Gemeente Utrecht


2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
114 Vragen van de heer drs. E. Smid
(ingekomen 26 september 2011
en antwoorden door het college verzonden op november 2011)


Schriftelijke vragen inzake oplossing parkeerprobleem bij RK begraafplaats St.Barbara (Prinsesselaan)

Al enkele jaren is er rondom de RK Begraafplaats St Barbara aan de Prinsesselaan een parkeerprobleem, bezoekers van de begraafplaats kunnen hun auto's niet kwijt bij begrafenisplechtigheden of bij een regulier bezoek. Ze zijn wel gedwongen om hun auto op plaatsen te zetten waar het officieel niet is toegestaan. Er is de facto sprake van een gedoogsituatie die al jarenlang voortduurt.
Het tijdelijke foutparkeren gedogen is uiteraard geen ideale situatie, noch voor bezoekers van een begrafenis, noch voor omwonenden. Auto's staan in de bermen, er ontbreekt een goed looppad naar de begraafplaats en dat zorgt voor een slordig aangezicht van deze mooie laan. Door het voorbijgaande verkeer, waaronder stadsbussen, is het uit- en instappen een gevaarlijke bezigheid.
En bovendien: het past niet bij het monumentale en fraai onderhouden karakter van deze oude begraafplaats.

Al vele jaren is er overleg en correspondentie gaande tussen (verschillende onderdelen van) de gemeente, bewonersgroep Juliana van Stolberglaan, stichting Wilhelminapark en het bestuur van de R.K. Begraafplaats St. Barbara. Allerlei opties en oplossingen passeerden de revue, er werden ook (er is een feitendossier beschikbaar) enkele concrete pogingen tot stappen voorwaarts gezet (concepten van juridische overeenkomsten staan op papier), maar uiteindelijk bleef een oplossing uit.
Door toenmalig wethouder Van Zanen is eind 2004 toegezegd dat in 2005 het gebouwtje van DSB (Dienst Stadsbeheer, depot plantsoendienst Utrecht-Oost) aan de Prinsesselaan zou worden verwijderd, en aan de R.K. begraafplaats ter koop zou worden aangeboden, waardoor beter aan een parkeeroplossing kan worden gewerkt.
Op dat terrein, dat door St Barbara kan worden aangekocht, zou de begraafplaats dan zelf enkele tientallen parkeerplaatsen kunnen realiseren. De gemeente heeft toegezegd zorg te dragen voor de bekostiging van een schelpenpad van de parkeerplaats naar de ingang van de begraafplaats.

Sinds 2006 is er een nieuwe situatie: het door de gemeente verlaten gebouwtje in de bosschages wordt gekraakt en de krakers zijn sindsdien niet van plan om deze locatie te verlaten.
Daarmee wordt een oplossing van het parkeerprobleem tegengewerkt. De gemeente is tot nu toe niet handhavend hiertegen opgetreden.
Sinds 2010 hebben gemeenten meer (juridische) mogelijkheden om handhavend op te treden tegen krakers, nadat de speciale wet hierover in Tweede en Eerste Kamer is aangenomen.

Tevens speelt aan de zijde van de Juliana van Stolberglaan dat daar een groenstrook ligt aan de rand van de begraafplaats. De strook wordt slecht onderhouden en nodigt uit tot vandalisme.
De ruimte zou ook kunnen worden gebruikt voor het aanleggen van een eigen parkeerplaats, maar dat vindt noch de begraafplaats, noch de omwonenden ideaal.
De groenstrook wordt nu door de jeugd gebruikt, er staat een voetbaldoel, maar verder is door de uitdunning van het groen het afscheidingshek van de begraafplaats behoorlijk beschadigd, en gaan jongeren regelmatig via zelf gemaakte gaten door het hek, of over het hek.
De gemeente had aangegeven mee te willen werken aan een oplossing. De overlast van de voetballende jeugd denkt de gemeente op te kunnen lossen door een ballenvanger te integreren in het hekwerk. Het onderhoud en de kosten van het hek zijn volgens de gemeente een zorg voor de begraafplaats zelf.


