Vodafone Nederland groeit door mobiel internet en nieuwe klanten

Persbericht van Vodafone Libertel NV

- Daling in spraak- en sms-omzet gecompenseerd door data - Netwerk- en IT-investeringen verhoogd naar EUR 240 miljoen om groei te faciliteren

Amsterdam/Maastricht, 8 november 2011 - Vodafone Nederland publiceert vandaag zijn halfjaarcijfers van het boekjaar 2011/2012. De operationele omzet steeg met 2,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar EUR 965 miljoen. De groei werd gerealiseerd ondanks een daling in gemiddelde omzet per gebruiker uit spraak en sms samen. De daling werd gecompenseerd door het toenemende gebruik van mobiel internet en doordat meer consumenten en bedrijven kozen voor Vodafone. Het aantal aansluitingen steeg met 8,5 procent naar 5,3 miljoen.

Mobiel internet: groei dataverbruik vraagt hogere netwerkinvestering Het gebruik van mobiel internet bij bestaande klanten nam sterk toe. Ook veel nieuwe klanten kozen voor prijsplannen met mobiel internet. Het totaal aantal klanten met een smartphone groeide met circa 87 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar. Het totale dataverbruik groeide met circa 80 procent. Om de groei te faciliteren, verhoogt Vodafone de netwerk- en IT-investeringen voor dit boekjaar tot circa EUR 240 miljoen.

Vodafone betreedt televisiemarkt: eerste aansluiting in Barneveld gerealiseerd
Met een spectaculaire Formule 1-race in de Limburgse gemeente Leudal vierde Vodafone de lancering van Vodafone Thuis. Vanaf 15 september 2011 konden inwoners van deze en acht andere Nederlandse gemeenten zich inschrijven voor de nieuwe glasvezeldiensten van Vodafone en binnenkort televisie, bellen en vast internet afnemen met internetsnelheden tot 100 Mbps. Op dit moment participeert Vodafone in vraagbundelinginitiatieven in 25 gemeenten. De eerste klant is inmiddels opgetekend in Barneveld.

Zakelijke markt: mobiel internet groeit snelst in kleinzakelijke segment
Ook op de zakelijke markt zet de groei van mobiel internet door. De groei was het sterkst onder kleinzakelijke gebruikers. Vodafone speelde hierop in met de introductie van zakelijke abonnementen met geïntegreerde databundels.

Ook grotere organisaties stapten over op smartphones en mobiel internet. Vodafone boekte een belangrijk succes in het zorgsegment: vanaf medio 2012 voorziet Vodafone alle 5.500 medewerkers van het St. Antoniusziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein van smartphones en tablets.

Om het groeiende gebruik van mobiel internet in kantoorgebouwen te faciliteren en de ervaring te verbeteren, introduceerde Vodafone in september onder de naam SignaalPlus als eerste provider in Nederland femtocell-technologie. Hiermee kunnen zakelijke klanten hun inpandige 3G-dekking verbeteren als deze wordt beinvloed door omgevingsfactoren of het bijvoorbeeld het pand zelf.

Duurzaamheid: eco-score voor mobiele telefoons
In oktober maakte Vodafone als eerste provider in Nederland bekend mobiele telefoons te gaan voorzien van een duurzaamheidslabel. De zogehete eco-score wordt vastgesteld door productie en recycling te analyseren op basis van 162 invalshoeken, waaronder CO2-uitstoot, watergebruik, de manier waarop grondstoffen worden gewonnen, anticorruptiebeleid van de fabrikant en arbeidsomstandigheden in fabrieken. Eind 2011 zullen de eco-scores van mobiele telefoons in de Vodafone-winkels geïntroduceerd worden.

Opgemerkt dient te worden dat bovengenoemde cijfers nog niet zijn gecontroleerd door een onafhankelijk accountant en dat de statutaire jaarrekening nog niet is opgemaakt.

Links:
http://over.vodafone.nl/nieuwscentrum/nieuws/actueel-nieuws


Razende Robot Reporter