Ingezonden persbericht


Den Haag, 8 november 2011

Bedrijfsleven wil Blankenburgtunnel

De Blankenburgtunnel is een betere keuze voor de bereikbaarheid in de Zuidvleugel van de Randstad dan de Oranjetunnel. VNO-NCW West is na overleg met alle partijen in de Zuidvleugel en op basis van onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu tot deze conclusie gekomen. De Blankenburgtunnel zal de doorstroming in de Beneluxtunnel aanzienlijk verbeteren en de bereikbaarheid van de belangrijkste economische clusters Haven en Greenport vergroten. De Blankenburgtunnel is bovendien goedkoper.

"De Blankenburgtunnel verbetert de doorstroming in de regio, met name op de Benelux-corridor en maakt het verkeersnetwerk in de Zuidvleugel robuuster en betrouwbaarder. Nu is snelheid geboden. Ik hoop dat minister Schultz van Infrastructuur en Milieu op korte termijn met haar voorkeursalternatief naar buiten komt", zegt Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West.

Belangen bedrijfsleven
VNO-NCW West heeft de keuze voor de Blankenburgtunnel als de Nieuwe Westelijke Oeververbinding gemaakt in overleg met het bedrijfsleven in Rotterdam, Westland en Midden-Delfland. Het bedrijfsleven is ervan overtuigd dat de kosten- batenverhouding van de Blankenburgtunnel gunstiger is dan van de Oranjetunnel. Bovendien wordt de bereikbaarheid van het Havenindustrieel Complex en de Greenport verbeterd. Dit biedt kansen voor het bedrijfsleven in de Zuidvleugel van de Randstad.

Geen middendoor-variant
Op dit moment zijn er drie mogelijke varianten van de Blankenburgtunnel. VNO-NCW West is geen voorstander van de Blankenburgvariant die dwars door het Midden-Delfland gaat, ook wel bekend als de middendoor-variant, omdat deze variant het natuurhistorisch erfgoed van het Midden-Delfland vernietigt. De andere varianten van de Blankenburgtunnel kunnen beter worden ingepast in het landschap en bieden ook goede ontwikkelingsmogelijkheden, zoals de ontsluiting van de bedrijventerreinen in Vlaardingen.