Ingezonden persbericht


Persbericht

Van Hulzen Public Relations gaat academisch

Voorschoten, 8 november 2011 - Van Hulzen Public Relations geeft op 30 november een werkcollege aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Het werkcollege behandelt de praktijk van public relations, als onderdeel van de nieuwe masteropleiding Corporate communicatie en nieuwe media. De master is dit jaar voor het eerst te volgen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. "Door de nieuwe media kunnen organisaties en consumenten nu direct met elkaar communiceren", zegt Friederike Schultz, Assistant Professor Communicatiewetenschappen aan de VU en medeoprichter van de nieuwe master. "Dit heeft alles veranderd: de journalist heeft zijn rol als poortwachter van de samenleving gedeeltelijk verloren. Als gevolg hiervan zijn directe communicatie en public relations veel belangrijker geworden." De werkcolleges moeten studenten laten zien hoe public relations werkt in de praktijk, en welk effect pr kan hebben op de belanghebbenden van een organisatie. Dat er grote behoefte is aan deze informatie, blijkt volgens Schultz uit het hoge aantal aanmeldingen. "Er hebben zich al 120 studenten voor de prcursus ingeschreven." Van Hulzen is een van de vier bureaus die door de VU zijn gevraagd mee te werken. "Dit bureau staat in de branche bekend als pionier op het gebied van social media", aldus Schultz. Webcare Adviseur Nieke Kempen en adviseur interactieve communicatie Bastiaan Koene zullen optreden als docenten. "De focus ligt op webcare, omdat het belang daarvan in de huidige maatschappij onweerlegbaar is", zegt Koene. "Het is niet meer de vraag of je daar iets mee moet doen, maar wat." Kempen en Koene illustreren dit met cases uit de praktijk. "Sociale media vormen een jong expertisegebied", aldus Kempen. "Je komt in de praktijk heel vaak situaties tegen die in nog geen enkel lesboek beschreven staan. Het is als communicatieprofessional dus extra belangrijk dat je je eigen kennis van het medialandschap én de doelgroep op een verstandige manier inzet." Kempen en Koene gaven eerder workshops tijdens de congressen Autumn Break en Spring Break van het vakblad Communicatie.





Brug tussen onderwijs en praktijk Van Hulzen hecht grote waarde aan het onderhouden van de band tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Daarom organiseerde Van Hulzen in 1995 voor de eerste keer de Van Hulzen PR Talentenprijs. Sindsdien daagt Van Hulzen studenten van hogescholen en universiteiten elk jaar uit om een volledig pr-plan te schrijven op basis van een (fictieve) case. Dit jaar, de 17e editie, moeten studenten een pr-plan schrijven voor een bestaande organisatie: de Stichting Zwerfjongeren Nederland. Van Hulzen Public Relations Van Hulzen Public Relations is een fullservice-publicrelationsbureau met ruim 30 medewerkers, gevestigd in Voorschoten. Al meer dan 60 jaar lang helpt zij haar klanten, profit en non-profit, sturing te geven aan opinievorming bij het publiek. Van Hulzen Public Relations verzorgt communicatie van begin tot eind. Van een prikkelend strategisch advies tot een effectieve productie, met een speciale rol voor media-inkoop en interactieve communicatie.