Onderwijsvernieuwing in mbo vereist samenwerking management en leraren
Persbericht van Open Universiteit
De invoering van competentiegericht onderwijs (CGO) binnen het
middelbaar beroepsonderwijs verloopt zeer moeizaam. Uit het
promotie-onderzoek van Miriam Goes-Daniëls blijkt dat monitoring
ondersteunt, maar samenwerking tussen management en leraren essentieel
is bij onderwijsinnovaties. Om de mate van invoering van CGO te meten
heeft zij in haar onderzoek gebruik gemaakt van de CGO-monitor,
ontwikkeld door het Ruud de Moor Centrum (RdMC) van de Open
Universiteit. Op vrijdag 11 november 2011 promoveert zij aan de Open
Universiteit. De CGO-monitor is binnenkort beschikbaar voor alle
mbo-instellingen.
Ondersteuning bij invoering CGO
Met behulp van een vijftal indicatoren voor competentiegericht opleiden
binnen het mbo en een drietal aanvullende indicatoren op het gebied van
faciliteiten en percepties is de CGO-monitor ontwikkeld. Het instrument
is geschikt voor gebruik door zowel management als leraren. Na diverse
metingen bij het Arcus College in Heerlen werden de uitkomsten van de
monitor ingezet in een collectieve leercyclus. Hierbij hebben
lerarenteams van diverse ROC's (regionale opleidingscentra) de monitor
ingezet om hun onderwijs verder vorm te geven. Daarnaast is bij het
management van mbo-instellingen gepeild welke sturingsinformatie nodig
is en ingezet wordt om lerarenteams te ondersteunen bij het
implementeren van CGO en welke rol de CGO-monitor daarbij kan spelen.
Co-creatie
Miriam Goes-Daniëls komt tot de conclusie dat zowel lerarenteams als
management van ROC's bij het vormgeven van hun dagelijkse handelen goed
gebruik kunnen maken van de resultaten van de CGO-monitor. Maar om het
onderwijs verder te ontwikkelen en te innoveren moeten management én
lerarenteams samen actief met de data uit de monitor aan de slag:
co-creatie. Gezamenlijke verantwoordelijkheid en communicatie op
gelijkwaardige basis zijn hierbij onontbeerlijk.
Over Miriam Goes
Miriam Goes-Daniëls (Heerlen, 26 november 1956), universitair docent
bij het Ruud de Moor Centrum, verdedigt haar proefschrift 'Competent
gemonitord!' aan de Open Universiteit. Zij studeerde hier in 2001 af
als onderwijskundige en is de eerste medewerker van het RdMC, het
expertisecentrum voor professionalisering van leraren, die promoveert
aan de OU.
*
Links:
http://www.ou.nl
Razende Robot Reporter