Onderwijsvernieuwing in mbo vereist samenwerking management en leraren

Persbericht van Open Universiteit

De invoering van competentiegericht onderwijs (CGO) binnen het middelbaar beroepsonderwijs verloopt zeer moeizaam. Uit het promotie-onderzoek van Miriam Goes-Daniëls blijkt dat monitoring ondersteunt, maar samenwerking tussen management en leraren essentieel is bij onderwijsinnovaties. Om de mate van invoering van CGO te meten heeft zij in haar onderzoek gebruik gemaakt van de CGO-monitor, ontwikkeld door het Ruud de Moor Centrum (RdMC) van de Open Universiteit. Op vrijdag 11 november 2011 promoveert zij aan de Open Universiteit. De CGO-monitor is binnenkort beschikbaar voor alle mbo-instellingen.

Ondersteuning bij invoering CGO
Met behulp van een vijftal indicatoren voor competentiegericht opleiden binnen het mbo en een drietal aanvullende indicatoren op het gebied van faciliteiten en percepties is de CGO-monitor ontwikkeld. Het instrument is geschikt voor gebruik door zowel management als leraren. Na diverse metingen bij het Arcus College in Heerlen werden de uitkomsten van de monitor ingezet in een collectieve leercyclus. Hierbij hebben lerarenteams van diverse ROC's (regionale opleidingscentra) de monitor ingezet om hun onderwijs verder vorm te geven. Daarnaast is bij het management van mbo-instellingen gepeild welke sturingsinformatie nodig is en ingezet wordt om lerarenteams te ondersteunen bij het implementeren van CGO en welke rol de CGO-monitor daarbij kan spelen.

Co-creatie
Miriam Goes-Daniëls komt tot de conclusie dat zowel lerarenteams als management van ROC's bij het vormgeven van hun dagelijkse handelen goed gebruik kunnen maken van de resultaten van de CGO-monitor. Maar om het onderwijs verder te ontwikkelen en te innoveren moeten management én lerarenteams samen actief met de data uit de monitor aan de slag: co-creatie. Gezamenlijke verantwoordelijkheid en communicatie op gelijkwaardige basis zijn hierbij onontbeerlijk.

Over Miriam Goes
Miriam Goes-Daniëls (Heerlen, 26 november 1956), universitair docent bij het Ruud de Moor Centrum, verdedigt haar proefschrift 'Competent gemonitord!' aan de Open Universiteit. Zij studeerde hier in 2001 af als onderwijskundige en is de eerste medewerker van het RdMC, het expertisecentrum voor professionalisering van leraren, die promoveert aan de OU.

*

Links:
http://www.ou.nl



Razende Robot Reporter