd zijn op de informatie in dit bericht. Uitgave Transport en Logistiek Nederland Afdeling Collectieve Belangen, Research Boris Pasternaklaan 22 Postbus 3008 2700 KS Zoetermeer Telefoon 079 3636111 fax 079 3636200 Onderzoek Afdeling Research, Eric Doppert Samenstelling en redactie Afdeling Research, Eric Doppert Nadere inlichtingen Afdeling Voorlichting, e Stemmingsindicator kwartaaloordeel (hoofdactiviteit vervoer of anderszins), 3 kwartaal 2011 Dierentransport Koeriers en expresse diensten Stukgoederen vervoer intern. Rijdende melkontvangst Verhuisbedrijven Distributie/groupage vervoer intern. Containervervoer Tank Silo Vervoer Distributie/groupage vervoer nat. Stukgoederen vervoer nat. Geconditioneerd vervoer Gevaarlijke stoffen (ADR) Exceptioneel transport Bouwmaterialenvervoer Agrarisch vervoer Sierteeltvervoer Kiepautovervoer Afvalstoffentransport Totaal
1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 2,5 5,4 6,0 7,0 8,0 3,6 4,7 4,6 4,6 5,1 6,2 6,0 6,0 6,0 5,8 5,7 5,5 6,8 6,6 6,5 6,4 7,3

Floris Liebrand

079-3636115 of 06-51806340

Recessie? De helft van de ondernemers houdt rekening met een recessie, die zich volgens een meerderheid binnen deze groep in het 1e kwartaal 2012 aandient. Teruglopende opdrachten, een sterke prijsdruk, langere betalingstermijnen en een toenemend aantal faillissementen binnen onze sector zijn voor hen sterke aanwijzingen voor een barre tijd die er aan komt. Slechts 12% gelooft niet in een nieuwe recessie en 40% kan hierover nog geen uitspraken doen of twijfelt. Er zijn ondernemers die volmondig zeggen een tweede dip niet te overleven. Naast ondernemers die een recessie voorzien zijn er ook ondernemers die het doemdenken hekelen. `We moeten ons geen recessie aanpraten' of `De media moet ophouden met al die negatieve berichtgeving, is hun commentaar. Angst is een voedingsbodem voor een recessie, zo redeneren deze ondernemers. Maar hoe je het ook wendt of keert, de meeste transportondernemers houden wat de toekomst betreft ernstig rekening met dalende volumes en een economische achteruitgang. Eerder een krimp dan een bescheiden groei Nederland moet volgend jaar volgens het Centraal Planbureau (CPB) rekening houden met een bescheiden groei van onze economie met 1%. Met deze CPB raming is rekening gehouden met de voortdurende wereldwijde onrust op de financiële markten, die medio 2008 startte. Maar het CPB kan tot nu toe geen rekening houden met de gevolgen van de huidige financiële crisis rond de euro. Een effectieve oplossing is nog niet gevonden. Intussen raast deze miljardenverslindende crisis voort en niemand weet op dit moment hoe deze eindigt. Ook het CPB niet. Daarom heeft het CPB bij de economische groeiraming 2012 (MEV) een onzekerheidsvariant opgenomen, waarbij onze economie niet groeit met 1%, maar krimpt. Volgens een aantal analisten wordt het eerder een krimp dan een groei. Hoe de eurocrisis uitpakt, kan het CPB dus onmogelijk kwantificeren. Maar één ding staat vast. De eurocrisis, de grote onzekerheid hierover, bezuinigingen en afvlakkende internationale groei drukken momenteel het consumentenvertrouwen. De consument blijft negatief gestemd, wantrouwig en terughoudend in zijn bestedingen. e Verwachting 4 kwartaal Met het oog op december, de maand bij uitstek voor hoge consumentenbestedingen, zijn de maanden oktober en november voor transportbedrijven en logistiek dienstverleners in verband met bevoorrading door de bank genomen drukke maanden. Toch zijn ondernemers met hun vooruitblik niet positief. De meeste ondernemers verwachten met 43% voor het 4e kwartaal 2011 eenzelfde e bedrijvigheid als in het 4 kwartaal van vorig jaar. Daarnaast rekent 26% op een hogere, en 31% op een lagere bedrijvigheid. Dit is de meest negatieve voorspelling in de afgelopen 2 jaar. Of ondere nemers terecht negatief zijn over het 4 kwartaal is de vraag. Feit is dat het vertrouwen van de Nederlandse consument in oktober voor de vijfde maal op rij daalt naar het laagste punt sinds maart 2009. En als de consument negatief is, zal de consument weinig besteden.


-9-

CONJUNCTUURBERICHT






---- --