Dit alles overwegende vraagt de CDA-fractie het volgende:

1. Is het college bekend met de parkeerproblemen bij de RK begraafplaats aan de Prinsesselaan?


Ja. De parkeerproblemen aan de Prinsesselaan speelt al lange tijd en al even lang wordt hier veel aandacht aan besteed. Anders dan hiervoor wordt vermeld is begin 2005 door het college ingestemd met de uitgifte (thans verkoop in eigendom) van het terrein en werd aan de betreffende directeuren opdracht gegeven de publiekrechtelijke procedure hiertoe te starten en de onderhandelingen ter zake de verkoop te voeren.De overeenkomst is op dit moment nog niet ondertekend in verband met het volgende:
. de gemeente dient het huidig gebruik van het terrein door krakers van het terrein te kunnen beeindigen om vervolgens het perceel grond aan de RK op te kunnen leveren.
. het concept-inrichtingsplan van de RK wordt thans nog besproken tussen partijen. Zodra hierover overeenstemming is, kan de publiekrechtelijke procedure tot wijziging van het bestemmingsplan worden gevolgd. Het is van belang dat er nauw overleg/afstemming hierover plaatsvindt met Stichting Wilhelminapark.
. nadat het inrichtingsplan akkoord is bevonden dient de wijziging bestemmingsplan door de RK aangevraagd te worden en deze procedure doorlopen te worden.
. een overeengekomen grondruil uit 1963 dient bij akte nog geëffectueerd te worden. Partijen zijn het er thans over eens dat deze grondruil nog vastgelegd dient te worden, zodat de juridische eigendomssituatie (na bijna 50 jaar) overeenstemt met de feitelijke situatie.

2. Wat is de huidige stand van zaken rond de voormalige DSB-post en de daar aan te leggen parkeerplaatsen?


De terrein van de vm. DSB-post wordt zoals vermeld gekraakt, voor zover bekend bij de gemeente sinds juni 2007. Afdeling Vastgoed als eigenaar van het terrein/pand heeft tot op heden niet actief op de strijdige situatie gehandeld mede vanwege het feit dat er ook geen sprake is (geweest) van een fysiek onveilige/ongezonde situatie voor de krakers en/of omwonenden, danwel van een schending van de openbare orde. Wel is er in mei 2011 een brief gestuurd aan de krakers dat zij het terrein/pand zonder toestemming van de eigenaar (gemeente) gebruiken en om mede te delen dat er een inmeting door het Kadaster zou plaatsvinden in verband met de aanstaande verkoop aan de RK. Aangezien de overeenkomst op korte termijn getekend zal worden en de procedure tot wijziging van het bestemmingsplan op korte termijn zal worden aangevraagd, zal de gemeente in de komende periode zich inspannen tot het vrij krijgen van het terrein.

3. Wil het college vaart maken met het oplossen van de parkeerproblemen, en wil men de voorgenomen verkoop van het voormalig DSB-terrein (aan de Prinsesselaan) aan de begraafplaats nu op korte termijn doorzetten? (Immers met toenmalig wethouder Van Zanen zijn al eind 2004 toezeggingen gedaan)


Ja, het is steeds de wens van het college geweest de huidige parkeersituatie wordt verbeterd. Voordat de realisatie hiervan kan plaatsvinden, dienen de hiervoor onder 1. gemelde punten afgewikkeld te worden.

4. Sinds 2006 wordt het voormalig DSB-terrein gekraakt. Wanneer gaat het college hier handhavend tegen optreden? Al in 2009 is ambtelijk aangegeven dat snel tot ontruiming zou worden overgegaan maar daarna is geen actie ondernomen.


Zoals vermeld is bij de gemeente in juni 2007 bekend geworden dat het terrein/pand van de vm. DSB-post wordt gekraakt. In 2009 is inderdaad ambtelijk aangegeven dat tot actie overgegaan zou worden, zodra de overeenkomst wordt ondertekend. Zie punt 2.

5. Waar ligt op dit moment het knelpunt voor het oplossen van het probleem? Wanneer kan de juridische overeenkomst voor verkoop van de grond, aan de Prinsesselaan, aan het bestuur van St Barbara worden voorgelegd om zo schot in de zaak te brengen?


Zie het hiervoor vermelde.

6. Zou de gemeente daarna ook de zaak rondom het afscheidingshek bij de groenstrook Juliana van Stolberglaan en de ballenvanger in overleg met St. Barbara te regelen?

Ja. Hierover zijn reeds mondelinge afspraken met RK gemaakt. Deze houden in dat de gemeente bereid is voor haar rekening en risico de verhoging van het hek achter de voetbalkooi (ballenvanger) aan te brengen en dat RK voor haar rekening en risico het huidige hekwerk vervangt. Overigens is de erfafscheiding eigendom van RK, die daarmee ook verantwoordelijk is voor het onderhoud en beheer van de erfafscheiding (hekwerk).

7. Bent u bereid, gelet op de voorgaande vragen, om deze langslepende zaak in het belang van alle betrokkenen nu met spoed tot een oplossing te brengen?


Ja. Er is ons veel aan gelegen snel tot een goede oplossing te komen. Om die reden wordt er momenteel en is er in het verleden ook veel energie gestoken in het afwikkelen van de genoemde (knel-)punten.


---- --