Volvo Trucks en Container Centralen ontvangen PIEK-certificaat

Persbericht van Rai Vereniging

ONDER EMARGO TOT DINSDAG 8 NOVEMBER 14.00 UUR

Volvo Trucks en Container Centralen hebben vandaag uit handen van de Stichting PIEK-keur een PIEK-certificaat ontvangen voor hun stille transportoplossingen. De uitreiking vond plaats in het NBC (Nieuwegeins Business Center) waar voor de 15e keer het symposium 'Geluid, Trillingen, Luchtkwaliteit, Gebied & Gebouw in Nederland' (GTLG) werd georganiseerd .

PIEK staat voor stille transportoplossingen. Tijdens het CTLG-symposium zijn er vier PIEK-primeurs bekendgemaakt waarvan er twee een certificaat ontvangen.

Volvo Trucks
De eerste primeur komt van Volvo Trucks. Achter de schermen is Volvo al vijf jaar actief met de ontwikkeling van hun Volvo FE hybride. Deze recent op de markt geïntroduceerde truck is in staat om ongeveer 1,5 kilometer vol elektrisch te rijden. Dankzij deze technologie voldoet Volvo nu ook aan de 72 dB(A) limiet voor vrachtwagens van het PIEK programma.

Container Centralen
De tweede primeur is de introductie van de geluidsarme rolcontainer van het bedrijf Container Centralen. Dit van oorsprong Deense bedrijf komt als eerste fabrikant van rolcontainers met een PIEK gecertificeerde rolcontainer op de markt. De PIEK aanpak is inmiddels ook opgemerkt door mevrouw Hedegaard, de Deense EU-commissaris belast met het klimaatdossier. Mede vanwege haar interesse voor deze aanpak start er volgend jaar ook een PIEK project in Denemarken. Denemarken is overigens niet het eerste land dat PIEK beproeft. De aanpak van stille PIEK vrachtwagens in combinatie met dagranddistributie is inmiddels een bekend concept in Ierland, Engeland, België en Frankrijk. Volgend jaar starten naar alle waarschijnlijkheid ook testen in Italië en in New York.

IVECO
De derde primeur is Iveco, de eerste truckfabrikant die volgens het PIEK-programma voldeed aan de 72 dB(A) grenswaarde. Iveco laat nu zien dat gasmotoren niet alleen stil zijn, maar ook goed scoren als het gaat om luchtkwaliteit en CO2. Uit de PEMS, uitgevoerd door TNO, blijkt dat de NOx waarden tot 10 keer lager uitvallen dan met een vergelijkbare dieseltruck. Bovendien is het schadelijk NO2 beperkt tot maximaal 5 procent van de totale NOx uitstoot. Door gebruik van biogas wordt bovendien een CO2 reductie van 75 procent gerealiseerd.

Goodyear
De vierde primeur is de ontwikkeling van vrachtwagenbanden door Goodyear Dunlop, waarbij de focus ligt op milieuaspecten zoals geluid en CO2, maar ook aan veiligheid wordt aandacht besteed. De huidige generatie truckbanden wordt ontwikkeld volgens de toekomstige milieueisen. Goodyear is al langere tijd actief om het geluidsniveau van vrachtautobanden verder terug te dringen zonder concessies te doen aan de overige eisen die aan de banden worden gesteld zoals rolweerstand, remweg, grip en levensduur. Het komende jaar worden de mogelijkheden bekeken om de volgende generatie conceptbanden met een lager geluidsniveau te monteren op een Iveco Truck. Ze worden uitgetest door transportbedrijf Huybreghts in de regio Rotterdam.

Voor Rotterdam is gekozen omdat wethouder Van Huffelen onlangs een intentieverklaring over de toepassing van PIEK vrachtwagens ondertekende. Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu is enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling. Het sluit goed aan bij de doelstellingen van het programma Stiller op Weg van het ministerie dat wordt uitgevoerd door AgentschapNL en het CROW.

Nederland blijkt de perfecte proeftuin voor een nieuwe aanpak voor de stedelijke distributieproblematiek. Vanuit het buitenland komt steeds vaker de vraag naar ondersteuning voor deze aanpak die in Nederland is ontwikkeld en inmiddels geresulteerd heeft in ruim 80 geluidsarme productinnovaties. Daarmee is de aanpak een export product geworden.

Meer informatie over PIEK
Sinds 1998 is de AMvB detailhandel van kracht. Deze wetgeving regelt de toegestane geluidsniveaus van laden en lossen in de vroege ochtend en avond. De overheid stimuleerde de ontwikkeling van stille producten met het programma PIEK. Steeds meer steden zijn geïnteresseerd in de stille PIEK producten, omdat dagranddistributie in combinatie met PIEK materieel bijdraagt aan de verbetering van het stedelijk leefmilieu zonder geluidsoverlast voor omwonenden.

Sinds 2001 is de truckindustrie actief bezig om te voldoen aan deze geluidswetgeving. De ontwikkeling van stille producten heeft de laatste vier jaar een aantal belangrijke doorbraken opgeleverd. Sinds 2006 kon de transportsector beschikken over stille opleggers. Met de inzet van deze stille PIEK trailers werd echter een andere geluidsbron dominant, namelijk het motorgeluid van de vrachtwagen. Het goede nieuws is dat de truckindustrie in staat is gebleken ook op dit gebied een slag te maken. Door over te schakelen op gasmotoren is gebleken dat het geluidsniveau met 8 dB(A) kon worden gereduceerd.

Links:
http://www.piek-international.com



Razende Robot Reporter