MKB-Nederland



08 november 2011
Honderdste Ondernemerscongres van MKB-Nederland, ING en Synpact

Het OndernemersCongres bereikt donderdag 10 november een mijlpaal: de 100ste editie van dit succesvolle evenement vindt dan plaats in het Evoluon in Eindhoven. Meer dan honderdduizend ondernemers hebben zich door de jaren heen laten inspireren door dit evenement dat MKB-Nederland samen met ING en congrespartner Synpact organiseert. Daarmee is het OndernemersCongres het meest succesvolle evenement voor ondernemers in Nederland.

Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland, geeft aan dat de OndernemersCongressen vanaf het begin inhoudelijk zeer sterk zijn geweest. "Door de jaren heen zie je dat de informatiebehoefte van ondernemers verschuift. Daar speelt het OndernemersCongres op in. De presentaties zijn altijd scherp en inhoudelijk en de sprekers bijzonder inventief. Daarnaast zie je nog ieder jaar het aantal bezoekers toenemen. Daar zijn wij trots op."

Maarten van Druten, directeur van Synpact, constateerde tijdens zijn afstudeerproject dat er te weinig aandacht was voor het mkb. Samen met zijn compagnon Remco Wouters wilde hij daar verandering in brengen en startte met partners MKB-Nederland en ING de OndernemersCongressen. "Het mkb staat nu echt op de kaart". Ook Ruud van Dusschoten, directeur Business Banking van de ING, vindt de congressen een groot succes. "We komen veel bij de klanten en we weten wat er bij hen speelt. Maar dan gaat het toch vaak over financiële zaken. Op een OndernemersCongres hebben we nog meer dan anders de kans om onze uitgebreide kennis van het ondernemen, van de sector, te delen. We willen de ondernemer op alle mogelijke manieren bijstaan om succesvol te zijn."

Netwerk
De drie partijen zijn het met elkaar eens dat de netwerkfunctie van het OndernemersCongres onovertroffen is. "Zelfs als je alle sessies en alle presentaties zou missen en je komt alleen op de beursvloer om met medeondernemers in contact te komen, heb je een geslaagde dag", zegt Visser. Van Dusschoten vult aan: " We zien dat ook in de berichten in de social media. Als er een OndernemersCongres is geweest, zie je nu snel vele tweets en berichten op LinkedIn waarin ondernemers enthousiast melden dat ze geïnspireerd zijn door de positieve sfeer."
*