Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 9 november 2011

College neemt actie op onderzoeksresultaten

Begin 2011 nam Alkmaar voor de vierde maal deel aan het benchmark-onderzoek Waarstaatjegemeente.nl (WSJG). Alkmaar wordt daarbij vergeleken met andere gemeenten. Ook worden de prestaties van Alkmaar in 2011 vergeleken met die in 2009. Het college neemt op grond van de onderzoeksresultaten acties ter verbetering.

Het rapport WSJG onderscheidt zes burgerrollen, waarbij per burgerrol een rapportcijfer is berekend. Alkmaar scoort vergeleken met andere gemeenten op twee burgerrollen relatief hoog ('burger als onderdaan' en 'burger als wijkbewoner') en op twee andere burgerrollen laag ('burger als kiezer' en 'burger als partner'). Verbetering van de privacy van de bezoeker van het stadskantoor is een voorbeeld van een onderwerp dat om extra aandacht vraagt.

Naast de rapportage WSJG verscheen in juni 2011 het rapport 'MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland 2010/2011'. Dit rapport probeert de vraag te beantwoorden welke gemeente in Noord-Holland het meest 'vriendelijk' is voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) en geeft een ontwikkeling weer tussen 2008 en 2011. In het MKB-rapport scoort Alkmaar vergeleken met andere gemeenten minder goed scoort op 'begrip voor ondernemers' en op 'veiligheid voor ondernemers'.

Naar aanleiding van de resultaten van beide rapporten onderneemt het college van burgemeester en wethouders verbeteringsacties richting van bewoners en ondernemers. Om de privacy van bezoeker in het stadskantoor beter te waarborgen zullen de publieksbalies in het stadskantoor worden aangepast. Omdat beide punten uit het MKB-onderzoek inhoudelijk weinig concreet zijn is het lastig om op basis daarvan concrete actiepunten te formuleren. Het college werkt op dit moment al aan meer service en minder regels in de richting van het bedrijfsleven. Daarnaast heeft het college het accountmanagement in leven geroepen en is het doende vergunningen te vereenvoudigen. Ook vraagt het college de komende maanden aandacht voor o.a. Burgernet, woning- en auto-inbraken en overvallen. Dit laatste is m.n. ook voor ondernemers van belang.