Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie

Persbericht - NCSI event Destination Innovation opnieuw groot succes

9 november 2011 - 12:10

20 teams schetsen de contouren van hun toekomstige organisatie

Hoe verhoog je het innovatievermogen van een organisatie? Hoe creëer je meer waarde met kennis? En hoe kan het leiderschapsproces op basis van co-creatie vormgegeven worden? Op deze en andere thema's concentreerden 20 teams uit verschillende organisaties zich tijdens het jaarlijkse evenement van het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI). Deelnemende organisaties waren onder meer Achmea, Xerox, Apollo Vredestein, de Nationale Denktank, SVB en Vestia.

Gisteren organiseerde het NCSI in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam haar landelijke evenement onder de titel ´Destination: Innovation. Schets de contouren van uw toekomstige organisatie´. Tijdens dit dynamische evenement verkenden 20 teams van ongeveer 6 personen de weg naar nieuwe kansen voor de eigen organisatie. Deelnemers gingen aan de slag met een eigen vraag of idee. Met hun uitwerkingen waren aanmoedigingsprijzen te winnen om het idee daadwerkelijk in te voeren. De organisaties die gisteren in de prijzen vielen zijn: Brabantse Waterschappen, Meurs HRM, Gemeente Rotterdam en MVO Nederland.

Winnende ideeën
De teamprijs binnen het thema ´gedeeld leiderschap´ ging naar Meurs HRM. Zij hebben hun organisatie heringericht op basis van zelfregie van medewerkers, en verzonnen vijf manieren hoe gedeeld leiderschap daarbinnen past. Dit werd kernachtig verwoord met de term TOM TOM: Trots Op Mezelf, Trots Op Meurs.

Het thema ´meer waarde creëren met kennis´ werd gewonnen door de Brabantse Waterschappen, bestaande uit de drie waterschappen de Dommel, Aa en Maas en Brabantse Delta. Zij gaven aan niet meer volgens dichtgetimmerde roosters voor een heel jaar te willen werken en voorrang te geven aan meer samenwerking tussen de waterschappen om de dienstverlening gezamenlijk te verbeteren.

Gemeente Rotterdam viel in de prijzen binnen het thema ´verhogen innovatievermogen´ met het idee RBO: Rotterdamse Betrokken Ondernemer. In typisch Rotterdamse stijl presenteerden zij de werkwijze om Rotterdamse ondernemers optimaal te laten profiteren van werkzoekenden uit deze stad, onder andere door invoering van een gold membership.

In het thema ´new world of work´ won MVO Nederland met het idee om Het Nieuwe Werken (HNW) toe te gaan passen in de vorm van het benutten van de talenten van mensen. Iedereen moet via HNW beter in zijn kracht komen. Het team van het MVO netwerk eindigde met de oproep: `Doe je mee?'

NCSI
Sociale innovatie is gericht op vernieuwing van arbeidsrelaties en organisaties, vergroten van arbeidsproductiviteit en ontplooiing van talenten. Het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (www.ncsi.nl) bevordert en initieert innovaties op het terrein van management, organisatie en arbeid in bedrijven, organisaties en instellingen. Het NCSI is een actief kenniscentrum dat kennis over sociale innovatie produceert, verzameld en verspreid en waar initiatieven op het terrein van sociale innovatie worden ondersteund.