Nederlander bereid tot aanschaf elektrische auto

Persbericht van Siemens Nederland NV

Elektrisch rijden moet motorgeluid maken

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt stil elektrisch rijden gevaarlijk voor vooral fietsers en voetgangers. Tweederde denkt dat de verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto's geluid gaan maken. Opvallend is dat de helft van Nederland daarbij kiest voor het traditionele motorgeluid als oplossing. Dit blijkt uit representatief onderzoek in opdracht van Siemens Nederland, uitgevoerd door Direct Research.

Resultaten onderzoek
Het onderzoek naar elektrisch rijden werd uitgevoerd in het kader van de wedstrijd: 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?' Gevraagd naar de bereidheid tot het kopen van een elektrische auto geeft bijna tweederde van de Nederlanders aan dat zij, afgezien van de prijs, hier positief tegenover staan. Dat gebeurt echter nog niet binnen vijf jaar, vindt vrijwel iedereen. Hoewel ruim 70% van de Nederlandse bevolking elektrische auto's nu nog duur vindt, althans duurder dan een gewone auto, is 60% er van overtuigd dat elektrische auto's over tien jaar gemeengoed zijn.

Ondanks het feit dat weinig Nederlanders ooit zelf in een elektrische auto hebben gereden, typeert bijna 80% hem als 'beter voor het milieu' en ruim de helft hem als 'stil'. Het ontbreken van geluid bij lagere snelheid is volgens ruim driekwart van de Nederlanders vooral voor fietsers en voetgangers gevaarlijk. Bijna tweederde vindt dan ook dat de verkeersveiligheid aantoonbaar zou verbeteren als elektrische auto's onder de 50 km/h geluid zouden maken. De helft kiest dan voor het traditionele motorgeluid, een vijfde voor een brommend geluid en slechts een paar procent denkt aan een muziekje. Ook de overheid mag nog wel een duit in het zakje doen om elektrisch rijden te stimuleren. 95% van de Nederlanders vindt fiscale maatregelen een oplossing, 90% denkt ook dat korting op de energierekening helpt.

Winnaar wedstrijd Elektrisch rijden, hoe klinkt dat? BMW Groep Nederland en Siemens Nederland organiseerden het afgelopen half jaar de publiekswedstrijd 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?', om een creatief en ludiek geluid voor elektrische auto's te bedenken. Omdat elektrisch rijden vooral binnen de bebouwde kom vrijwel geluidloos is, willen de bedrijven met deze wedstrijd een discussie losmaken over hoe elektrisch rijden moet klinken. Via de speciale website www.elektrischrijdenhoeklinktdat.nl konden creatieve en ludieke oplossingen worden ingediend. Een jury, waarin de voorzitter van het Formule E-Team Prins Maurits en voorzitter Karla Peijs van Veilig Verkeer Nederland samen met BMW en Siemens zitting hebben, kiest vandaag het meest creatieve en ludieke geluid. Het winnende geluid wordt dinsdagavond 8 november 2011 om 21.45 uur tijdens het MINI E concert in de Nieuwe Kerk in Den Haag (het slotevenement van de wedstrijd 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?') bekend gemaakt.

Ontwikkelingen elektrisch rijden
BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto's en autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn het samenwerkingsverband aangegaan omdat zij de techniek, kennis en innovatiekracht in huis hebben om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.

Om die samenwerking te benadrukken, hebben Siemens medewerkers en hun relaties het afgelopen half jaar als praktijkproef in vier door BMW beschikbaar gestelde MINI E's zo'n 45.000 milieuvriendelijke kilometers gereden. Bij het hoofdkantoor van Siemens Nederland in Den Haag zijn zes laadpalen geplaatst, vier in de parkeergarage en twee op het voorplein.

Eén miljoen elektrische auto's in 2025?
"Elektrisch rijden heeft de toekomst", aldus Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. "Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen. De prognose dat er in het jaar 2025 rond de één miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden is een forse uitdaging, die nog wat extra stimulansen kan gebruiken." Fortuyn pleit dan ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te promoten. "Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door ze bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over busbanen te laten rijden."

Individuele mobiliteit
"Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit zien wij een toekomst met een serieuze rol voor elektrische mobiliteit naast die van de huidige verbrandingsmotoren", aldus Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur van BMW. "Met name in stedelijke gebieden zal de vraag naar elektrisch rijden sterk toenemen. Want individuele mobiliteit is na gezondheid en geluk een van de hoogste idealen. Met de MINI E in Nederland en de samenwerking met Siemens denken wij een concrete bijdrage te kunnen leveren aan de totstandkoming van een goed 'klimaat' voor e-mobility in Nederland!"

Definitief op de publieke agenda
"Wij zijn blij met het initiatief van Siemens en BMW, aldus Linda van der Eijck, directeur van Veilig Verkeer Nederland. "Het geluid van het elektrisch rijden staat nu definitief op de publieke agenda". VVN maakt zich zorgen over de gevaren voor voetgangers en fietsers omdat die een elektrische of hybride auto nu niet aan horen komen. "Wel moet het geluid duidelijk herkenbaar zijn als dat van een auto. Hoe dat precies moet klinken vergt wat ons betreft nader onderzoek."

Steun voor geluid initiatief
Al eerder verklaarde Prins Maurits van Oranje, voorzitter van het Formule E-Team, dat elektrisch rijden in Nederland aanjaagt, dat infrastructuur onmisbaar is voor het elektrisch rijden. "Daarom is het belangrijk dat grote internationals zoals Siemens en BMW daarin samenwerken. Door die samenwerking zal er dan ook iets gaan gebeuren." Prins Maurits steunt het initiatief om een geluid voor elektrische auto's te ontwikkelen. "Ik ben zelf al twee keer aangereden door een elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen". Prins Maurits was dan ook niet alleen benieuwd welke inzendingen er kwamen, als lid van de jury-voorzitter wilde hij graag meedoen aan de beoordeling daarvan.

Siemens Nederland, met een omzet van bijna 1,4 miljard euro en 2.250 medewerkers, maakt deel uit van de in 190 landen vertegenwoordigde multinational Siemens AG. Zij levert producten, systemen en diensten op het terrein van de elektrotechniek en de elektronica voor overheid en bedrijfsleven. Siemens biedt de klant daarbij oplossingen op het gebied van energie, gezondheidszorg, industrie, mobiliteit en infrastructuur. In de Dow Jones Sustainability Index heeft Siemens AG de eerste plaats bereikt in de categorie Diversified Industrials.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.siemens.nl
Bijlage:
* enquete elektrisch rijden 2011-11pdf




Razende Robot Reporter