Port of Rotterdam

Datum 9-11-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Gezamenlijke agenda voor corridor van 25 miljard

Vandaag organiseren in Rotterdam het Zwitserse Ministerie van Transport en de Zwitserse Ambassade een internationaal congres over de ontwikkeling van de corridor Rotterdam-Genua.

Met jaarlijks ongeveer 700 miljoen ton vervoerde goederen alleen al over het spoor, 50% van het totale vervoer op de noord-zuid as, is het de belangrijkste Europese goederencorridor. Er wordt de komende jaren ongeveer 25 miljard euro in geïnvesteerd, voor een aanzienlijk deel door Zwitserland.

Waardering en werk aan de winkel
Namens het Havenbedrijf Rotterdam sprak COO Thessa Menssen tijdens de opening vanmorgen. Zij uitte haar waardering voor de nieuwe TEN-T richtlijnen (verordening) voor de periode 2012-2020 van de Europese Commissie. Dit is de hoeksteen van het Europese transportbeleid. De budgetten zijn namelijk verhoogd, er is concentratie op een kernnetwerk en binnen elke corridor zijn er horizontale projecten en geformaliseerde coördinatie. Dit is slechts een begin, want ` Het kernvervoersnet zou tegen 2030 de ruggengraat moeten vormen voor het vervoer binnen de interne markt. Wat ons betreft, mag dit wel wat eerder. In ieder geval moet de corridor Rotterdam-Genua eerder `op orde' zijn. Het is van het grootste belang dat de relevante landen (Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Italië) pro-actief een gezamenlijke agenda opstellen om het netwerk te optimaliseren / knelpunten op te heffen". In deze corridor worden het Derde Spoor (Emmerich-Oberhausen) en het Rheintaltrace (Karlsruhe-Basel) al als knelpunt aangemerkt. "Nederland en Zwitserland hebben een belang en taak druk te blijven zetten op Duitsland om een optimale ontsluiting van de landen aan de corridor (ook Duitsland zelf!) te bewerkstelligen. Maar ook om te zorgen dat `onze' projecten volgend jaar tot de TEN-T selectie behoren". Volgens Menssen zijn de enorme investeringen toekomstvast. De recente efficiëntiestudie van NEA zorgt voor een extra onderbouwing van de uitbreiding van havencapaciteit in het noorden en versterking van de toegankelijkheid ervan van en naar het achterland. Menssen stelde dat `een versterking van de mutimodale infrastructuur en het daar aan verbonden corridorbeleid met co-financiering van de EU, het spreidingspatroon van het vervoer en de markt dient te volgen. Daardoor kan de huidige concentratie en efficiency in het vrachtvervoer van havens naar het achterland maximaal worden benut en verder worden versterkt".

Groei en verschuiving
Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat het aantal containers dat van en naar het achterland wordt vervoerd, dus zonder de zee-zee overslag, toeneemt van 7,9 miljoen TEU in 2008 naar 18 miljoen TEU in 2035. Tegelijk moet het aandeel van spoor en binnenvaart daarin, flink omhoog: binnenvaart van 1,7 naar 7 miljoen TEU en het spoor van 0,6 naar 3 miljoen TEU. Het wegvervoer neemt absoluut dan toch nog toe van 2,1 naar 5 miljoen TEU.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam