Citibank Belgium heeft alle vertrouwen in de beroepsprocedure

05/11/2011 17:06

Citibank Belgium

* Citibank Belgium betwist de uitspraak in eerste aanleg van 1 december 2010 volgens dewelke de bank haar klanten misleid zou hebben.

* Het belang van de klant is altijd de grootste zorg van Citibank Belgium geweest.

* Behoud van het dadingsvoorstel voor de overige 2% van de klanten.

Brussel, 5 november 2011, de beroepsprocedure m.b.t. de NV Citibank Belgium ("Citibank Belgium") tegen het vonnis gewezen op 1 december 2010 door de 61ste correctionele kamer van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel start deze maandag 7 november voor de 11de kamer van het Hof van beroep van Brussel.

Citibank Belgium betwist de uitspraak in eerste aanleg van 1 december 2010 die stelt dat de bank haar klanten zou hebben misleid. Citibank Belgium meent dat zij het belang van haar klanten steeds voorop heeft gesteld. De raad van bestuur van Citibank Belgium heeft alle vertrouwen in het verloop van de beroepsprocedure en bevestigt dat haar managers haar volledige vertrouwen genieten.

Het vonnis in eerste aanleg van 1 december 2010 bevat een groot aantal positieve punten, waaronder de volledige vrijspaak van de bank en haar werknemers voor de tenlasteleggingen van misbruik van vertrouwen, oplichting, bedrog en witwassen van geld. Het vonnis bevestigt ook dat het faillissement van Lehman Brothers onvoorzienbaar was en dat de bank niet de bedoeling had haar cliënten te bedriegen.

Niettemin stelt het vonnis in eerste aanleg dat het reclamemateriaal dat de bank gebruikte misleidend was. Dit wordt ten stelligste betwist door Citibank Belgium en rechtvaardigt een hoger beroep, dat om die reden ook werd ingesteld door Citibank Belgium.

Citibank Belgium is ervan overtuigd dat de verkoopsmethodes die zij hanteert methodes zijn die, binnen haar sector van activiteiten, behoren tot degene het belang van de klant het meest respecteren. De bank beschikt over strenge procedures die verzekeren dat de beleggingsproducten die ze verkoopt van de hoogste kwaliteit zijn, dat de manier waarop ze verkocht worden aan de klanten gepast is, en meer bepaald, dat de klanten die de producten wensen te kopen goed worden geïnformeerd over de risico's verbonden aan de producten in kwestie.

Zoals van bij het begin van deze zaak is de eerste bezorgdheid van Citibank Belgium het lot van haar klanten. Om die reden heeft de bank begin 2010 aan de klanten die in het bezit waren van door de bank verdeelde gestructureerde obligaties van Lehman Brothers, de mogelijkheid geboden onmiddellijk een aanzienlijk deel van hun belegging te recupereren. Het dadingsvoorstel werd tot nu toe al aanvaard door 98% van de betrokken klanten.

Daarom ook behoudt de bank, ongeacht de uitkomst van de beroepsprocedure, haar dadingsvoorstel* aan identiek dezelfde voorwaarden als deze voorgesteld begin 2010 voor de overblijvende 2% van de klanten.

Vandaag zijn er nog 63 burgerlijke partijen.

*Het aanbod tot dading omvat, onder bepaalde voorwaarden, een contante betaling van 65% van de nominale waarde van de Lehman Brothers obligaties waarop klanten van Citibank Belgium via Citibank Belgium hebben ingetekend. Voorts krijgen de klanten de mogelijkheid om het bedrag van de contante betaling te plaatsen op een geblokkeerde termijnrekening op 3 jaar met automatische kapitalisatie van interesten bij Citibank Belgium en een bruto-interest op jaarbasis van 5,3 procent.