Ingezonden persbericht


Persbericht

Campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf 2011

Baas over eigen baan

Utrecht, 18 oktober 2011 - Werken waar en wanneer jou het beste uitkomt, als het resultaat maar wordt gehaald. Dat is de kern van Het Nieuwe Werken. Vandaag lanceert een coalitie van bedrijven, overheid en Natuur & Milieu de campagne Het Nieuwe Werken doe je zelf 2011. De organisaties roepen werknemers en werkgevers op om te experimenteren met het nieuwe werken. Zodat mensen na deze kennismaking zo enthousiast worden dat ze hun werk echt anders gaan organiseren. Het hoogtepunt van de campagne is de Week van Het Nieuwe Werken van 7 tot en met 13 november 2011

Drie keer voordeel
Het Nieuwe Werken biedt voordelen voor werkgevers, werknemers en het milieu. De 800.000 werknemers die al flexibel werken worden hier gelukkiger van omdat ze zelf hun tijd kunnen indelen en werk en privé beter kunnen combineren. Door daarnaast te kiezen voor een andere dagindeling (later of vroeger naar je werk) en bewust te kiezen voor trein, auto of niet reizen, wordt veel tijd- en milieuwinst geboekt. Werkgevers zien de productiviteit stijgen, de kosten voor kantoorruimte teruglopen en weten tevreden werknemers aan zich te binden.

Baas over eigen baan is een van de campagneslogans. Zelf de regie voeren over de plaats en het tijdstip waarop je werkt, geeft werknemers meer verantwoordelijkheid en maakt hen gemiddeld acht procent productiever. Het Nieuwe Werken is niet alleen weggelegd voor mensen op kantoor, maar ook voor mensen in witte jas en blauwe overall. De bijna vier miljoen ziekenhuisverpleegkundigen, vuilnismannen en andere werknemers die aan een vaste werkplek gebonden zijn, kunnen via zelfroosteren meer regie over hun werktijden regelen. Ook deze werknemers willen graag zonder stress naar de creche. Zeggenschap bij het opstellen van werkroosters leidt tot meer tevredenheid bij werknemers, en minder ziekteverzuim en efficiencywinst voor het bedrijf.

Gratis uitproberen
Via de campagnesite http://www.hetnieuwewerkendoejezelf.nl/ kunnen werknemers en werkgevers zich vanaf 18 oktober aanmelden voor tal van activiteiten tijdens de Week van Het Nieuwe Werken, zoals workshops, master classes en excursies naar flexkantoren en bedrijven die Het Nieuwe Werken al volledig hebben ingevoerd. Via de website kunnen ze gebruik maken van tips & tools en in contact komen met adviseurs die hen op weg helpen.

Prijzen en aanbiedingen verleiden mensen om het experiment met Het Nieuwe Werken aan te gaan. Zo is er een jaar gratis groene stroom voor je werkplek te winnen en zijn gratis hand- en e-books beschikbaar.

Hoofdkwartier HNWDJZ
Flexibel werken kent ook vaste punten. Tijdens de Week van Het Nieuwe Werken is er een bruisend hoofdkwartier aan de Biltstraat 37 in Utrecht waar workshops en meetings plaatsvinden, en bekende en minder bekende Nederlanders aan het flexwerken zijn. Met gratis koffie, goede wifi en regelmatig een ontspannen sfeer. En met debatten en workshops over economisch profijt, de nieuwe werkende vader en het uitproberen van technologie. De Week eindigt met well-being. De precieze programmering wordt begin november bekend gemaakt.

Feiten en cijfers
Feit 1: 1% minder auto's in de spits leidt al tot 10% minder files (Mobiliteitsbalans I&M 2010). Als één miljoen werknemers één dag per week zouden thuiswerken, scheelt dat 140.000 auto's op de weg. Dat is genoeg om de structurele files in Nederland op te lossen. Feit 2: Eén dag in de week thuiswerken levert voor de gemiddelde leaserijder een CO2-verlaging van 350 kilogram per jaar op, zo bleek uit onderzoek van adviesbureau CE Delft, in opdracht van Athlon Car Lease. Dat staat gelijk aan 2.000 autokilometers per jaar.

5 Tips voor Het Nieuwe Werken
Check je mail eens thuis, voor je naar kantoor gaat. Vervang de ouderwetse vergadering een keer door teleconferencing. Net zo effectief en beter voor het milieu. Werk deze week een dag in een smartwork center. Met lekkere koffie en mooie netwerkkansen. Pak op een ochtend buiten de spits de trein en gebruik de reistijd om in alle rust stukken door te lezen. Schrijf eens een groot rapport thuis. Scheelt reistijd en is vaak rustiger ook. Je productiviteit stijgt.

Coalitie
Het Nieuwe Werken doe je zelf' is een initiatief van Natuur & Milieu en het Platform Slim Werken Slim Reizen. Hoofdpartners zijn Centraal Beheer Achmea en Nationale Postcode Loterij. Partners zijn ANWB, Athlon Car Lease, Het Nieuwe Rijden, Microsoft, NDI ICT Solutions, Steelcase, Telewerkforum, Veldhoen + Company, Vodafone en Youmeus. 18 oktober:
Campagnesite hetnieuwewerkendoejezelf.nl in de lucht Maak kennis met Het Nieuwe Werken en ervaar de voordelen 31 oktober:
Start massamediale campagne
Programma Hoofdkwartier bekend
7 november:
Opening Hoofdkwartier Biltstraat 37 Utrecht, start van: 7 t/m 13 november:
Week van het Nieuwe Werken